LNG قطر خط لوله ایران را می‌بندد؟

فاطمه لطفی، خبرنگار بین‌الملل «انرژی امروز»

هرچند همسایگان عربی قطر با این کشور مینیاتوری ثروتمند پر از گاز طبیعی از در نارضایتی درآمده‌اند، اما پاکستانی‌ها دوست قدیمی‌شان را تنها نخواهند گذاشت. LNG قطر مهمتر از دعواهای عربی است.

به گزارش «انرژی امروز» پاکستان تشنه گاز طبیعی است و این کشور برای ادامه توافقات خود برای دریافت طولانی مدت گاز از قطر یا ادامه ساخت خط لوله گاز طبیعی از ایران، کاری به کمکش‌های سیاسی دارندگان منابع گاز طبیعی ندارد.

پاکستان 50 درصد انرژی مورد نیاز خود را از گاز به دست می‌آورد. رشد سالانه مصرف گاز در این کشور 5 درصد است و رشد اقتصادی کشور و برق مورد نیاز برای بخش صنایع آن نیز این تقاضا را افزایش می‌دهد.

پاکستان یک قرارداد 15 ساله با قطر دارد برای تامین LNG مورد نیاز خود از این کشور. و شاهد خاقان عباسی، وزیر نفت و منابع طبیعی این کشور، اعلام کرده است نزاع سیاسی قطر با همسایگان عرب خود، خللی در این قرارداد به وجود نخواهد آورد.

اما این وزیر پاکستانی، تبصره‌ای هم به صحبت‌هایش اضافه کرده است: «اگر تحریمی علیه قطر وضع شود و یا یک وضعیت غیرقابل پیشگیری برای LNG قطر به وجود بیاید؛ این توافق تهدید خواهد شد».

اما از آن‌جایی که چند اقتصاد بزرگ دنیا به‌شدت محتاج و وابسته به LNG قطر به‌عنوان بزرگ‌ترین تامین‌کننده LNG دنیا هستند، به نظر نمی‌رسد اختلال خاصی در عرضه این نوع انرژی در دنیا به وجود آید.

بر اساس تحلیل‌های Platte، پاکستان در سال 2016 بیش از 2.5 میلیون تن LNG از قطر وارد کرده است. سه مصرف‌کننده بزرگ گاز قطر، ژاپن، هندوستان و کره جنوبی، هرکدام بیش از 11 میلیون تن گاز از قطر وارد می‌کنند که این مقدار تقریبا برابر با نیمی از صادرات 78.8 میلیون تنی قطر است.

هر چند با به وجود آمدن تنش بین قطر و همتایان عربی خود، نگرانی‌هایی در خصوص تجارت LNG به وجود آمده بود؛ اما با از سرگیری جریان LNG قطر به مصر از طریق کانال سوئز، که یک راه ارتباطی کلیدی در خاورمیانه برای LNGبرها به بازار اروپاست، و نیز اطمینان خاطری که قطر پترولیوم مالک قطرگاز و راس‌گاز نسبت به تعهد خود برای کاهش اثرات تنش با همسایگان بر صادرات LNG داد، این نگرانی‌ها هم رفع شد.

قطر اطمینان داده است که بی‌وقفه به ادامه تامین LNG اهتمام دارد.

خط لوله گازی ایران-پاکستان؛ کج‌دار و مریز!

 پاکستان اعلام کرده که متعهد به اجرای پروژه خط لوله گاز ایران پاکستان نیز هست. هرچند به گفته مقامات پاکستانی به دلیل وجود تحریم‌ها سرمایه‌گذاران زیادی حاضر به سرمایه‌گذاری در این پروژه نیستند.

قرارداد این پروژه، که قرار است Bcf d 0.75 گاز طبیعی را از ایران به پاکستان منتقل کند از سال 1990، آغاز شد؛ اما همیشه نگرانی‌هایی بابت کنار گذاشته شدن این خط لوله وجود دارد.

پاکستان می‌خواهد از بحران‌های به وجود آمده در منطقه و نیز از اشباع بازار انرژی و کاهش قیمت استفاده کند تا بحران درازمدت انرژی را در داخل مرزهای خود از بین ببرد.

این کشور به دنبال شرکت‌های بین‌المللی است تا در زیرساخت‌های ترمینال‌های وارداتی این کشور و نیز در تمام زنجیره ارزش LNG آن سرمایه‌گذاری کنند.

پاکستان یک موافقتنامه 15 ساله با قطر امضا کرده که بر اساس آن اسلام‌آباد 3.75 میلیون تن در سال گاز مایع از قطر وارد خواهد کرد و 2000 مگاوات به تولید برق کشور اضافه خواهد کرد.

این قرارداد کسری برق پاکستان را به نصف کاهش داده و 85 درصد ظرفیت واردات LNG پاکستان را از آن خود می‌کند و از طرفی به متنوع‌سازی ترکیب انرژی پاکستان هم کمک خواهد کرد.

علاوه بر آن، ماه گذشته قطر رسما اعلام کرد که در پروژه خط لوله LNG 1.5 میلیارد دلاری کراچی لاهور برای تامین گاز ایالت پنجاب شرکت می‌کند.

در ملاقاتی هم که امیر قطر، شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی از پاکستان داشت و توانست موافقت شفاهی پاکستان برای این پروژه را بگیرد، دست مسکو را از پروژه کوتاه کرد.

دو ماه پیش، بابا دادلی، مدیر اجرایی بریتیش پترولیوم، در مصاحبه با بی‌بی‌سی عربی، گفته بود: «قطر قرارداد نفتی بزرگی را با پاکستان امضا خواهد کرد که این قرارداد باعث خواهد شد خط لوله گازی ایران به پاکستان بسته شود».

دادلی گفته بود که قطر میلیون‌ها دلار رشوه برای متوقف ساختن این خط لوله پرداخت کرده است.

امروز رسانه‌های ایرانی از قول سایت اینترنتی روزنامه ارودو زبان «اکسپرس» خبر از سفر چند ساعته محمد صالح الساده، وزیر نفت قطر به پاکستان دادند.

بر همین اساس، این وزیر قطری با پروازی اختصاصی وارد اسلام‌آباد شده و به منطقه قرمز اسلام آباد، محل کاخ ریاست‌جمهوری رفته است. و پس از هشت ساعت راهی کشور خود شده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن