موگرینی: مکانیزم ویژه همکاری تجاری با ایران قبل از نوامبر اجرایی می شود

به گفته فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مکانیزم ویژه برای ادامه همکاری اقتصادی با ایران تا قبل از ماه نوامبر آماده خواهد شد.

به گزارش رویترز، درحالی که این مکانیزم ویژه با هدف ادامه همکاری تجاری اتحادیه اروپا با ایران حتی با وجود تحریم های آمریکا طراحی شده است، موگرینی نیز اعلام کرده است که تا قبل از نوامبر، این مکانیسم آماده بهره برداری خواهد شد.

در حالی که قرار است دور دوم تحریم هایی که در چارچوب برجام برداشته شده بود، 13 آبان و ازسوی آمریکا بازگردانده شود، رویترز نوشت: دیپلمات های اروپایی این مکانیزم را ابزاری برای ایجاد یک سیستم تهاتری به منظور مبادله نفت ایران با کالاهای اروپایی بدون ردوبدل کردن پول توصیف کرده اند.در همین حال، خبرگزاری فرانسه اعلام کرده است که این مکانیزم ویژه همچون یک شرکت برای تسویه مالی تجارت با ایران به دور از حلقه های مالی متداول عمل می کند. به عنوان نمونه در این ساختار ایران می تواند به اسپانیا نفت بفروشد و اعتبار مالی لازم برای پرداخت به یک شرکت آلمانی را که به ایران کالا یا خدمات داده است تامین کند و پول از طریق خاک اروپا بین دو شرکت مبادله شود.روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نیز گزارش داد: مکانیزم مالی جدید مورد بررسی اروپا برای کمک به ایران موجب تضعیف برتری مالی آمریکا و همچنین تسهیل فروش اقلام غذایی و دارویی به ایران خواهد شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن