قانون هوای پاک بعد از یک سال یک قدم به اجرا نزدیک شد

هیات وزیران در جلسه روز چهارشنبه به ریاست دکتر روحانی، رئیس جمهور، آیین‌نامه‌های اجرایی قانون هوای پاک را تصویب کرد. این قانون راه درازی را تا رسیدن به موقعیت امروز خود طی کرده است. 

به گزارش «انرژی امروز» قانون «هوای پاک» مشتمل بر ۳۴ ماده و ۳۹ تبصره است که در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ از سوی شورای نگهبان تایید شد. و رییس جمهور در 23 مرداد 1396 این قانون را برای اجرا توسط سازمان حفاظت محیط زیست ابلاغ کرد. 

بر اساس یکی از مواد این قانون، شهرداری ها، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، وزارتخانه ها و سازمان های ذیربط موظفند نحوه تردد وسایل نقلیه موتوری و سامانه حمل و نقل شهری را بصورتی طراحی و ساماندهی کنند که ضمن کاهش آلودگی هوا، جوابگوی سفرهای روزانه شهری نیز باشد.

همچنین در ماده ۸ این قانون نیز آمده است: تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه سنگین، سنگین، موتورسیکلت مکلفند وسایل نقلیه خود را پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند و مسئولیت خود را از این جهت نزد یکی از موسسات بیمه داخلی تحت نظارت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بیمه کنند… حمل بار و مسافر، صدور گواهی معاینه فنی، تخصیص بیمه شخص ثالث، خرید و فروش، نقل و انتقال و تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده ممنوع می باشد. پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران خودروهای فرسوده را به ازای هر روز تردد با عنوان ورود و تردد وسایل نقلیه غیرمجاز در معابر، محدوده ها و مناطقی که ممنوع اعلام شده است، جریمه می کند.

سازمان حفاظت محیط زیست هم پس از بررسی این قانون، در بهمن ماه همان سال، آیین نامه های اجرایی قانون مزبور را برای طرح و تصویب هیات وزیران ارایه نمود.

سازمان حفاظت محیط زیست موظف بود ظرف مدت سه الی شش ماه، ایین نامه‌های مربوط به این قانون را تهیه و به تصویب هیان وزیران برساند. 

اما این مهم با زمان پایان دولت یازدهم و تحولات اداری دولت دوازدهم همزمان شد. از سویی توجه کمی و کیفی به تدوین آیین نامه‌های مذکور، نیاز به توجه ویژه برای تدوین این آیین نامه ها را دو چندان می‌کرد. 

با توجه به مشکلات پیش روی آلودگی هوا در شهرهای مختلف ایران و نیز با توجه به نزدیکی به فصل سرما که آلودگی هوا نیز بیشتر می‌شود، روز چهارشنبه هیات وزیران آیین نامه‌های اجرایی مربوط به این قانون را تصویب کرد.

سازمان حفاظت محیط زیست درخواست کرده بود متون پیشنهادی ارایه شده از سوی سازمان مذکور جهت رسیدگی به کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست هیات وزیران ارجاع شود تا به صورت یک ماموریت ویژه پس از بررسی کارشناسی در کمیته تخصصی آن کمیسیون به طور مستقیم در دستور کار هیات دولت قرار گیرد.

همچنین این سازمان درخواست کرده بود به منظور رسیدگی ویژه و سریع به موضوعات مورد اشاره، دستور لازم جهت معرفی نماینده یا نمایندگان ثابت و تام الاختیار به کلیه دستگاه های مربوط برای مشارکت فعال در جلسات کمیته تخصصی کمیسیون صادر بشود.

حال در جلسه روز چهارشنبه هفته گذشته، آیین نامه‌های اجرایی قانون هوای پاک به شرح زیر به تصویب رسید:

نحوه جلوگیری از آلودگی صوتی منابع ثابت و متحرک شامل تعیین حدود مجاز آلودگی های صوتی به تفکیک منبع و محل ایجاد آلودگی مربوطه و تضامین اجرایی رعایت حدود تعیین شده

-اقدامات مربوط به مواقع شرایط  اضطرار آلودگی هوا با رویکرد پیشگیرانه بر اساس مدلها و پیش بینی وضعیت هوا واولویت محدودیت‌های ترددی به جای اعلام تعطیلی مدارس یا ایام کاری

 -کنترل منابع آلاینده و کاهش آلودگی هوا شامل کلیه اقدامات کاهش منابع آلاینده هوا با محوریت ارتقای کیفیت سوخت و وسایل نقلیه

-روشهای تشویقی و الزام‌آور رعایت حدود مجاز انتشار آلاینده‌ها در موتورخانه‌ها و سامانه‌های احتراقی

-تعیین سن فرسودگی انواع وسیله نقلیه موتوری به تفکیک وسایل نقلیه عمومی و شخصی و همچنین شهرهای با  آلودگی بیشینه هوا و سایر نقاط کشور

-فرآیند انتقال آن دسته از مراکز صنعتی، تولیدی، معدنی، خدماتی، عمومی و کارگاهی آلاینده که آلایندگی آنها  غیر قابل رفع می باشد به نقاط مناسب و تعیین منابع اعتباری و تسهیلات و تشویقات لازم جهت انتقال واحدهای مذکور. قطعی بودن عدم رفع آلایندگی در این مصوبه پیش شرط ورود به فرآیند انتقال می باشد.

-نحوه پایش آلاینده ها در مراکز دارای طبقه بندی حفاظتی

-مدیریت تردد و ساماندهی سفرهای شهری با رویکرد کاهش آلودگی هوا از طریق ایجاد محدودیت های زمانی مکانی و نوعی

-حدود مجاز انتشار آلاینده‌های هوا از صنایع و نیروگاهها

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن