ساخت الکترولیت جامد بر پایه سدیم

الکترولیت که یکی از سه جز اصلی در باتری را تشکیل می‎دهد وظیفه انتقال ذرات باردار را در باتری بر عهده دارد و در نتیجه جریان الکتریکی بین آند و کاتد برقرار شده و از داخل مدار عبور می‎کند.

به گزارش «انرژی امروز» از صنعت و بازار، باتری‎های شارژپذیر بکاررفته در گوشی‎های هوشمند، لپ‎تاپ‎ها و سایر وسایل الکترونیکی از الکترولیت مایع استفاده می‎کنند. اما این الکترولیت‎ها به دلیل احتمال اشتعال با خطرات ایمنی مواجه هستند. همین مسئله نیز به عنوان عامل محرکی برای تهیه الکترولیت‎های جامد به شمار می‎رود.

ماده جدید این تیم تحقیقاتی متشکل از سدیم، فسفر، قلع و سولفور است و یک ساختار کریستالی 4 وجهی دارد. این ساختار حاوی فضاهایی است که اتم‎های سدیم، قلع و سولفور در آنجا قرار دارند و بدین تریب امکان انتقال یون‎ها فراهم می‎شود.

از آنجایی که سدیم بسیار فراوان‎تر از لیتیم است، تولید باتری سدیمی نیز بسیار ارزانتر از باتری‎های لیتیم-یون خواهد بود و همچنین مواد بکاررفته در آن نیز ایمن‎تر هستند.

مواد بکاررفته در این باتری محدوده ولتاژ وسیعی داشته و پایداری حرارتی دارند. زمانیکه الکترولیت‎های مایع تا دمای 150 درجه سلسیوس (302 درجه فارنهایت) حرارت می‎بینند، امکان ایجاد اشتعال و آزادسازی گرمای بسیار زیادی وجود دارد که که می‎تواند سایر اجزای باتری و مدار الکتریکی را تخریب کند. اما مواد حاضر می‎توانند تا دمای 400 درجه سلسیوس (752 درجه فارنهایت) حرارت ببینند.

اعضای این تیم تحقیقاتی گزارش دادند که ماده آنها، هدایت یونی در سطح دمای اتاق دارد که یک دهم هدایت الکترولیت‎های مایع است که در باتریهای رایج کاربرد دارند. کشف مهم در این مواد آن است که آرایش ویژه فضاها در ساختار کریستالی است. بنابراین می‎توان ادعا کرد که نمونه جدید از مواد از خانواده مواد فوق هادی یون‎های سدیم کشف شده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن