مجادله شهردار و دولت؛ نسخه لندن!

شهردار لندن از وزارت محیط زیست بریتانیا خواسته است اقدامات بیشتری برای کاهش هوای سمی لندن انجام دهد.

به گزارش «انرژی امروز» صادق خان، شهردار لندن، از میشل گاوو، وزیر جدید محیط زیست برتانیا خواسته است تا اقدامات قاطعانه‌ای برای بحران «مرگ و زندگی» در هوای آلوده بریتانیا انجام دهد.

این هفته صادق خان، پس از آن‌که متخصصان این شهر هشدار دادند هوای سمی پایخت به سطح بسیار خطرناکی رسیده است، سیستم هشدار اضطرای را در پایتخت بریتانیا راه‌اندازی کرد. بخش‌های بزرگی از جنوب انگلستان و ولز نیز درگیر چنین آلودگی‌هایی است.

دولت بریتانیا با گسترش بحرانآلودگی هوای این کشور تحت فشار قرار گرفته است که مسولیت خود در قبال مرگ و میر سالانه 40 هزار نفر در این کشور را بپذیرد.

دولت بریتانیا بعد از چند شکست تحقیرآمیز در دادگاه‌های این کشور، بالاخره در سال جاری برنامه مشاوره کیفیت هوا را منتشر کرد.

اما صادق خان ناامیدی عمیق خود را از این برنامه اعلام کرد و آن را «گامی به سوی عقب» نامید.

خان می‌گوید «میشاییل گاوو در این دولت فرصت‌های زیادی برای تغییر وضعیت دارد و در نهایت می‌تواند بحران ملی بهداشتی کیفیت هوا را کنترل کند».

او گفت برای وزیر سابق بحران آلودگی هوا اولویتی نداشت.

صادق خان گفت: بحران آلودگی هوا سالانه باعث مرگ 40 هزار نفر در بریتانیا می‌شود. حالا آلودگی هوا تبدیل به موضوع مرگ و زندگی شده است و این آخرین بخت دولت برای مقابله با آن است».

به اعتقاد خان، برنامه دولت برای کاهش آلودگی هوا ک قبل از انتخابات عمومی منتشر شد، از «نبود  جزئیاتی مهم رنج می‌برد، نمی‌تواند با تمام منابع انتشار مثل ساختمان‌سازی یا مثلا رودخانه‌ها مقابله کند و از تمام منابع و قدرت دولت برای مقابله با آلودگی بهره نمی‌برد».

سخنگوی وزارت امور محیط زیست، غذا و امور روستایی می‌گوید «ما به شدت در تلاش هستیم کیفیت هوای بریتانیا را بهبود بخشیم و انتشارات مضرر را کاهش دهیم. برای همین است که از سال 2011 تا حال بیش از 2 میلیارد پوند برای افزایش ناوگان خودروهای با آلایندگی بسیار کم خرج کردیم و از برنامه‌های حمل و نقل سبز حمایت کردیم».

چند ماه پیش گاردین از خطرات آلودگی هوا برای کودکان پرده برداشت. تحقیقی که نشان می‌داد که هزاران کودک بریتانیایی با مقادیر غیرقانونی آلودگی هوای حاصل از خودروهای دیزلی در مدارس و شیرخوارگاه‌های انگلستان و ولز در تماس هستند.

آمار دولتی می‌گوید از 43 «منطقه کیفی هوای» بریتانیا، 38 منطقه از سطح قانونی کیفی هوا عبور کرده‌اند.

خان بسته اقداماتی را برای مقابله با آلودگی هوا در پایتخت این کشور ارائه کرده است که شامل پرداخت هزینه آلایندگی از ماه اکتبر و تعیین یک منطقه با انتشارات فوق‌العاده کم است.

او می‌گوید حالا زمان آن رسیده است که دولت یک زمان از رده خارج کردن برای خودروهای دیزلی در نظر بگیرد تا مالیات خودروها تغییر کند و قانون هوای پاک اجرا شود.

خان که از یک برنامه یک میلیون پوندی برای کمک به پاکسازی هوای پایتخت رونمایی کرده است می‌گوید «در مورد هوای آلوده ما، دولت دیگر زمانی برای مخفی کردن سرش زیر شن‌ها ندارد. لندنی‌ها دیگر نمی توانند منتظر باشند. من از دولت می‌خواهم به سرعت با این چالش برخورد نماید، چون این برنامه جدید برای کاهش آلودگی هوا، اصلا مناسب نیست».

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن