عربستان اوپک را از حیز انتفاع خواهد انداخت

دهمین جلسه کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غیراوپک (JMMC) امروز در الجزیره الجزایر برگزار می‌شود. نشستی نظارتی که حق تصمیم‌گیری ندارد و به همین خاطر وزیر نفت ایران، هفته گذشته از شرکت در این جلسه انصراف داد.

حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در هیات عامل اوپک، فرستاده وزیر نفت به این نشست است و ریاست هیات اعزامی جمهوری اسلامی ایران به الجزایر را به‌عهده دارد اما قرار نیست که سند یا بیانیه‌ای در این دیدار امضا شود.

همان‌طور که از اسم JMMC پیداست، این کمیته حق هیچ گونه تصمیم‌گیری و اختیار قانونی ندارد. به عبارت دیگر از نظر حقوقی صلاحیت ندارد که درباره هیچ مساله‌ای به تصمیم برسد. تنها نظارت و بررسی می‌کند و به نشست وزارتی گزارش ارائه می‌دهد.

نشست وزارتی اگر فوق العاده نباشد به‌طور عادی در ماه دسامبر 2018 (آذر)برگزار خواهد شد.

تولیدکنندگان نفت عضو و غیرعضو اوپک سال 2016 توافق کردند تولید نفت خام خود را در مجموع حدود یک میلیون و 800 هزار بشکه در روز کاهش دهند که این توافق تا پایان ماه دسامبر 2018 معتبر است.

نوکران امریکا می‌خواهند اوپک را بی‌فایده کنند

قرار است وزرای انرژی 10 کشور الجزایر، عمان، کنگو، کویت، ونزوئلا، امارات، قطر، آذربایجان، روسیه و عربستان و نمایندگان 14 کشور در این اجلاس شرکت کنند. تعدادی از این کشورها از جمله روسیه، عربستان و امارات بارها اعلام کرده‌اند که «ما اجازه نمی‌دهیم که کمبودی در بازار باشد»، زنگنه می‌گوید که آنها با امریکا همدست شده‌اند. به‌طوری که می‌خواهند به امریکایی‌ها برای تحریم ایران چراغ سبز نشان ‌دهند تا تحریم‌های ضد ایران را عمیق‌تر کند.

در این باره علی شمس اردکانی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: « جلسات کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غیراوپک اهمیت چندانی ندارد و این بزرگنمایی فقط جنبه سیاسی دارد. آنها می‌خواهند نشان دهند که با امریکا در مسیر تحریم ایران همگام هستند. وگرنه می‌دانند که ناظر حق دخالت در تصمیم‌گیری و اجرا ندارد. اما در آخر خودشان متضرر خواهند شد.»

او ادامه داد: عربستان و کشورهای متحد او نظیر امارات نوکران امریکا هستند اما باید بدانند که از این رفتارها علیه ایران و ماهیت سازمان اوپک آنها بیش از همه ضرر خواهند کرد. می‌خواهند نان را از دهان مردم ایران بدزدند اما اشتباه می‌کنند.

شمس اردکانی تصریح کرد: «این اقدامات اوپک را از حیز انتفاع خواهد انداخت. این موضوع آرزوی دیرینه امریکا و علیه کشورهای جهان سومی است. اوپک اتحاد خود را حفظ کند تا منافع  اعضایش تامین شود. اما یکه تازی اعراب در این سازمان خلاف اساسنامه آن و در بلند مدت به ضرر همه است.»

او با اشاره به اینکه عربستان همیشه به دنبال حداکثر کردن سهمش از بازار بوده است، گفت:

«متاسفانه این بار رویکرد عربستان بیش از اهداف اقتصادی، رنگ و بوی سیاسی دارد و به نوعی ریاض می‌خواهد به رئیس جمهوری امریکا باج دهد.»

سیاست در خاورمیانه سوار بر نفت است

در نگاه اول تلاش کشورهای تولید کننده نفت خام برای بازبینی در توافق کاهش تولید اوپک و غیر اوپک، اقتصادی است اما کارشناسان می‌گویند که ۱۰۰ درصد سیاسی و ضد ایران است. 

وزیر نفت هم می‌گوید که«هر کس بگوید کمبود در بازار نفت را جبران می‌کند، ضد ایران صحبت می‌کند و این یک بیانیه سیاسی است. این بازی سیاسی همسو با سیاست‌های امریکاست اما برخی افراد نمی‌خواهند به‌طور علنی درباره آن صحبت کنند.»

 در این باره فریدون مجلسی کارشناس بین‌المللی اقتصاد و سیاست گفت: « اگر روسیه را به عنوان یک کشور همکار با اوپک کنار بگذاریم، عربستان، امارات، قطر و متحدانشان هیچ کدام دوست و رفیق ایران نیستند. این کشورها همواره با ایران در مورد یک مساله اختلاف داشته‌اند. آن هم موجودیت اسرائیل است. لذا اکنون با امریکا در این مسیر همراه شده‌اند و برای ضربه زدن به ایران هم ابزاری بهتر از نفت پیدا نکرده‌اند.» 

او با اشاره به اینکه سیاست در خاورمیانه سوار بر نفت است، ادامه داد: «در این وضعیت ما باید قید حمایت اوپک از ایران را بزنیم اما نباید از ترس مرگ هم خودکشی کرد. باید راهی برای بهبود روابط بین‌المللی بیابیم. باید بررسی کنیم که چرا در این شرایط حاد به این اندازه تنها مانده‌ایم.»

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن