هند کنترل چابهار را به دست می‌گیرد

دهلی نو در چند ماه آینده و بر اساس موافتنامه‌ای که با عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران  و همتای هندی او به امضا رسید، کنترل بندر چابهار ایران را به دست می‌گیرد. 

به گزارش «انرژی امروز» عرب نیوز امروز از قول یک مقام رسمی در وزارت راه و حمل و نقل و آزاد راه‌های هند، نوشته است که «توافقنامه ای که بین ایران و هند امضا شده است به دهلی نو امکان می‌دهد که با آزادی کامل و به صورت مستقل از بندر چابهار بهره‌برداری کند». 

این مقام رسمی که نخواست نامش فاش شود گفته است که «این بندر اهمیت بسزایی در رسیدن هندوستان به افغانستان و آسیای میانه دارد». 

البته این مقام هندی از پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا این موافقتنامه فشار تحریم های آمریکا علیه ایران را کاهش خواهد داد یا نه، امتناع ورزید. 

عباس آخوندی بعد از دیداری که از دهلی نو داشت به خبرنگاران گفت: حالا ما حاضریم بندر چابهار را در اختیار شرکت‌های هندی قرار دهیم تا بر اساس موافقتنامه‌ای که بین دو طرف امضا شده از این بندر بهره‌برداری کنند.

سال گذشته اولین فاز از این بندر افتتاح شد و اعلام شد که این بندر با دور زدن پاکستان یک مسیر استراتژیک بین ایران، هند و افغانستان ایجاد می‌کند.   

پارانی کوتاستان، رییس یک برنامه استراتژیک در موسسه مطالعاتی تاکشاشیل در بنگال، می‌گوید ایران برای غلبه بر تحریم های آمریکا مجبور است رابطه با هند را حفظ کند. 

او به عرب نیوز گفت که چابهار یک بندر کلیدی برای به نتیجه رسیدن ارتباطات تجاری آزاد و بی قید و شرط است و نقش مهمی در اجرای توافقات استراتژیک بین هند و افغانستان دارد. 

وی در عین حال یادآور شد که از آنجایی که باید به ایالات متحده ثابت شود که هند مسوولیت بالایی در قبال افغانستان دارد، باید رویکردی دیپلماتیک در قبال آمریکا در پیش گرفت تا چابهار جزو تحریم‌های آمریکا نباشد. و پیش از هم گفته شده است که چابهار می‌تواند نقش تغییر دهنده بازی را برای افغانستان بازی کند. 

از طرفی این تحلیل گر می‌گوید چابهار نباید به عنوان رقیب بندر گوادر پاکستان در نظر گرفته شود. 

هرچند چین از بندر گوادر پاکستان حمایت می‌کند اما ایران هم از چین و هم از پاکستان برای پیوستن به توسعه چابهار دعوت کرده است.  

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن