احتمال کاهش صادرات نفت ایران قیمت نفت را بالا برد

چشم انداز کاهش قابل توجه صادرات نفت ایران باعث افزایش قیمت نفت خام در بازار جهانی شد.

در معاملات نفتی روز جمعه، ١٣ مهر (۵ اکتبر)، قیمت نفت خام برنت با افزایش ۴٠ سنت به ٨۴ دلار و ٩٨ سنت برای هر بشکه رسید که نیم درصد بالاتر از قیمت آن در آغاز معاملات بود. نفت وست تگزاس اینترمیدیت نیز با افزایش ۴٧ سنت به ٧۴ دلار و ٨٠ سنت افزایش یافت.

بهای نفت خام در معاملات روز گذشته به خاطر گزارش‌های حاکی از افزایش ذخایر نفتی آمریکا و اظهارات مقامات روسیه و عربستان سعودی حاکی از آمادگی برای افزایش تولید خود، کاهش یافته بود. انتظار می‌رود این دو کشور کمبود ناشی از تحریم نفتی ایران را تاحدودی جبران کنند.

افزایش بهای نفت در روز جمعه ناشی از ارزیابی تحلیلگران در این زمینه بود که صادرات نفت ایران پس از اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا دست کم یک ملیون بشکه کاهش خواهد یافت. 

به گفته آنان، در حال حاضر به نظر می‌رسد که تنها ترکیه و چین آماده هستند تبعات نادیده گرفتن تحریم‌های نفتی آمریکا را بپذیرند و همچنان برای برخورداری از تخفیف و تسهیلات ویژه ایران، به خرید نفت از این کشور دست کم در ماه‌های آینده ادامه دهند. انتظار می‌رود سایر خریداران مایل نباشد به خاطر خرید نفت از ایران، در معرض مجازات‌های آمریکا قرار گیرند.

در نتیجه، دلالان بازار نفت با استناد به این چشم‌انداز، به خرید نفت به منظور سودبری از افزایش بهای آن در آینده مبادرت کرده‌اند. به اعتقاد این دلالان، با نزدیک شدن زمان اجرایی شدن تحریم‌ها، ممکن است بهای نفت بازهم افزایش یابد.

در عین حال، به گزارش رویترز برخی از تحلیلگران در این مورد احتیاط را توصیه کرده و گفته‌اند که ممکن است افزایش صادرات سایر تولیدکنندگان نفتی بتواند بازار را تعدیل کرده و مانع از افزایش بهای نفت شود

به گفته آنان، این احتمال وجود دارد که استفاده از ظرفیت اضافی در حال حاضر باعث شود که با فرارسیدن سال آینده میلادی، بازار با مازاد تولید معتدلی مواجه و بهای نفت در سطح پائین‌تری تثبیت شود.

برخی دیگر از کارشناسان کاهش مصرف در بعضی اقتصادهای رو به رشد به خصوص هند و اندونزی را نیز در تعدیل نزولی بهای نفت خام موثر دانسته‌اند. اقتصاد ایران به شدت به عواید ناشی از صادرات نفت وابسته است و از دست رفتن بخش قابل توجهی از صادرات می‌تواند باعث کاهش شدید دریافت‌های ارزی دولت شود.

با وجود پیش‌بینی خودداری اکثر خریداران نفت ایران، خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع نفتی هند گزارش کرده است که این کشور در نظر دارد در ماه نوامبر ۹ میلیون تن نفت خام از ایران خریداری کند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن