80.6درصد کشور دچار خشکسالی است

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران گفت: در مجموع حدود 80.6 درصد از مساحت کشور با درجات مختلف خشکسالی کوتاه مدت مواجه بوده‌اند.

صادق ضیائیان، مجموع بارش کل کشور را از 1 فروردین تا 31 شهریور  70 8 میلی متر اعلام نمود و افزود: این میزان بارش در مقایسه با مدت مشابه در بلندمدت (66 7 میلی متر) 6 2 درصد کاهش و در مقایسه با دوره مشابه در سال گذشته (55 5میلی متر) 23 2 درصد افزایش داشته است. 

ضیائیان در ادامه تصریح کرد: میزان بارش در 6 ماه اول سال 1397 نسبت به بلندمدت در 17 استان (یزد، ایلام، همدان، اصفهان، مرکزی، قم، کرمانشاه، سمنان، خراسان جنوبی، لرستان، خوزستان، کردستان، آذربایجان غربی، زنجان، کهگیلویه‌‌و‌‌بویراحمد، تهران و آذربایجان‌شرقی) افزایش، در 10 استان (هرمزگان، سیستان و بلوچستان، گیلان، کرمان، گلستان، مازندران، خراسان‌شمالی، بوشهر، فارس و اردبیل) کاهش و در 4 استان (البرز، قزوین، چهارمحال‌و‌بختیاری و خراسان‌رضوی) درحد نرمال بوده است و نسبت به سال 1396 در این بازه زمانی 19 استان با افزایش بارش و 6 استان با کاهش بارش مواجه بوده‌اند و 6 استان نیز بارش نرمالی داشتند.

به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، ضیائیان تصریح کرد: استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، گیلان، کرمان و گلستان دارای بیشترین کاهش بارش در نیمه اول سال 1397 نسبت به نرمال بلندمدت خود بوده‌اند.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در خصوص وضعیت دما در نیمه اول طی سال 1397 گفت: طی این مدت به غیر از اردیبهشت ماه که دما کاهش 0.6 درجه سلسیوس نسبت به بلندمدت داشت، بقیه ماه‌ها با افزایش دما نسبت به بلندمدت خود مواجهه بوده اند.

ضیائیان درباره وضعیت خشکسالی کشور براساس شاخص SPEI در 6 ماهه منتهی به پایان شهریور1397، گفت: در مجموع حدود 80.6 درصد از مساحت کشور با درجات مختلف خشکسالی کوتاه مدت مواجه بوده‌اند که شدت خشکسالی در 25.3 درصد آن شدید و بسیار شدید بوده است. نواحی شمال، جنوب و جنوب‌شرق کشور درگیر خشکسالی شدید و بسیارشدید بوده‌اند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن