پالایشگاه های ژاپن با تحریم ایران متضرر می شوند

موسسه S&amp.P GLOBAL PLATTS طی گزارشی اعلام کرد: از ماه سپتامبر و با رفتن این کشور به سمت دیگر تولیدکنندگان نفت برای جایگزین نفت وارداتی از ایران هزینه واردات برای این کشور به شدت افزایش می‌یابد. نفت این کشورها نه تنها از نفت ایران گران‌تر هستند بلکه قیمت نفت در بازار جهانی نیز روز به روز در حال افزایش است.

در این گزارش آمده است، جایگزین کردن نفت ایران با نفت دیگر کشورهای خاورمیانه و یا هر جای جهان می‌تواند ضرر بسیار بزرگی برای ژاپن باشد‌.

به گفته یک منبع آگاه، البته ژاپن همچنان امیدوار است که بتواند تا پیش از روز 5 نوامبر مجوز ادامه واردات نفت از ایران علیرغم تحریم‌ها را بگیرد. به دلیل آنکه ژاپنی‌ها نسبت به صدور مجوز از طرف آمریکا مطمئن نیستند پالایشگاه‌های ژاپنی به صورت موقت از اواسط ماه سپتامبر خرید نفت از ایران را متوقف کرده و آخرین محموله وارداتی نفت از ایران به این کشور اخیرا‌ تخلیه شده است.

انتظار می‌رود صادرات نفت ایران در ماه سپتامبر به ژاپن کاهش یابد و این در حالی است که در 4 ماه قبل از آن ژاپنی‌ها هر چه توانستند از ایران نفت وارد کردند.

به گفته منابع آگاه از بازار نفت، ژاپنی‌ها طی ماه‌های گذشته تلاش‌هایی را برای جایگزین کردن نفت ایران با نفت دیگر کشورها آغاز کردند، اما نکته اینجاست برای ژاپنی‌ها نفت ایران یکی از ارزان‌ترین نفت‌های موجود در بازار است.

منابع آگاه می‌گویند: درجه نفت ایران و قیمت این نفت همواره برای پالایشگاه‌های شمال‌شرق آسیا بسیار جذاب بوده است.

کارشناسان بر این باورند، کاهش واردات نفت از ایران و جایگزین کردن آن با نفت دیگر کشورها هزینه واردات را برای ژاپن از نیم تا یک دلار در هر بشکه افزایش می‌دهد. به طور کلی نفت ایران و به خصوص نفت میدان فروزان بخش قابل توجهی از نیاز ژاپنی‌ها به نفت سنگین و نیمه‌سنگین را تامین می‌کرده است.

بنا به گزارش وزارت اقتصاد بازرگانی و صنعت ژاپن از ماه ژانویه تا آگوست نفت سنگین ایران 57.4 درصد و نفت فروزان نیز 28.4 درصد کل نفت وارداتی ژاپن از ایران که معادل 166 هزار بشکه در روز بوده است تشکیل می‌دادند.ژاپنی‌ها قصد دارند نفت نیمه‌سنگین عربستان و نفت کویت را جایگزین نفت ایران کنند. با توجه به کیفیت نفت ایران و قیمت نفت بازار نفت سنگین ایران با قیمتی به مراتب پایین‌تر از نفت عربستان برای ژاپنی‌ها آب می‌خورد.

آمارهای  PLATTS نشان می‌دهد در ماه سپتامبر هر بشکه نفت سنگین ایران 85 درصد از نفت نیمه‌سنگین عرب ارزان‌تر بوده و این اختلاف قیمت در ماه‌های آگوست و جولای به 65 سنت رسیده است. البته در عین حال برخی پالایشگاه‌های ژاپنی تلاش کردند تا نفت ایران را با نفت گران‌تر قطر  جایگزین کنند و یک پالایشگاه نفت این کشور نیز به سمت نفت بحرین،‌ امارات و حتی آمریکا رفته است.

آمار وزارت اقتصاد ژاپن نشان می‌دهد هر بشکه نفت ایران در ماه آگوست برای این کشور 75.79 دلار به طور متوسط هزینه داشته است و این در حالی است که در همان ماه هزینه هر بشکه نفت وارداتی برای ژاپن به طور متوسط 76.94 دلار بوده است. در عین حال هزینه هر بشکه نفت وارداتی از امارات و عربستان در ماه آگوست به ترتیب 77.47 و 77.29 دلار برای ژاپن بوده است.

همه این موارد ژاپن را بر آن داشته است تا همچنان مصر به دریافت مجوز مستثنی شدن از تحریم‌های آمریکا باشد. ژاپنی‌ها از آمریکایی‌ها خواسته‌اند تا تاثیر منفی این تحریم‌ها بر اقتصاد ژاپن را درک کنند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن