نیمه دوم معادله قیمت نفت تاثیرگذارتر است

تا ماه‌ها، اوپک به دنبال این بوده که کف قیمت نفت را تعیین کند اما موفقیتی حاصل نشده است. هفته گذشته کشورهای عضو اوپک تعهد خود نسبت به کاهش تولید نفت را 9 ماه دیگر هم تمدید کردند. از آن‌جایی که اوپک به توان تولید نفت روسیه هم ایمان دارد این کشور را به همراه چند تولیدکننده کوچک وارد جمع خود کردند. محرک اصلی این تلاش‌ها مشخص است، سال آینده انتخابات روسیه برگزار می‌شود و آرامکوی عربستان سعودی خود را بازیابی می‌کند.

به گزارش «انرژی امروز» به نقل از بریکینگ انرژی، آنچه که کمتر برای بعضی‌ها مشخص است این است که تمامی این کارها می‌تواند عبث و بیهوده باشد.

قیمت هر کالایی را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند. این اصلی‌ترین نقش یک اقتصاد است و هر آنچه که مقدار آن بسیار زیاد یا بسیار کم باشد باعث تغییر قیمت‌ها خواهد شد.

اوپک در تلاش است تولید نفت خود را 1.8 میلیون بشکه در روز کاهش دهد که تقریبا برابر با 2 درصد تولید جهانی نفت است و با این کار امیدوار است دوباره بازار جهانی نفت را شکل و شمایلی ببخشد.

بر اساس استدلال نویسنده بریکینگ انرژی، آنچه که این تولیدکنندگان نفت از آن غافلند این واقعیت است که به احتمال قوی تقاضای نفت با سرعتی کاهش بیابد که این کاهش را با نحوه عرضه بی‌ارتباط سازد.

ایالات متحده و جمهوری خلق چین دو مصرف کننده عمده نفت در دنیا هستند و مجموعا بیش از 30 میلیون بشکه در روز نفت مصرف می‌کنند. این مقدار عظیم مصرف نفت تقریبا برابر با مقدار نفتی است که تمام کشورهای عضو اوپک تولید می‌کنند.

بر اساس آمار بریکینگ انرژی، بیشتر 20 میلیون بشکه نفتی که ایالات متحده در روز مصرف می‌کند از تولید داخلی خود این کشور و یا از همسایگانش به ویژه کانادا و مکزیک تامین می‌شود.

چین هم بزرگ‌ترین مصرف کننده نفت روسیه و اوپک است.

هر نوع رکودی در اقتصاد هر کدام از این کشورها به ویژه چین، به طور قابل ملاحظه‌ای تقاضای جهانی نفت را تحت تاثیر قرار خواهد داد و باعث کاهش عرضه خواهد شد.

بنابراین در حالی که برنامه‌های القاء قیمت نفت تولید کنندگان ادامه می‌یابد و این برنامه بهتر و بهتر می‌شود، بازار بیشتر به این نتیجه می‌رسد که عرضه فقط نیمی از معادله فروش نفت است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن