روزهای ناسالم ناشی از ازون در تهران افزایش یافت

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بررسی ها نشان می دهد تابستان امسال در تهران تعداد روزهای ناسالم ناشی از آلاینده ازون نسبت به ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون افزایش داشته است.

شینا انصاری افزود: طی چند سال اخیر ازون به یکی از آلاینده ‌های شاخص هوا در شهر تهران در فصل تابستان و روزهای گرم و آفتابی سال تبدیل شده به طوری که از ابتدای سالجاری تاکنون در مقایسه با آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از دو و نیم میکرون در هوای تهران پیشتاز بوده است.

وی اظهار داشت: داده های ایستگاه های پایش کیفی هوا نشان می دهند که از ابتدای سال ٩٧ تا ٣١ مرداد، ٢۶ روز هوای ناسالم در تهران وجود داشته که 15 روز از نظر آلاینده ازون و 11 روز از نظر ذرات کمتر از ٢.۵ میکرون هوا ناسالم بوده است.

انصاری ادامه داد: ازون از آلاینده‌ های ثانویه هوا است، یعنی گاز ازون مستقیما از منابع متحرک یا ساکن مانند خودروها و صنایع منتشر نمی ‌شود بلکه با واکنش برخی گازها مانند اکسیدهای نیتروژن، ترکیبات آلی و هیدروکربن‌ها ایجاد می‌شود و میزان غلظت این آلاینده با شدت گرفتن نور خورشید در ماه‌ های گرم سال افزایش می یابد.

وی گفت: تشدید تابش خورشید و بالا رفتن دما، غلظت آلاینده ازون در هوا را افزایش می دهد و طی چند سال اخیر آلاینده ازون نیز به یکی از آلاینده‌ های شاخص هوا در فصل تابستان و روزهای گرم و آفتابی سال تبدیل شده است.

انصاری افزود: منابع انتشار آلاینده های پایه برای تشکیل ازون، خودروها و صنایعی هستند که با تولید آلاینده ‌هایی مانند اکسید های نیتروژن و هیدروکربن ‌ها و ترکیب این آلاینده های گازی در کنار نور خورشید آلاینده ازن را ایجاد می‌کنند. 

مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: راهکار کاهش اوزن در هوای شهرها مشابه راهکارهایی است که برای کاهش سایر آلاینده ‌ها از جمله ذرات معلق مطرح می ‌شود برای از بین بردن این آلودگی باید منابع انتشار پیش سازهای ازون یعنی اکسیدهای نیتروژن و هیدرو کربن‌ها را کاهش دهیم. 

وی افزود: موتورسیکلت‌ های کاربراتوری با انتشار هیدروکربن ‌ها و خودروهای دیزلی با تولید اکسیدهای نیتروژن سهم قابل ملاحظه ای در ایجاد شرایط لازم برای آنکه گاز ازون بتواند در روزهای گرم و آفتابی سال، مقام نخست را در بین پارامترهای آلاینده هوا از آن خود کند، دارند.

ترافیک و گرما موجب بالا رفتن سطح ازون شد 

چندی پیش نیز عیسی کلانتری معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست ترافیک و گرما را عامل بالا رفتن سطح ازون در تهران اعلام کرده بود و گفت: در دو تا سه روز اول تیرماه سطح ازون در هوا به شدت افزایش یافت که علت آن افزایش دما و ترافیک سنگین بود، ازون در جو مانند سپری مقابل اشعه مضر عمل می کند اما در زمین سم است.

وی افزود: در 10 تا 12 نقطه از شهر تهران که ترافیک سنگینی داشتند میزان ازون به عدد 150 PPM رسیده بود ، لذا باید مردم نسبت به خطرات استفاده زیاد از خودروهای شخصی آگاه کنیم.

انصاری به مقایسه وضعیت کیفی هوای تهران در 5 ماهه نخست سال طی سال ‌های 95 تا 97 پرداخت و گفت: در سال 97 شهر تهران 8 روز پاک،١٢١ روز سالم و ٢۶ روز ناسالم برای گروههای حساس و سال 96 ، 9روز پاک، 126 روز سالم و 20روز ناسالم برای گروه های حساس و سال 95 ، 11روز پاک، 127 روز سالم و 17روز ناسالم برای گروه های حساس بود.

وی درباره اصفهان اظهار داشت: پنج ماهه ٩٧ ، ٢١ روز پاک ، ١٢٣ روز سالم و ١١ روز ناسالم برای گروه های حساس گزارش شده است.

انصاری ادامه داد: همچنین در این مدت مشهد ، ١٧ روز پاک، ١١٨ روز سالم، ١٧ روز ناسالم برای گروه های حساس و سه روز ناسالم برای تمامی افراد بوده است.

مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شهر اراک نیز در این مدت ١١ روز پاک، ١٢٨ روز سالم و ١۶ روز ناسالم برای گروه های حساس بوده است که نسبت به سال گذشته تعداد روزهای آلاینده 40 درصد کاهش داشته است.

وی اظهار داشت: کرج نیز در این مدت 20 روز پاک ، 127 روز سالم ، 7 روز ناسالم برای گروه های حساس ، 1 روز ناسالم برای تمام افراد داشته است.

انصاری گفت: همچنین تبریز در این مدت ۵٧ روز پاک ، ٨٩ روز سالم، ۵ روز ناسالم برای گروه های حساس و ۴ روز ناسالم برای تمام گروه ها بوده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن