مدل های پیش بینی تراکم و ویسکوزیته بیودیزل و اثرات آن بر سیستم تامین سوخت در موتورهای CI
در بخش حمل و نقل، بایودیزل یک سوخت جایگزین زیست تخریب پذیر و غیر سمی امیدبخش است. با این حال گرانروی و دانسیته بالاتر بایودیزل، زمانی که در موتورهای اصلاح نشده استفاده می شود، مشکلات حادی را به وجود می آورد. با در نظر گرفتن این موضوع، تمرکز این مطالعه روی دو هدف اصلی است. هدف اول، شناسایی اثر دما روی دانسیته و گرانروی بایودیزل های مختلف و نیز ایجاد یک رابطه بین دانسیته و ویسکوزیته برای این بایودیزل ها است. هدف دوم بررسی و محاسبه اثرات دانسیته و گرانروی بایودیزل ها و مخلوط آن ها روی اجزای مختلف سیستم تامین سوخت موتور از قبیل پمپ سوخت، فیلترهای سوخت و انژکتور سوخت است. به منظور دستیابی به هدف اول دانسیته و گرانروی مخلوط های بایودیزل روغن کلزا ، بایودیزل روغن ذرت و بایودیزل روغن ضایعاتی (۰B، ۵B، ۱۰B،۲۰B، ۵۰B، ۷۵B و ۱۰۰B) با استفاده از استانداردهای EN ISO 3675:1998 و EN ISO 3104:1996 در دماهای مختلف آزمایش شد. برای هر دوی دانسیته و وگرانروی روابط جدیدی بدست آمد و با روابط موجود در منابع منتشرشده مقایسه شد. یک رابطه جدید نیز بین دانسیته بایودیزل و گرانروی بایودیزل بدست آمد. برای دستیابی به هدف دوم از مدلهای تحلیلی که اثر دانسیته و گرانروی را روی کارایی سیستم تامین سوخت نشان می دهند، استفاده شد. این اثرات در محدوده وسیعی از شرایط کارکرد موتور به صورت کمی محاسبه شد. می توان مشاهده نمود که دانسیته و گرانروی بالاتر بایودیزل اثر چشمگیری روی کارایی پمپ های سوخت و فیلترهای سوخت و نیز رفتار مخلوط سوخت و هوا در موتورهای احتراق تراکمی (CI) دارد.