آغاز ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی در زاهدان

عملیات اجرایی ساخت نیروگاه ترکیبی افق زاهدان با ظرفیت اسمی 546 مگاوات در هفته دولت آغاز شد.

مهدی خباز پیشه، مجری طرح های نیروگاهی خصوصی شرکت برق حرارتی در حاشیه مراسم آغاز عملیات اجرایی نیروگاه ۵۴٠ مگاواتی افق زاهدان اظهار داشت: با توجه به کمبود برق و ضرورت سرمایه گذاری در حوزه انرژی در استان سیستان و بلوچستان شرکت سرمایه گذاری آلا افق با همکاری و پیمانکاری شرکت مپنا، اقدام به سرمایه گذاری و احداث نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت اسمی 546 مگاوات در مجاورت شهر زاهدان نموده است.

وی افزود: تجهیزات اصلی به کار رفته در نیروگاه سیکل ترکیبی زاهدان شامل دو واحد توربین گاز MGT-70، دو واحد بویلر بازیاب حرارت و یک دستگاه توربین بخار متعلق به شرکت مپناست و بر اساس توانمندی های داخل کشور ساخته شده است.

خبازپیشه خاطرنشان کرد: با توجه به بهبود عملکرد توربین‌های گازی و استفاده از سیکل بخار سه فشاره در نیروگاه سیکل ترکیبی زاهدان، راندمان نامی نیروگاه به مقدار 54 درصد خواهد رسید و بدین ترتیب نیروگاه سیکل ترکیبی زاهدان، یکی از نیروگاه‌های پیشرفته نصب شده در داخل کشور خواهد بود که تجهیزات آن بر اساس فنآوری بومی طراحی و ساخته شده است.

وی در خصوص موارد قابل توجه در نیروگاه سیکل ترکیبی زاهدان خاطر نشان کرد: به کارگیری تکنولوژی مدرن در واحدهای تصفیه آب این نیروگاه از جمله مهمترین ویژگی های این نیروگاه است به نحوی که با استفاده از این سیستم، میزان مصرف آب و تولید پساب نیروگاه به شدت پایین و فاقد هرگونه تبعات زیست محیطی به لحاظ محدودیت های برداشت آب و دفع پساب می باشد.

مجری طرح های نیروگاهی خصوصی شرکت برق حرارتی در خصوص میزان سرمایه گذاری این پروژه گفت: کل سرمایه گذاری صورت گرفته در این نیروگاه به ارزش 290 میلیون یورو می باشد که 70درصد از طریق تسهیلات منابع خارج از کشور و 30 درصد توسط سهامداران تامین می شود. وی مدت زمان ساخت و تکمیل این نیروگاه را سه سال عنوان و ابراز امیدواری کرد تا دو سوم برق نیروگاه حداکثر تا انتهای سال دوم ساخت یعنی سال 1399 وارد شبکه می شود.

خباز پیشه در خصوص اشتغال زایی این پروژه عنوان کرد: در طی دوران ساخت نیروگاه قریب به 800 نفر عمدتاً شرکت ها و افراد متخصص بومی استان در عملیات احداث حضور داشته و پس از پایان احداث نیروگاه نیز نزدیک به 100 نفر از کارشناسان استان در نیروگاه مشغول به کار خواهند شد و بدین ترتیب این نیروگاه با استفاده از فناوری پیشرفته قادر به جذب متخصصان استان سیستان و بلوچستان بوده و از مهاجرت آنها به دیگر نواحی کشور جلوگیری به عمل آورده و سرمایه انسانی محلی را حفظ خواهد کرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن