قطع کامل آب شرب از فضای سبز شهری خراسان جنوبی

 `محمدمهدی مروج‌الشریعه` در شانزدهمین جلسه شورای حفاظت منابع آب و ششمین کارگروه سازگاری با کم‌آبی، اظهار داشت: برنامه‌های سازگاری با کم آبی با تاخیر 20 ساله شروع شده است که این امر موجب به‌وجود آمدن یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب کسری مخزن آب در سه استان شرقی کشور شده است. وی افزود: برای جبران این روند بایستی برنامه کامل و جامعی ارائه شود و مطابق آن برای حفاظت از منابع موجود پیش رفت.

استاندار خراسان جنوبی، تغییر الگوی کشت در کشاورزی را امری زمان بر دانست و گفت: با فرهنگ سازی در این زمینه و بهینه سازی مصرف آب، می توان بخش زیادی از مشکلات را در این بخش پشت سر گذاشت بطوری که تنها با 5 درصد صرفه‌جویی در بخش کشاورزی، نیاز آبی در بخش شرب تامین خواهد شد.

مروج الشریعه،حفظ اشتغال در بخش کشاورزی جهت نگهداشت جمعیت را ضروری دانست و گفت: برای پایداری وبهبود وضعیت موجود استفاده از روش های نوین آبیاری و نیز اولویت دادن به کشت‌های استراتژیک، می‌بایست مورد توجه قرار بگیرد.

وی در پایان، برای اجرای هرچه بهتر برنامه های سازگاری با کم‌آبی، خواستار همکاری هرچه بیشتر نظام صنفی کشاورزی با جهاد کشاورزی استان جهت آموزش و توجیه کشاورزان در این زمینه شد.

در ادامه مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان نیز ضمن اشاره به مصوبات جلسه قبل به اقدامات انجام شده در این خصوص پرداخت.

`حسین امامی` با بیان اینکه برنامه سازگاری با کم آبی تدوین شده و قابل ارائه می باشد، خاطر نشان کرد: تعداد 62 حلقه چاه غیر مجاز از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه مسدود شده است و امیدواریم با ادامه این روند،بخش زیادی از چاه های فاقد پروانه در استان تا پایان سال تعیین تکلیف شوند.

وی ادامه داد: از تعداد 1992 حلقه چاه برقی در استان ،تعداد 1679 حلقه مجهز به کنتور هوشمند آب و برق شده است.

امامی فزود: در بخش صنعت از تعداد 481 حلقه چاه، تعداد 74 حلقه و در بخش شرب از تعداد 387 حلقه چاه تعداد 157 حلقه چاه که 41 چاه روستایی و 110 چاه در مناطق شهری است، مجهز به کنتور هوشمند شده اند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای، گفت: توجه به اشتغال در بخش کشاورزی مهم و حیاتی است اما با ادامه این روند برداشت از منابع آبی، شاهد افت بیشتر آب در دشت های استان خواهیم بود که این امر هزینه‌های سنگینی همچون کف شکنی و یا تغییر محل چاه را به کشاورزان تحمیل می کند.

وی با بیان اینکه برخی از چاه‌های کم بازده را به سمت صنعت برده ایم ، گفت: بهتر است کشاورزان قبل از دریافت شارژ کنتور هوشمند، نوع محصول و سطح زیر کشت خود را مشخص کنند تا در طول دوره استفاده از آب، با مشکل مواجه نشوند.

در ادامه مدیرکل جهاد کشاورزی و همچنین مدیر کل دفتر فنی، امور عمرانی استانداری، گزارشی از برنامه های تدوین شده در راستای سازگاری با کم آبی در بخش کشاورزی و نیز اقدامات شهرداری های سطح استان در خصوص راهکارهای صرفه‌جویی در مصرف آب در فضای سبز شهری، ارائه دادند

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن