بالا و پایین شدن قیمت نفت در کشاکش روزگار عربی

درحالی که با ادامه اشباع بازار، اوضاع بازار نفت دوباره این هفته خراب شد، بحران دیپلماتیک در خاورمیانه هم ادامه یافت و کشورهای عربی 13 خواسته از قطر مطرح کردند تا به بایکوت این کشور پایان دهند، اما اکثر تحلیل‌گران براین باورند که برآوردن این خواسته‌ها توسط بزرگ‌ترین صادرکننده گاز طبیعی جهان غیرممکن است.

به گزارش «انرژی امروز» عربستان سعودی و چند کشور دیگر عربی که از تقریبا سه هفته قبل روابط خود را با قطر قطع کرده‌اند از قطر خواسته‌اند روابطش با ایران را قطع کند و شبکه الجزیره را ببندد.

این 13 خواسته فقط یک روز بعد از ارتقاء مقام پسر سلمان به عنوان ولیعهد مطرح شد. پیش‌بینی می‌شود که این ولیعهد جدید رویه‌ای سختگیرانه‌تر در مقابل ایران بگیرد، که احتمالا باعث تغییر قیمت نفت هم خواهد شد.

اویل پرایس می‌نویسد بازار بیشتر بر روی اشباع جهانی نفت متمرکز شده است که حاصل افزایش تولید نفت شیل و مستثنی کردن لیبی و نیجریه از کاهش تولید نفت توسط اوپک است.

در ضمن در خاورمیانه، عربستان سعودی، امارات و بحرین لیستی از درخواست‌هایی را مطرح کرده‌اند که رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه ایالات متحده در واکنش به آن گفت «امیدوارم این لیست درخواست‌ها منطقی و قابل اجرا باشد».  

براساس تحلیل‌هایی که بلومبرگ و رویترز از این درخواست‌ها داشتند، قطر آن‌ها را رد خواهد کرد.

اولیور جاکوب، استراتژیست سوییسی در شرکت مشاور پتروماتریکس به رویترز گفته است «این درخواست‌ها آنقدر طلب‌کارانه و سلطه‌جویانه هستند که برای رفع تنش اخیر بین این کشورها کاری از پیش نخواهد برد».

قطر هم به نوبه خود گفته است که تا زمانی که همسایگانش دست از بایکوت این کشور برندارند مذاکره‌ای هم نخواهد کرد و دست از آنچه که فکر می‌کند به امور داخلی کشور خودش مربوط است برنخواهد داشت.

قیمت نفت بعد از 10 ماه کاهش روز جمعه اندکی افزایش یافت. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت حدود 0.21 درصد افزایش یافت و به 42.83 دلار در هر بشکه رسید و قیمت نفت برنت هم با 0.29 درصد افزایش به 45.35 دلار در هر بشکه رسید.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن