زنگنه را بردارند که چه کسی بیاید؟

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب گمانه‌زنی درباره تغییر وزرای موفقی مانند ظریف، زنگنه، هاشمی و حجتی را هدر دادن وقت می‌داند، وزرایی که به گفته وی، عملکرد موفقی داشته‌اند و به همین دلیل هم مورد حملات تند قرار می‌گیرند، مانند شخص حسن روحانی که تندترین توهین‌ها به وی صورت گرفته است.

زیباکلام در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی «انرژی امروز» با اتلاف وقت دانستن گمانه‌زنی درباره کابینه آینده گفت: «این اتلاف وقت است که ما بحث کنیم که می‌گویند آقای حجتی را برداشته‌اند، می‌گویند آقای زنگنه را برداشته‌اند، آقای ربیعی می‌شود وزیر خارجه، آقای ظریف می‌شود وزیر کار! و…من تصور می‌کنم به‌جای اینکه وقت خود را برای چنین گمانه‌زنی‌هایی هدر دهیم که مشخص و معلوم نبوده و تنها شایعه است، تا وقتی‌که کابینه معرفی می‌شود، صبر کنیم.»

وی ادامه داد: «نکته دوم اینکه من به دکتر روحانی پیشنهاد کردم که به‌جای این حدس و گمانه‌زنی‌ها هیات چندنفره‌ای را که وابستگی حزبی، گروهی و سیاسی نداشته باشند، تعیین کند تا کارنامه وزرا را بررسی کرده و پیشنهاد بدهند. البته کارنامه برخی از وزرا مشخص است، مثلا آقای ظریف، زنگنه، هاشمی و خانم ابتکار که خوب کارکرده‌اند. حتی آقای رحمانی فضلی هم علی‌رغم اینکه اصولگرا بوده، با دولت خیلی همراه بوده است. تکلیف برخی از وزرا مشخص است و نیازی به تغییر دیده نمی‌شود. مثلا آقای زنگنه را می‌خواهند بردارند که چه کسی را بگذارند؟ آقای ظریف را بردارند که چه کسی را بگذارند؟ حتی آقای نعمت‌زاد ه را که می‌گویند مسن و میلیاردر است، هیچ‌کس تا حالا نتوانسته بگوید آقای نعمت‌زاده باید فلان کار را انجام می‌داد یا فلان تصمیم را می‌گرفت اما چون مسن است، نتوانست و دیگران هم همین‌طور. بهتر است آن هیات و مجموعه آن افراد را مورد ارزیابی قرار دهند. وزرایی که نمره قبولی می‌گیرند سرکار می‌مانند. وزرایی که نمره قبولی هم نمی‌گیرند، تغییر می‌کنند.»

 این تحلیلگر سیاسی با تأکید بر اینکه «شخصا معتقداست، حسام‌الدین آشنا، نوبخت و نهاوندیان باید تغییر کنند»، گفت: «این افراد به‌عنوان نزدیک‌ترین افراد به آقای روحانی هیچ ویژگی برجسته و ممتازی را حداقل من از آنها ندیده‌ام. هرچند که ممکن است کارهایی انجام داده باشند که از آن اطلاع نداریم. اما وقتی این سه نفر را با خانم ابتکار، زنگنه و ظریف مقایسه می‌کنم می‌بینم که کارنامه درخشانی به نسبت این افراد نداشته‌اند.»

ملاک مردم، خواست آنها و 24 میلیون رأی است

زیباکلام درباره شایعات منتشرشده مبنی خواست وزرایی چون ظریف و زنگنه برای کناره‌گیری به دلیل حملاتی که طی دوران وزارت به آنها شده است، گفت:«به چه کسی حمله نشده است؟ هر کس در این مملکت کار کند به او حمله می‌شود. مگر به خود آقای روحانی حمله نشده و به او توهین نشد؟ یکی از توهین‌هایی که در این چهار سال به آقای روحانی شده، به آقای ظریف، زنگنه و هیچ‌یک از وزرا نشده است.»

وی ادامه داد: «درست است که تلاش کردند به ظریف یا زنگنه تهمت بزنند که شما خیانت کردید، کوتاه آمدید و…اما ما نباید زحمت اینکه این توهین‌ها را از یک گوش بشنویم و از کشور دیگر بیرون کنیم را هم به خودمان بدهیم. این توهین را از همان گوش اول باید ریخت. ملاک رأی مردم، خواست مردم و 24 میلیون رایی است که به آقای روحانی داده‌اند. آن 24 میلیون رأی فقط برای آقای روحانی نبود، برای آقای ظریف، زنگنه، حجتی و سایر کابینه بود. بنابراین، ما نباید به توهین‌ها نگاه کنیم؛ ما باید حمایت مردمی را که صورت گرفته ملاک قرار دهیم.»

زیباکلام با بیان اینکه «هرکسی در این دولت بهتر کار کند بیشتر موردحمله قرار  می‌گیرد»، گفت: «درست است که به آقای زنگنه مدام حمله می‌کنند؛ اما باید بدانید که هر بخش از کابینه که بهتر بوده و هر وزیری که بهتر کارکرده، بیشتر موردحمله واقع می‌شود. این صفت تندروها است. هر جا که می‌بینند آقای روحانی موفق‌تر است بیشتر به آنجا حمله می‌کنند. ما شاهد بودیم که در اوج مذاکرات، چقدر به آقای ظریف حمله می‌شد. بنابراین من معتقد هستم اتفاقا چون آقای زنگنه موفق هستند بیشتر مورد حمله قرار می‌گیرند، اگر موفق نبودند، اگر تولید نفت را افزایش نداده بودند، اگر عسلویه را احیا نکرده بودند و… مطمئن باشید که تا این اندازه به ایشان حمله نمی‌کردند.»

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن