نفت مردان زمان تحریم می‌خواهد

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: واقعیت این است که اگر ما تحریم شویم و نتوانیم نفت‌مان را بفروشیم، در تنگنا قرار می‌گیریم و اینطور نیست که همین روال ادامه پیدا کند. ما باید بدانیم مشکلاتی برایمان به وجود می‌آید، درنتیجه باید سیاست‌های انقباضی را ایجاد کنیم تا اگر بحرانی پیش رو داریم، بتوانیم آن را از پیش رو بگذرانیم.

هدایت‌الله خادمی تاکید کرد: اگر فکر کنیم هیچ اتفاقی نمی‌افتد با مشکل مواجه می‌شویم و هرآنچه داریم مصرف و آنگاه مشکلاتی ایجاد خواهد شد.، هرچند که در حال حاضر به این دلیل که تحریم نشده‌ایم و انبارهایمان پر هستند، مشکل خاصی نداریم اما باید جلو رفت. وقتی نفت نخرند یا اگر خریدند و نتوانستیم ارز آن را وارد و به کالا تبدیل کنیم معلوم است که سختی‌هایی ایجاد خواهد شد.

نماینده ایذه در پاسخ به این سوال که « آیا تحریم‌های امریکا به قدری قدرتمند هست که بتواند فروش نفت ما را در حد قابل توجهی کاهش دهد؟» تصریح کرد: صادرات نفت ما نسبت به امروز حتما کاهش پیدا می‌کند اما اینکه به چه میزان کاهش یابد به کشورهایی بستگی دارد که می‌خواهند با آمریکا همکاری کنند. این موضوع همچنین به کشورهای تولیدکننده نفت که با ما دشمنی می‌کنند هم بر می‌گردد، اینکه آن‌ها به این خاطر که صادرات نفت ما را جایگزین کنند وارد شوند و تولیداتشان را بالا برده و عرضه کنند در میزان کاهش صادرات نفت ما موثر است.

وی ابراز داشت: اگر کشورهای صادرکننده نفت تولیدشان را بالا ببرند و بتوانند جایگزین نفت ایران شوند و همچنین اگر کشورهایی که خریدار سنتی نفت ما بودند از ما نفت نخرند ممکن است هرچیزی اتفاق بیافتد اما ما باید تلاش کنیم که این اتفاق رخ ندهد. همانطور که در سالیان قبل در زمان تحریم هم این تلاش را کردیم و از راه‌های مختلف توانستیم نفتمان را بفروشیم، باز هم باید چنین مردانی را داشته باشیم که حاضر باشند مردان زمان تحریم باشند و بتوانند کالاها را بفروشند.

خادمی در پاسخ به این سوال که «آیا زمستان امسال برای تامین گاز کشور مشکلی خواهیم داشت و آیا با قطعی گاز روبرو خواهیم شد؟»، گفت: نه، ما در بحث گاز مشکلی نداریم بالاخره بزرگترین دارنده نفت و گاز جهان هستیم اما متاسفانه بازار گاز منطقه را از دست داده‌ایم، بنابراین همین میزان گاز که داریم بجز مصرف در داخل راهی برای آن نداریم.

وی یادآور شد: قرارداد گازی و خط لوله سرب که با پاکستان و هند داشتیم را از دست داده‌ایم و قرارداد گازی با عمان را انجام ندادیم و کرسنت هم که مشکلات خودش را پیدا کرد، با ترکمنستان هم که در این موضوع به مشکل برخوردیم و فقط مقداری گاز به ترکیه می‌دهیم بنابراین در داخل مشکلی نداریم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن