مشکل دریاچه ارومیه تنها با تخصیص اعتبار و پول حل نمی شود

 عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، می گوید: در اینکه مشکل دریاچه ارومیه با تخصیص اعتبار و پول به تنهایی حل بشود، مطمئن نیستم؛ بلکه معتقدم عدم مدیریت صحیح مدیران ارشد در حوزه آب و کشاورزی کار را به اینجا رسانده است.

رامین نورقلی‌پور با تاکید بر اینکه دریاچه ارومیه وضعیت بسیار پیچیده ای دارد، تصریح کرد: ورود آب ها به دریاچه، تقسیم دریاچه، کشیدن جاده و افزایش بی رویه سطح زیر کشت اراضی در حوزه آبریز دریاچه از جمله چالش های بسیار مهمی است که دستگاه های مختلفی را درگیر کرده و قطعا یک برنامه ریزی درازمدت لازم است تا بتوانیم مشکل را حل کنیم.

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تلاش سازمان جنگل ها برای ایجاد پوشش سبز در آن مناطق و جلوگیری از بروز ریزگردها و تثبیت اراضی گفت: سفره های آب زیرزمینی در طول چهار سال آینده باید حتما تغذیه شوند. همچنین اراضی آبی حوزه آبریز باید کاهش پیدا کنند تا هم جریان آب ورودی به دریاچه افزایش پیدا کند و هم ذخایر زیرزمینی حوزه آب زیر منطقه تامین شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، درباره جاذبه های گردشگری و توریستی دریاچه ارومیه اضافه کرد: بی تردید از گذشته های دور دریاچه ارومیه یکی از جاذبه های توریستی و گردشگری در کشور بوده که نه تنها در کشور ما بلکه به عنوان یک پدیده بسیار خاص در دنیا مطرح بوده اما متاسفانه جاذبه خاص خود را در حال حاضر از دست داده و تنها موجود زنده ای که در دریاچه وجود داشته نیز به دلیل غلظت و شوری آب از بین رفته است.

وی این امر را ناشی از عدم مدیریت صحیح مدیران ارشد در سطح کلان و مدیران حوزه آب و کشاورزی دانست و تاکید کرد: وظیفه مهمی بر دوش مدیران ارشد کشور است. تا اینجا هم هر اتفاقی در این عرصه رخ داده خطای مدیریتی در سطح کلان بوده و من حتی خودم را هم به عنوان یکی از تصمیم گیران، مسوول در این ارتباط می دانم. مجلس به عنوان یکی از بخش های مهم تصمیم گیر باید اهتمام ویژه ای در جهت تغییر شرایط زیست محیطی در دریاچه ارومیه داشته باشد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن