بازده باتری های تسلا کاهش یافته؟

 تعدادی از مشتریان خودروهای تسلا اطلاعات جالبی را درباره عمر و کارایی باتری‎های محصولات الکتریکی این شرکت مطرح کردند و مدعی شدند که باتری‎های این شرکت، بازده مناسب را تولید نمی‎کنند.

بررسی جامعی از اطلاعات 419 کاربر در اروپا، آمریکا و آسیا درباره محصولات تسلا مدل X، S و 3 حاصل شد. آنها متوجه شدند که باتری‎های لیتیم-یون شرکت تسلا، همانند آنچه که توسط تمام سازندگان خودروهای الکتریکی استفاده می‎شود، اختلافی در نحوه‎ی ازکارافتادگی آنها در طی زمان وجود ندارد. باتری‎های تسلا 95.6% ظرفیت اولیه را پس از 50000 کیلومتر مسافت حفظ می‎کنند. در ادامه نیز 94% ظرفیت اولیه پس از 100000 کیلومتر رسیده و بیش از 90% ظرفیت آن پس از طی 250000 کیلومتر باقی خواهد ماند.

البته با بررسی‎هایی که در سال 2017 صورت گرفت، مشخص شد که باتری‎های تسلا تقریبا 91% ظرفیت اولیه خود را حفظ می‎کنند.

طبق بررسی‎ها، هیچ کدام از سازندگان خودروهای الکتریکی، شیمی باتری ویژه‎ای ندارند. طبق گفته پروفسور Less (مدیر بخش تحقیقات باتری آزمایشگاه دانشگاه میشیگان): `باتری‎هایی که در این آزمایشگاه استفاده می‎شوند، 100% ظرفیت اولیه خود را علیرغم طی صدها چرخه شارژ-دشارژ حفظ می‎کنند.`

حتی جدیدترین سل‎های ساخت شرکت تسلا که به مقدار کمتری از فلز گران قیمت کبالت بهره می‎برند، چندان با نمونه‎های قبلی خود متفاوت نیستند. اما نکته حائز اهمیت، مربوط به نحوه بسته‎بندی باتری‎هاست. بطوریکه مهندسان تسلا تعداد زیادی باتری را در فضای بسیار کوچکی قرار می‎دهند.` از زمان آغاز به کار تسلا، این شرکت از باتری‎های 18650 شرکت پاناسونیک در ابعاد AA استفاده کرده است. در حال حاضر، این شرکت از نمونه‎های 21700 برای مدل 3 و مدل‎های بعدی استفاده می‎کند.

این سل‎های جدید می‎توانند مسافت طی شده را افزایش داده و از قیمت تمام شده باتری نیز بکاهند. بنابراین نیاز به طراحی مجدد بسته باتری احساس می‎شود. به همین جهت شرک تسلا ادعا کرده که باتری‎های خودروهای الکتریکی آن، بیشترین دانسیته انرژی را در بین خودروهای الکتریکی در اختیار داشته و از طرفی کمترین هزینه را به ازای هر کیلووات ساعت متحمل خواهند شد.

باتری‎های نسل جدید، به چند سال زمان برای عبور از مرحله آزمایشگاه به خط تولید نیاز دارند و در ادامه هم باید بهبودهایی در طراحی سل و روش ساخت صورت پذیرد.

در حال حاضر، طراحی‎های ارزان‎تر نظیر سل‎های کیسه‎ای به شدت با استقبال مواجه شدند که می‎توانند در خودروهای الکتریکی استفاده شوند. کارخانه‎های سازنده باتری بزرگتری از تسلا در اروپا و آسیا در حال ظهور هستند و طراحی هوشمندانه بسته‎های باتری تسلا امکان ایجاد رقابت بین سازندگان باتری را فراهم کرده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن