ضرورت صرفه‌جویی 10 درصدی برق

در کمتر کشوری مشاهده می‌شود که مصرف برق سالانه 10 درصد افزایش داشته باشد. آن هم همزمان با افزایش دمای هوا در برخی از مناطق به بیش از 50 درجه سانتیگراد

برای پاسخگویی به رشد مصرف برق باید سالی 30 هزار میلیارد تومان سرمایه‌ گذاری کنیم؛ درحالی که درآمد صنعت نصف این رقم هم نیست

 مصرف برق کشور در سه ماهه اول امسال نسبت به‌ مدت مشابه سال گذشته رشد بسیار قابل توجهی داشته و در برخی استان‌ها از 10 درصد هم تجاوز کرد. رقمی بی‌سابقه آن هم در فصل بهار!

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی دلیل این افزایش بی‌سابقه مصرف و خاموشی بدون برنامه برق در برخی از نقاط کشور را فرا رسیدن گرمای زودرس و عبور مصرف برخی از استان‌ها از پیک بار (اوج مصرف برق) سال گذشته آنها می‌داند.

هوشنگ فلاحتیان ، اظهار کرد: در کمتر کشوری مشاهده می‌شود که مصرف برق سالانه 10 درصد افزایش داشته باشد. آن هم همزمان با افزایش دمای هوا در برخی از مناطق به بیش از 50 درجه سانتیگراد.

وی با بیان اینکه در صورت افزایش دما و مصرف برق حتی کشورهای توسعه یافته و صنعتی هم با چالش مواجه خواهند شد و نمی‌توانند شرایط را مدیریت کنند، ادامه داد: در ایران با تلاش دولت و مجلس شورای اسلامی سعی شده که زیرساخت‌های این میزان افزایش مصرف و دما تا اندازه‌ای فراهم شود. اما خواه ناخواه با شدت گرفتن گرما و اوجگیری همزمان مصرف برق، تأسیسات و تجهیزات در معرض خطر قرار می‌گیرند و در برخی از اوقات دچار آتش‌سوزی و خسارت خواهیم شد. امکان جلوگیری از افزایش دما وجود ندارد اما مردم می‌توانند با مدیریت مصرف کمک کنند تا در ماه‌های تیر و مرداد که مصرف به بیش از 50 هزار مگاوات می‌رسد، دچار چالش نشویم.

رشد 4 برابری مصرف برق در جنوب کشور

به گفته فلاحتیان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر استان‌هایی هستند که تابستان‌ها با مشکلات افزایش 4 برابری مصرف برق، درجه دما و ریزگردها مواجه هستند و فعالان صنعت برق همواره سعی کرده‌اند که در تابستان‌ها به حالت آماده باش فعالیت کنند تا در صورت وقوع مشکل در کمترین زمان آن را رفع کنند اما نباید فراموش کنیم که افزایش دمای هوا نیروگاه‌ها، کلیدها، کابل‌ها، تابلوها و پست‌های برق را به مخاطره می‌اندازد و ممکن است با وجود تمام تلاش‌های کارکنان صنعت برق خاموشی بدون برنامه‌ ریزی رقم بخورد.

به پیک مصرف پارسال نزدیک شدیم

بر اساس آمار وزارت نیرو سال گذشته پیک برق در 24 مرداد رقم خورد اما اکنون میزان مصرف برق با رسیدن به مرز 50 هزار مگاوات بسیار نزدیک با پیک بار سال گذشته است. به طوری که پیک سال گذشته 52 هزار و 700 مگاوات بود و امسال پیش‌بینی می‌شود که این رقم به 54 تا 55 هزار مگاوات برسد. اکنون ظرفیت اسمی برق 77 هزار مگاوات و قابلیت تولید برق کشور با توجه به مسائلی نظیر اختلاف از سطح دریا 55 هزار مگاوات است. معاون وزیر نیرو در این باره می‌گوید: تلاش کرده‌ایم که ظرفیت نیروگاهی کشور را برای عبور از پیک به میزان قابل قبولی برسانیم و نیروگاه‌ها را با حداکثر توان (98.5 درصد آمادگی) در مدار قرار دهیم و نیروگاه‌های جدیدی را وارد مدار کنیم. لذا امیدواریم این مسئولیت را بخوبی انجام دهیم. اما از مردم تقاضا می‌کنیم که 10 درصد مصرف برق شان را کاهش دهند تا امسال را بدون خاموشی پشت سر بگذاریم.

فلاحتیان ادامه داد: توافق‌های گسترده‌ای با صنایع و کشاورزی انجام داده‌ایم.  ارزیابی این است که با همکاری‌های درمجموع 3 هزار مگاوات از میزان پیک بکاهیم و این رقم کمک بزرگی به اقتصاد کشور خواهد کرد.

ایران رتبه 14 جهان در تولید برق

فلاحتیان با بیان اینکه صنعت برق صورتش را با سیلی سرخ نگه داشته است، اظهار کرد: حدود 40 سال است که با وجود محدودیت‌های مالی صنعت تعرفه‌های برق بسیار ارزان است و تأمین منابع مالی برای سرمایه‌گذاری در صنعت بسیار سخت است. با این حال ایران با 77 هزار مگاوات ظرفیت تولید برق، رتبه 14 جهان را به خود اختصاص داده است و امسال 4 هزار مگاوت دیگر به این رقم افزوده خواهد شد. معاون وزیر نیرو با بیان اینکه اگر مصرف برق هر سال 10 درصد رشد داشته باشد، یعنی ما باید سالانه 30 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام دهیم، اذعان کرد: این درحالی است که درآمد صنعت برق نصف این رقم هم نیست. البته وظیفه خود می‌دانیم که در جایی که ارزش افزوده ایجاد می‌شود – مانند صنایع – به هر شکل ممکن سرمایه‌ گذاری کنیم. وی ادامه داد: امسال برنامه‌ای برای اعمال خاموشی برنامه‌ ریزی شده نداریم و آماده هستیم که برق مصرفی تمام نقاط کشور را تأمین کنیم. اما برای تحقق این امر مردم نیز باید همکاری کنند. بویژه در کلانشهرهایی نظیر تهران و شهرهای جنوبی کشور.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن