حفاری اکسون در فراساحلی قبرس رودروی ترکیه

با وجود مخالفت های ترکیه اکسون موبیل همچنان به حفاری در فراساحلی قبرس ادامه خواهد داد. 

به گزارش خبرنگار بین الملل «انرژی امروز» اکسون موبیل برای حفاری در نفت و گاز فراساحلی قبرس برنامه ریزی کرده است. 

یک مقام ارشد این شرکت در حالی این خبر را اعلام کرد که دولت ترکیه نسبت به هر نوع حفاری در فراساحلی جزیره قبرس هشدار داده است. دلیل مخالفت‌های ترکیه نادیده گرفتن حق مردم بخش ترک نشین قبرس اعلام شده است. 

ترکیه بخش ترک نشین قبرس را به رسمیت شناخته اما روابط دیپلماتیکی با دولت قبرس ندارد و از سویی مدعی است که نواحی فراساحلی قبرس تحت اختیار و مالکیت بخش ترک نشین قبرس است. 

اکسون موبیل قرار است تا انتهای سال جاری میلادی حفاری در بلوک 10 فراساحلی قبرس را آغاز کند. 

نیل چاپمن، معاون رییس این شرکت بعد از جلسه ای که با رییس جمهور قبرس، نیکوس آناستاسیادس، داشته این خبر را اعلام کرد. 

چاپمن گفت: ما برنامه‌های حفاری و اکتشاف خود را تشریح کردیم و به اطلاع رییس جمهور ساندیم که برنامه ما برای حفاری در سه ماهه چهارم سال آغاز می‌شود. اما تاریخ مشخصی ندارد. 

ماه آوریل سال گذشته اکسون موبیل و قطر پترولیوم قرارداد اکتشاف و تولید E&amp.P را با دولت قبرس به امضا رساندند تا کار در فراساحلی قبرس را در سال 2018 آغاز کنند. 

چاپمن می گوید که تمرکز ما بر اکتشاف در بلوک 10 با همکاری قطر پترولیوم است. 

پیش از این هم دعوت به مناقصه برای حفاری در بلوک 7 باعث عصبانیت و هشدار ترکیه نسبت به شرکت‌هایی شده است که اقدام به حفاری در این نواحی خواهند کرد. 

وزیر خارجه ترکیه گفته است ترکیه هیچ گاه به هیچ کشور یا شرکت یا کشتی اجازه نخواهد داد بدون مجوز بتواند تحقیقاتی را برای بهره برداری از منابع طبیعی این منطقه انجام دهد. 

او ادامه داد: ترکیه اقدامات لازم در این خصوص را انجام خواهد داد و تمامی فعالیت‌های این منطقه برای حفاظت از حقوق خود زیر نظر خواهد داشت. 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن