بازده باتری های تسلا کاهش یافته؟
تعدادی از مشتریان خودروهای تسلا اطلاعات جالبی را درباره عمر و کارایی باتریهای محصولات الکتریکی این شرکت مطرح کردند و مدعی شدند که باتریهای این شرکت، بازده مناسب را تولید نمیکنند.
بررسی جامعی از اطلاعات 419 کاربر در اروپا، آمریکا و آسیا درباره محصولات تسلا مدل X، S و 3 حاصل شد. آنها متوجه شدند که باتریهای لیتیم-یون شرکت تسلا، همانند آنچه که توسط تمام سازندگان خودروهای الکتریکی استفاده میشود، اختلافی در نحوهی ازکارافتادگی آنها در طی زمان وجود ندارد. باتریهای تسلا 95.6% ظرفیت اولیه را پس از 50000 کیلومتر مسافت حفظ میکنند. در ادامه نیز 94% ظرفیت اولیه پس از 100000 کیلومتر رسیده و بیش از 90% ظرفیت آن پس از طی 250000 کیلومتر باقی خواهد ماند.
البته با بررسیهایی که در سال 2017 صورت گرفت، مشخص شد که باتریهای تسلا تقریبا 91% ظرفیت اولیه خود را حفظ میکنند.
طبق بررسیها، هیچ کدام از سازندگان خودروهای الکتریکی، شیمی باتری ویژهای ندارند. طبق گفته پروفسور Less (مدیر بخش تحقیقات باتری آزمایشگاه دانشگاه میشیگان): `باتریهایی که در این آزمایشگاه استفاده میشوند، 100% ظرفیت اولیه خود را علیرغم طی صدها چرخه شارژ-دشارژ حفظ میکنند.`
حتی جدیدترین سلهای ساخت شرکت تسلا که به مقدار کمتری از فلز گران قیمت کبالت بهره میبرند، چندان با نمونههای قبلی خود متفاوت نیستند. اما نکته حائز اهمیت، مربوط به نحوه بستهبندی باتریهاست. بطوریکه مهندسان تسلا تعداد زیادی باتری را در فضای بسیار کوچکی قرار میدهند.` از زمان آغاز به کار تسلا، این شرکت از باتریهای 18650 شرکت پاناسونیک در ابعاد AA استفاده کرده است. در حال حاضر، این شرکت از نمونههای 21700 برای مدل 3 و مدلهای بعدی استفاده میکند.
این سلهای جدید میتوانند مسافت طی شده را افزایش داده و از قیمت تمام شده باتری نیز بکاهند. بنابراین نیاز به طراحی مجدد بسته باتری احساس میشود. به همین جهت شرک تسلا ادعا کرده که باتریهای خودروهای الکتریکی آن، بیشترین دانسیته انرژی را در بین خودروهای الکتریکی در اختیار داشته و از طرفی کمترین هزینه را به ازای هر کیلووات ساعت متحمل خواهند شد.
باتریهای نسل جدید، به چند سال زمان برای عبور از مرحله آزمایشگاه به خط تولید نیاز دارند و در ادامه هم باید بهبودهایی در طراحی سل و روش ساخت صورت پذیرد.
در حال حاضر، طراحیهای ارزانتر نظیر سلهای کیسهای به شدت با استقبال مواجه شدند که میتوانند در خودروهای الکتریکی استفاده شوند. کارخانههای سازنده باتری بزرگتری از تسلا در اروپا و آسیا در حال ظهور هستند و طراحی هوشمندانه بستههای باتری تسلا امکان ایجاد رقابت بین سازندگان باتری را فراهم کرده است.