چینیها جنگ را به پمپهای بنزین کشاندند
غولهای نفتی چین سینوپک و پتروچاینا با کاهش بیسابقه قیمت بنزین، تلاش میکنند آن قسمت از فروششان را که به رقبای خارجی واگذار کردهاند، در این بازار خرده فروشی ۴۴۰میلیارد دلاری بنزین چین جبران کنند. به گزارش رویترز، در پی کاهش جهانی قیمت نفت و ناکامی کمپانیهای چینی در بازار بین المللی، این شرکتها تمرکز ویژه ای به بازار داخلی خردهفروشی سوخت معطوف داشته و نبردی سخت با شرکتهای بزرگ بینالمللی از جمله شل و بیپی ایجاد کردهاند. در حال حاضر ارائه تخفیفهای سنگین در اغلب استانها گسترش یافته و باعث شده میزان بالای سود خرده فروشی سوخت در دومین بازار بزرگ سوخت جهان با کاهش روبرو شود. این جنگ برای رانندگان چینی به یک مزیت تبدیل شده بطوری که سینوپک قیمت سوخت خود را ۱.۴ یوان (۰.۲۱ دلار) در هر لیتر کاهش داده است. برخی از این جایگاههای سوخت قیمتهای خود را بهوسیله تابلوهای چشمگیر قرمز رنگ، کارواشهای مجانی، شارژ اعتباری در کارتهای سوخت از پیش پرداخت شده تبلیغ میکنند. جنگ قیمتها تا قبل از ۲۰۱۳ امری نادر بود چرا که قوانین کنترلی سختی به قیمت سوخت اعمال میشد اما سقوط جهانی قیمت نفت از سال ۲۰۱۴ و افزایش ناگهانی پالایشگاههای مستقل که به «قوریِ چای» معروف هستند باعث شد ۹۰ هزار جایگاه سوخت این کشور با سیلی از سوخت ارزانتر روبرو شوند و وضعیت بازار کلا متفاوت شود. قوریهای چای که از داشتن زیرساختهای خرده فروشی و صادرات محروم هستند، بیشتر محصول خود را به بیش از ۴۰ هزار جایگاه خصوصی سوخت میفروشند که اکثرا توسط خانوادهها یا فروشندگان مستقل سوخت اداره میشوند.