5 فاکتور تاثیرگذار بر نفت 80 دلاری

قیمت نفت برنت در حال عبور از 80 دلار در هر بشکه است، قیمتی که کم کم به بالاترین قیمت سال جاری می‌رسد؛ در حالی که معامله‌گران نفتی منتظر هستند ببینند تحریم های آمریکا علیه ایران چه تاثیری بر بازار خواهد داشت.

به گزارش «انرژی امروز» فاینشنال تایمز به بررسی 5 فاکتور موثر بر قیمت نفت برنت پرداخته است. 

این نشریه از قول استفن برنوک، از بازار معاملاتی PVM در لندن نوشته است «نوسانات اخیر بازار نفت به دلیل کمبود نفت نبوده است».

نفت برنت یک شاخص بین المللی است و روز چهارشنبه 99 سنت افزایش قیمت داشت و 80.07 دلاردر هر بشکه رسید. در حالی که این شاخص در بالاترین حد خود در ماه مه به 80.50 دلار در هر بشکه رسیده بود. 

وست تگزاس اینترمدیت هم با 1.67 دلار افزایش قیمت به 70.96 دلار در هر بشکه رسید.

فاینشنال تایمز با این مقدمه به بررسی 5 عامل تاثیرگذار بر قیمت نفت می‌پردازد و می‌نویسد:

1- صادرات نفت ایران زیر ذربین است

فاینشنال تایمز در بررسی اولین فاکتور تاثیرگذار بر قیمت نفت می‌نویسد: انتظار می‌رود عرضه نفت از سوی ایران با تحریم‌های ایالات متحده بر ضد این کشور که از ماه نوامبر اجرایی خواهد شد، بازار جهانی نفت را دچار مشکل کند، چون دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده از کشورهای عمده خریدار نفت ایران خواسته است خرید نفت از این کشور را به صفر برسانند. 

تحلیل‌گران مرکز انرژی JBC می‌گویند «ایران به شدت از سوی بازارهای جهانی تحت نظر است». ایران اکنون ذخیره سازی نفت بر روی دریا را آغاز کرده است. 

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، روز چهارشنبه هشدار داد که تحریم علیه ایران «عدم اطمینان بزرگی» در بازار به وجود خواهد آورد، در حالی که هنوز معلوم نیست خریداران بزرگ نفت ایران با این تحریم‌ها چکونه کنار خواهند آمد. 

کره جنوبی خرید نفت خود از ایران را قطع کرده است. خریداران هند و چینی هم میزان خرید خود را کاهش داده‌اند در حالی که دولت‌های هر دو کشور گگفته‌اند از تحریم‌های ترامپ علیه ایران حمایت نخواهند کرد.

هر چند عمده تولید کننده نفت اوپک، عربستان سعودی، و شرکای خارج اوپک آن، روسیه، اعلام کرده‌اند هرگونه کاهش صادرات نفت از سوی ایران را جبران خواهند کرد، اما افزایش نرخ تولید این کشورها کمتر از حد انتظار بوده است. 

ترامپ نگران تاثیر افزایش قیمت نفت بر قیمت سوخت آن هم در نزدیکی انتخابات است. از سویی ایالات متحده تصمیم گرفته است 11 میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک خود را بفروشد. 

2- رشد تولید شیل ایالات متحده کاهش یافته است

انتظار می‌رود تولید نفت ایالات متحده در سال 2019 کمتر از پیش‌بین‌های مورد نظر رشد کند، از این رو تردیدهایی نسبت به عرضه نفت از سوی ایالات متحده مطرح می‌شود. 

دپارتمان انرژی ایالات متحده پیش بینی می‌کند تولید نفت ایالات به روزی 840 هزار بشکه برسد در حالی که پیش از این پیش بینی شده بود این میزان تولید به یک میلیون بشکه برسد. 

از سویی به دلیل محدودیت‌های ظرفیت خطوط لوله این کشور، حفاری ها در پرمیان هم کاهش نشان داده است. 

از دیگر سو، آمار انجمن نفت آمریکا نشان می‌دهد که ذخایر استراتژیک نفت ایالات متحده با کاهش 8.6 میلیون بشکه‌ای همراه بوده است. 

3- طوفان فلورانس

یکی دیگر از عوامل افزاینده قیمت نفت، رخ داد طوفان فلورانس در ایالات متحده است که باعث شده است بیش از 1.5 میلیون نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شوند. 

با نزدیک شدن این طوفان به سواحل شرقی ایالات متحده و نیاز به سوخت خودروها برای مردمی که از این طوفان در حال فرار هستند باعث شده است قیمت این کالا بالا برود. اما تحلیل گران معتقدند این افزایش قیمت موقتی خواهد بود. 

نگرانی که فلورانس ایجاد کرده است مربوط به «خط لوله کولونیکال» است که از کارولینا عبور می‌کند و نفت خام را به شمال شرق می‌رساند. هرچند متخصصین می‌گویند این خط لوله به اندازه کافی زیر زمین هست که صدمه‌ای از طوفان نبیند. 

اما این طوفان نگرانی‌هایی بابت قطع برق در ایستگاه‌های پمپاژ این خط لوله و آب گرفتگی آنها به وجود آورده است. 

غیر از آن طوفان‌ ایزاک نیز در راه است به طوری که انتظار می‌رود این طوفان‌ تاثیر زیادی بر صنایع نفت و گاز خلیج مکزیک داشته باشد. خلیج مکزیک هاب تولید انرژی و پالایشگاهی ایالات متحده است. 

4- انتظار صندوق های سرمایه‌گذاری از افزایش قیمت ها

صندوق های سرمایه گذاری منتظر اعمال تحریم های آمریکا علیه ایران و در نتیجه قیمت های افزایشی هستند. 

بر اساس داده های بازار معاملات اروپا ICE در هفته منتهی به 4 سپتامبر،برای 416742 معامله آتی، انتظار برای رشد قیمت نفت؛ تفاوت بین بالاترین و پایین ترین قیمت نفت برنت، بیش از 7 درصد افزایش یافت. این عدد برای وست تگزاس اینترمدیت، شاخص بازار ایالات متحده در بازه زمانی مشابه برابر با 16.634 برای 386487 معامله بود.

5- رشد تقاضا نامشخص است

دلیل این که چرا تولید کنندگان اوپک به سرعت تولید خود را افزایش نمی‌دهند مربوط به عدم اطمینانی است که چشم انداز مصرف نفت در اقتصاد جهانی دارد. 

هم دپارتمان انرژی ایالات متحده و هم بازوی تحقیقاتی اوپک پیش بینی های خود را بر اساس رشد تقاضا در سال آینده پایه گذاری کرده‌اند. 

اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده اما پیش بینی خود از رشد سال 2019 را تا 100 هزار بشکه در روز کاهش داد و به 1.47 میلیون بشکه در روز رساند در حالی که اوپک به مدت دو ماه متوالی این پیش بینی را فقط 20 هزار بشکه کاهش داد و به 1.4 میلیون بشکه در روز رساند. 

اوپک در گزارش ماهانه خود که روز چهارشنبه منتشر کرده است نوشته است «چالش افزایش تقاضا در برخی اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه باعث شده است که پیش بینی ریسک رشد اقتصادی منفی شود».

این گزارش می‌افزاید «افزایش تنش تجاری و نیز پیامدهای حاصل از سختگیری‌های مالی … باعث شده است که تردیدها بیشتر شود». 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن