افزایش تولید بنزین در سال1397 به تحقق پیوست
«تلاش اخیر کارکنان این مجموعه با حمایت همه جانبه شرکت ملّی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و مدیریت بادرایت مهندس صادق آبادی در حال به ثمر نشستن است. عنقریب است که پالایشگاه آبادان از وضعیت پیشین خود فاصله بگیرد و به مجموعه ای سودده تبدیل شود.» این موضوع را مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان که مدتی است سکان مدیریت این شرکت را به دست گرفته به «تازه های انرژی» می گوید. «اسفندیار دائم الذکر» بر این مسئله تأکید دارد که با اجرای برنامه های توسعه ای، موضوع ضرردهی از این مجموعه رخت برمی بندد، تولید فراورده ها سودده خواهد شد و پالایشگاه آبادان با عرضه بخش قابل توجهی از نفت و فراورده های نفتی در ایران، همچنان به عنوان گل سرسبد مجموعه های پالایشی، باقی خواهد ماند.
ازجمله چالش های شرکت های پالایشی در سراسر دنیا و ازجمله ایران، وضعیت اقتصادی و میزان سوددهی آنهاست؛ موضوع بسیار مهمی که با توجه به قدمت بسیاری از پالایشگاه های ایران و ازجمله پالایشگاه آبادان، اهمیت ویژه ای می یابد. دائم الذکر در پاسخ به این پرسش «تازه های انرژی» که با توجه به شرایط موجود و چالش های گذشته، وضعیت کنونی شرایط اقتصادی و سوددهی پالایشگاه آبادان چگونه است، می گوید: «در سال 1395 که این مجموعه را تحویل گرفتم، پالایشگاه آبادان یک پالایشگاه کاملاً ضررده محسوب میشد که به تدریج با تدوین طرحها و برنامه های جدید، این ضرردهی جبران شده و خوشبختانه شرایط به گونه ای است که هر روز به سوی سوددهی پیش می رویم.»او با اشاره به اینکه در 2 سال اخیر، تلاش های بسیاری انجام شده و اجرای برنامههای جدید باعث شده است حاشیه سود پالایشگاه، همواره روندی مثبت در پیش بگیرد، ادامه می دهد: «امیدوارم این جریان همچنان ادامه یابد؛ زیرا سود پالایشگاه آبادان از سال 1396 به بعد، حدود 900 میلیارد تومان شده است که نسبت به دوره منفی قبلی، دستاورد بسیار بزرگی محسوب می شود.»
بنزین سبز؛ کالای ارزشمند ایرانی
دائم الذکر درخصوص برنامه هایی که منجر به این سوددهی شده، می گوید: «افزایش تولید بنزین، یکی از اصلی ترین برنامه ها بوده است و بر این اساس، موفق شدیم تولید کمتر از 10 میلیون لیتری بنزین در روز را به 12 میلیون لیتر برسانیم. در این راستا 2 واحد پالایشگاه را که برای 4 سال بدون تولید و بیکار مانده بود را دوباره راه اندازی کردیم؛ البته جسارت چنین کاری را مهندس صادق آبادی، مدیرعامل شرکت ملّی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، به ما داد و ما این فرصت را پیدا کردیم که به چنین کاری دست بزنیم.»او ادامه می دهد: «به دنبال اتخاذ این تصمیم، واحدهای راهبردی مجتمع آلکیلاسیون، ایزومریزاسیون و بازیافت اسیدسولفوریک به سرویس برگشت و دست ما را برای تولید الکلیک یا همان بنزین سبز، باز کرد. در حال حاضر نیز در تولید این فراورده به عدد یک میلیون لیتر رسیده ایم و می توان این نوید را داد که تا پایان سال، تمام بنزین پالایشگاه آبادان، یورو 4 خواهد شد. با تولید این فراورده باارزش، C4 موجود در محصول گاز مایع، تبدیل به بنزین می شود که ارتقای جنبه های زیست محیطی این طرح نیز به نتیجه می رسد.»طرح تثبیت تولید و افزایش حاشیه سود پالایشگاهطرح تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان، از دیگر اقدام های ارزشمندی است که باعث تحرّک در وضعیت این پالایشگاه شده است. دائم الذکر دراین خصوص می گوید: «پروژه فاز 2 را شهریور سال گذشته آغاز کردیم و کارهای اولیه ساختاری آن، تقریباً تمام شده است. فعالیتهای رو و زیرزمینی عملیات سازه ای نیز به خوبی انجام شده و طبق برنامه پیش میرود و می توانم اعلام کنم که در چند سال آینده، پالایشگاه آبادان به مجموعه ای کاملاً سودآور تبدیل خواهد شد.»براساس اعلام او، پروژه فاز 2، در واقع طرح تثبیت پالایشگاه است و هدف از اجرای آن، کاهش تولید نفت کوره است که آن را از ۳۸ درصد به کمتر از 23درصد می رساند و در ادامه، تولید محصولات میانی و سبک را امکان پذیر ساخته و آن را افزایش میدهد. مدیرعامل پالایشگاه آبادان، هزینه این پروژه را ۳ میلیارد دلار اعلام می کند و می گوید: «فاینانس پروژه ازسوی شرکت چینی ساینوپک و شرکت ایرانی ODCC انجام میشود. بدین ترتیب با اجرای این پروژه، حاشیه سود پالایشگاه آبادان به 6 دلار در هر بشکه خواهد رسید و طبعاً با گذشت زمان، این میزان بیشتر نیز خواهد شد. همچنین در فاز 4 پالایشگاه آبادان نیز تولید نفت کوره به زیر 10 درصد خواهد رسید و ممکن است با نصب واحد کک سازی، این میزان حتی به صفر برسد.» مدت زمان تخصیص یافته برای این پروژه، 4ساله است که با توجه به روند مناسب فعالیت ها، اهداف مدّنظر در 2 سال آینده محقق خواهند شد. نخستین واحد آغازکنندة کار، بخش تقطیر است و پس از آن واحدهای تصفیه نفت سفید و نفت گاز، واحد آیزوماکس و مجموعه های تولید هیدروژن، ازت و دیگر واحدها که خود حکم یک پالایشگاه را دارند نیز شروع به کار خواهند کرد.عضو هیئت مدیره شرکت پالایش نفت آبادان با اشاره به وضعیت واحدهای قدیمی این پالایشگاه، تصریح می کند: «قصد داریم در آینده نزدیک، واحدهای قدیمی را جمع آوری کرده و به موزه نفت ایران تحویل دهیم و از این پس، آبادان را در قالب یک پالایشگاه کاملاً مدرن درخواهیم آورد.»
تحقق 99 درصدی اهداف پیش بینی شده
دائم الذکر در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر ظرفیت تولید پالایشگاه چقدر است و این مقدار، چند درصد سقف پیش بینی شده را پوشش می دهد، می گوید:«در حال حاضر ظرفیت پالایش نفت خام حدوداً 7 57 میلیون لیتر است که حدود 5 57 میلیون لیتر فراورده تولید شده است و درواقع، اهداف این شرکت در مقایسه با برنامه پیش بینی شده، 99 درصد تحقق یافته است. در حال حاضر بالغ بر 12.4 میلیون لیتر بنزین تحویل شرکت ملّی پخش میدهیم که در مقایسه با چند ماه گذشته، ۲ میلیون لیتر افزایش یافته است.»مهم ترین اقدام های انجام شده در 2 سال گذشته مهم ترین اقدام های صورت گرفته در 2 سال گذشته برای تثبیت تولید و افزایش ظرفیت پالایشگاه را می توان در 2 مجموعه برشمرد: مجموعه اول، شروع عملیات اجرایی احداث واحدهای طرح تثبیت ظرفیت پالایشگاه است که عبارتند از:احداث واحدهای تقطیر در اتمسفر و خلأ با ظرفیت 210 هزار بشکه در روزاحداث واحدهای تفکیک گاز مایعاحداث واحد هیدروکراکراحداث واحد تولید هیدروژن و واحدهای کمکی آب و برق و بخاراحداث واحد بازیافت گوگردمجموعه دوم نیز شامل پروژه های متعددی است که عبارتند از: احداث و راه اندازی واحد نمک زدا واحد CDU-80 احداث واحد بازیافت گازهای فلرنصب و راه اندازی مبدل بالاسری برج اتمسفریک واحد تقطیر 80احداث مخازن ذخیره فراورده 4 دستگاهشروع عملیات اجرایی احداث 6 دستگاه مخزن کروی گاز مایعایجاد زیرساخت های لازم برای تولید و فروش محصولات ویژه در بورس.برنامه های تولید یورو4دائم الذکر با اشاره به برنامه های آینده شرکت پالایش نفت آبادان برای تبدیل کل یا بخشی از بنزین پالایشگاه به فراورده هایی با استاندارد یور4، می گوید: «در حال حاضر با توجه به سیاست های اعلامی از شرکت ملّی پالایش و پخش، تولید بنزین یورو 4 در دستور کار قرار گرفته است و در حالی تولید روزانه حداقل 9 میلیون لیتر پیش بینی می شود که تمام بنزین تولیدی باید به به یورو 4 تبدیل شود.
واحدهای الحاقی
مدیرعامل پالایشگاه آبادان در پاسخ به این پرسش که برای واحدهای آلکیلاسیون و الحاقی چه برنامه هایی درنظر گرفته شده، به این موارد اشاره می کند: رفع مشکلات تعمیراتی و موانع راه اندازی واحد بازیافت اسید و آلکیلاسیون راه اندازی بخش اول مجتمع آلکیلاسیون با تولید 500 هزار لیتر در روز بنزین اکتان بالا اول زمستان 1396راه اندازی بخش دوم مجتمع آلکیلاسیون با تولید یک میلیون لیتر از نیمه اول اردیبهشت 1397انجام مطالعات اولیه برای احداث بازیافت اسیدسولفوریک جدید و تهیه اسناد مناقصه به منظور افزایش ظرفیت مجتمع آلکیلاسیون تا سقف 2 میلیون لیتر.کنسرسیوم ایرانی- چینیدائم الذکر در پاسخ به این پرسش که جایگزینی واحدهای فرسوده با راه اندازی واحدهای جدید با فنّاوری های نوین در چه مرحله ای قرار دارد، می گوید: «با اجرای فاز 2 و طرح تثبیت ظرفیت پالایشگاه، بخشی از واحدهای قدیمی تقطیر و تفکیک گاز از سرویس خارج می شوند. در شرایط فعلی مدارک مهندسی طرح توسط کنسرسیوم شرکت ایرانی و چینی تحت نظارت شرکت ملّی مهندسی ساختمان نفت ایران تهیه و در مرحله سفارش خرید تجهیزات است و همچنین، سایت های کارگاهی نیز آماده و در مرحله ساخت فونداسیون و شمع کوبی واحدهای احداثی قرار دارد.»زیست پاک؛ نخستین هدفاز نگاه مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان، توجه ویژه به محیط زیست، همواره در دستور کار این شرکت قرار دارد و برهمین اساس با نگرش سیستمی و توسعه زیرساخت ها، دستاوردهای زیر حاصل شده است:اخذ گواهینامه ISO14001:2015رتبه اول محیط زیست در پالایش و پخشاخذ گواهینامه استاندارد انرژی ISO 50001دریافت گواهینامه صنعت سبزرتبه دوم HSE-MS در پالایش و پخشاخذ گواهینامه بنیاد جهانی انرژی EASTدریافت گواهینامه سطح رشدیافته، پروژه نشان بلوغ HSEدریافت تقدیرنامه سطح 3 مدیریت سبزرتبه اول HSE – MS در پالایش و پخش دریافت تقدیرنامه سطح 2 مدیریت سبزدریافت تقدیرنامه سطح 1 مدیریت سبزدریافت گواهینامه سطح بالغ، پروژه نشان بلوغ HSEرتبه اول نظام پیشنهادها در پالایش و پخشدریافت تقدیرنامه 4 ستاره تعالی سازمانی دریافت تقدیرنامه 5 ستاره جایزه تعالی صنعت نفتدریافت تندیس نقره ای جایزه ملّی مدیریت انرژی.
سامان دهی نیروهای انسانی
درحالی که سامان دهی نیروهای انسانی، به ویژه در زمینه نوع قراردادها در چند سال اخیر، به عنوان یکی از دغدغه های کارکنان صنعت نفت تبدیل شده است، صحبت های مدیرعامل شرکت پالایشگاه نفت آبادان در این خصوص، حاکی از اخبار خوشایندی است: «امروزه سامان دهی نیروهای انسانی یا به تعبیر بهتر، مدیریت منابع انسانی یکی از حساس ترین و چالش برانگیزترین عرصه های مدیریت در سازمان ها تلقی می شود، زیرا منابع انسانی ارزشمندترین، کلیدی ترین عامل بقا و موتور محرکه سازمان برای حصول اهداف است. برهمین اساس شرکت پالایش نفت آبادان نیر با تبعیت از راهبردها و سیاست های کلان وزارت نفت و شرکت ملّی پالایش و پخش و برمبنای دیدگاه مترقی دین مبین اسلام و تأسی از رهنمودهای معصومان و ائمه اطهار، نسبت به جایگاه والای انسان، تلاش نموده است که در سازمان دهی و استفاده بهینه از نیروهای انسانی خود، ارزش های انسانی و تعالیم اسلامی را سرلوحه سیاست ها و برنامه ها قرار دهد. در حال حاضر تعداد کلّ نیروهای انسانی شاغل در پالایشگاه آبادان بیش از 7500 نفر است که حدود 4360 نفر از آنان در قالب قراردادهای خدمات پیمانکاری و به صورت حجمی و تأمین نیرو در ادارات و واحدهای مختلف شرکت پالایش نفت آبادان به کار اشتغال دارند. البته یکی از عمده ترین برنامه های در حال اجرا برای نیروهای پیمانکاری، تجمیع قراردادهای جاری و مستمر است تا از این طریق، ضمن بهره مندی از قاعده «بازده نسبت به مقیاس»، زمینه مناسب برای اهتمام هرچه بیشتر به عدالت در پرداخت به این نیروها و به تبع آن، ارتقای آسایش و رفاه آنها فراهم شود.»
1396؛ سال توسعه رفاه کارکنان
مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان در تشریح اقداماتی صورت گرفته در سال گذشته برای رفاه هرچه بیشتر تمام کارکنان پالایشگاه آبادان اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی، پروژه ای و پیمانکاری، می گوید: «توجه به رفاه و آسایش کارکنان و خانواده های محترم آن ها، یکی از اساسی ترین الزام های مدیریت منابع انسانی برای انگیزش و ارتقای رضایت شغلی کارکنان محسوب می شود که در نهایت، به بهره وری هرچه بیشتر این منابع می انجامد. مدیریت صنعت نفت نیز از دیرباز به اهمیت این مسئله پی برده و سرمایه گذاری هایی در این مسیر انجام داده است. شرکت پالایش نفت آبادان نیز به عنوان بخشی از صنعت عظیم نفت ایران، همواره یکی از پیش گامان اهتمام به رفاه و آسایش کارکنان و خانواده های بلافصل آنان به عنوان یکی از مزیت های رقابتی سازمان بوده است. توجه به این مهم در این شرکت در قالب تأسیس و اداره امکاناتی چون مجتمع های متعدد فرهنگی و آموزشی، سینماها، ورزشگاه ها و اعزام کارکنان به مراکز و اردوهای تفریحی، سیاحتی و زیارتی مانند زائرسرای مشهد مقدس و استراحت گاه محمودآباد و غیره بوده است.»