استانداردهای جدید فروش خودرو در اروپا را کاهش داد
اجرای استانداردی تازه برای آلایندگی خودروها باعث کاهش شدید فروش خودرو در اروپا شده است.
از ابتدای ماه سپتامبر خودروسازان میزان آلودگی محصولاتشان را با استانداردی تازه آزمایش میکنند که نامش WLTP است و جایگزین روش NEDC میشود که از دهه نود میلادی استفاده میشد.
WLTP برخلاف NEDC که مصرف سوخت و میزان تولید دی اکسید کربن را در شرایط آزمایشگاهی اندازه میگرفت، این اطلاعات را در شرایط واقعیتر اندازهگیری میکند. در نتیجه مصرف سوخت و میزان تولید گازهای آلاینده بیشتر از استاندارد قبلی است و خودروسازان مجبور شدند فروش برخی مدلهایشان را برای ایجاد تغییرات و گرفتن مجوز متوقف کنند.
به همین دلیل فروش خودرو در غرب اروپا در ماه سپتامبر ۲۳ درصد کاهش یافت و تحویل خودرو توسط شرکتهایی نظیر آئودی به کمتر از نصف رسید. فروش در آلمان بیشتر از همه و ۳۱ درصد کمتر از سال گذشته بود. کاهش فروش در بریتانیا ۲۱ درصد، در فرانسه ۱۳ درصد و در ایتالیا ۲۵ درصد بود.
خودروسازان با پیشبینی این روند، سعی کردند با تخفیفهای بالا در ماه اوت بخشی از این کاهش را جبران کنند.
ب ام و هفته گذشته با خرید عمده سهام کارخانه مشترکش با بریانس اولین خودروساز خارجی شد که در چین صاحب کارخانه میشود. تاکنون شرکتهای خارجی نمیتوانستند بیشتر از پنجاه درصد سهام کارخانههای مشترک خود با خودروسازان چینی را در اختیار داشته باشند. با تغییر این قانون دولت به خودروسازان خارجی اجازه میدهد از سال ۲۰۲۲ در چین کارخانه خود را داشته باشند.
معامله چهار میلیارد دلاری ب ام و با برلیانس در سال ۲۰۲۲ نهایی خواهد شد و براساس آن شرکت آلمانی ۷۵ درصد مالکیت شرکت مشترک را در اختیار خواهد داشت. به این ترتیب تولید مدلهای بیشتری از ب ام و به چین منتقل خواهد شد و به خاطر هزینه کمتر ساخت ماشین، سود شرکت بیشتر میشود.
از جمله مدلهایی که قرار است در چین تولید شود، شاسیبلندهایی است که الان تنها در کارخانه ب ام و در آمریکا ساخته میشود. ب ام و یکی از بزرگترین صادرکنندگان خودرو از آمریکا به چین است و بالا گرفتن تنش تجاری بین دو کشور، این کارخانه را موقعیت بسیار سختی قرار داده است.
کارخانه آمریکایی تسلا هم با تغییر قوانین در چین مجوز تاسیس کارخانهای را در این کشور گرفته که به طور کامل در مالکیت این شرکت خواهد بود.