توتال بزرگ‌ترین مجتمع پتروشیمی دنیا را در عربستان می‌سازد

شرکت آرامکوی عربستان سعودی و شرکت فرانسوی توتال برای مطالعات مهندسی ساخت یک مجتمع پتروشیمی بسیار بزرگ در الجبیل عربستان به توافق رسیدند.

به گزارش خبرنگار بین الملل «انرژی امروز» امین ناصر، رییس آرامکوی عربستان و پاتریک پویان، مدیر شرکت توتال، در ظهران عربستان موافقتنامه توسعه مشترک طراحی و مهندسی نرم‌افزاری FEED را امضا کردند که قرار است برای یک مجتمع عظیم پتروشمی در ظهران عربستان به کار گرفته شود.

بر اساس آنچه که وب سایت توتال آمده این مجتمع پتروشیمی در نزدیکی پالایشگاه ساتورپ عربستان ساخته می‌شود. این پالایشگاه به صورت مشترک توسط آرامکوی عربستان با سهم 62.5 درصد و توتال با سهم 37.5 درصد اداره می‌شود. 

دلیل ساخت این مجتمع پتروشیمی در کنار پالایشگاه قبلی هم هم‌افزایی عملیاتی اعلام شده است. 

مجتمع پتروشیمی یاد شده قرار است واحدهایی چون کراکر تغذیه مختلط (50 درصد اتان و پالایش گاز) باشد که در نوع خود اولین پالایشگاه یکپارچه در منطقه خلیج فارس است که ظرفیت آن به 1.5 میلیون تن در سال برای اتان و واحدهای با ارزش افزوده بالای مرتبط با آن می‌رسد. 

سرمایه‌گذاری در این پروژه حدود 5 میلیارد دلار بوده و آغاز آن از سال 2024 خواهد بود.

این پروژه برای تامین خوراک دیگر مجتمع‌های پتروشیمی و نیز به ویژه برای کارخانجات مواد شیمایی موجود در منطقه صنعتی الجبیل استفاده می‌شود. بنابراین سرمایه‌گذاری 4 میلیارد دلاری دیگری نیز توسط یک شرکت عربستانی در این بخش انجام خواهد شد. 

کل این مجتمع سرمایه‌ای بالغ بر 9 میلیارد دلار را می‌خواهد و انتظار می‌رود 8 هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کند. 

امین ناصر در این خصوص گفته است «توسعه فاز دوم ساتورپ نشان دهنده جهش آرامکو در صنایع پایین دستی برای به حداکثر رساندن منابع هیدروکربنی خود و کمک به ارتقا موقعیت و جایگاه عربستان به عنوان هاب تولید مواد شیمیایی منطقه است. از سویی راهی برای تنوع بخشی به اقتصاد عربستان نیز خواهد بود». 

به گفته این موافقتنامه باعث خواهد شد عربستان محصولاتی تولید کند که در سه قاره مشتری دارد و از سویی باعث توسعه اقتصادی منطقه و ایجاد اشتغال خواهد بود. 

پویان هم در مراسم امضای این قرارداد با ابراز خرسندی از امضای قرارداد این پرژه، گفت که این مجتمع استراتژی توتال برای توسعه پتروشیمی را ارتقا خواهد داد و باعث تولید خوراک با هزینه کمتر و نیز رشد توسعه پلیمر در بازار آسیا می‌شود. 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن