انقلاب تولید انرژی سبز با فتوسنتز مصنوعی

تحقیق جدیدی توسط دانشمندان در حال انجام است که بر استفاده از فتوسنتز نیمه مصنوعی برای توسعه روش‌های جدید تولید و ذخیره سازی انرژی خورشیدی متمرکز است.

به گزارش «انرژی امروز» از ساینس دیلی، استفاده از انرژی طبیعی خورشید و تبدیل آب به هیدروژن و اکسیژن با استفاده از ترکیبی از مواد بیولوژیکی و تکنولوژی‌های جدید، راهی است که دانشمندان در این تحقیق از آن بهره می‌برند.

 تلاش دانشمندان بر این قرار گرفته است تا راه جدید برای جذب انرژی خورشیدی بیابند آن هم بعد از این که با موفقیت توانستند هیدروژن و اکسیژن آب را از هم جدا کنند.

فتوسنتز فرآیندی است که گیاهان برای تبدیل نور خورشید به انرژی از آن بهره می‌گیرند. اکسیژن یک محصول جنبی فرآیند فتوسنتز است و هنگامی که آب توسط گیاه جذب می‌شود تولید می‌شود. 

این واکنش یکی از مهمترین واکنش‌های موجود در دنیاست چون منبع تقریبا تمام اکسیژن موجود در دنیاست. از سویی هیدروژن تولید شده نیز می‌تواند به عنوان یک منبع انرژی سبز و جایگزین مورد استفاده قرار گیرد. 

مطالعه جدید که توسط تیمی از دانشمندان دانشگاه کمبریج انجام شده است، از یک فرآیند نیمه مصنوعی فتوسنتز برای تولید منبع جدید انرژی خورشیدی و ذخیره سازی آن استفاده کرده است. 

آن ها از نور طبیعی خورشید برای تبدیل آب به هیدروژن و اکسیژن استفاده کردند و در این تبدیل از یک سری ترکیبات بیولوژیکی نیز بهره برده‌اند. 

این تحقیقات می‌تواند انقلابی در سیستم‌های تولید انرژی های تجدیدپذیر به وجود بیاورد. 

نتایج این تحقیق که در ژورنال Nature Energy به چاپ رسیده است بر اساس جذب حداکثری نور طبیعی خورشید بنا شده است. 

به گفته این محققان فتوسنتز طبیعی کارآمد نیست اما با ین حال فتوسنتز مصنوعی هم تاکنون نتوانسته است انرژی تجدیدپذیر چندانی تولید کند و دلیل آن استفاده از کاتالیست های گران قیمت و سمی است. به این معنی که این روش تولید انرژی هنوز به مرحله تجاری نرسیده است. 

در روش جدید دانشگاه کمبریج از آنزیم‌ها استفاده شده است. آنها نه فقط مقدار انرژی تولیدی را بهبود دادند بلکه توانستند واکنش‌هایی را در نوعی جلبک دوباره فعال کنند که به مدت هزاران سال در حال کمون بود. 

این اولین استفاده موفقیت آمیز از هیدروژن و فتوسیستم برای تولید فتوسنتز نیمه مصنوعی است که منحصرا توسط برق خورشیدی انجام شده است. 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن