تولید هیدروژن مقرون به صرفه‌تر شد

محققان دانشگاه هیوستن و موسسه تکنولوژی کالیفرنیا یک کالیزور ارزان قیمت برای شکافت ملکول آب و تولید هیدروژن در مقیاس تجاری یافته‌اند. 

به گزارش «انرژی امروز» بیشتر سیستم‌های شکافت آب به ترکیبات آن یعنی اکسیژن و هیدروژن، دو نوع کاتالیست نیاز دارند یکی برای انجام واکنش جداسازی هیدروژن و دیگری برای تولید اکسیژن.

اما با کاتالیست جدیدی که دانشمندان به آن دست یافته‌اند و از آهن و دی‌نیکل فسفید موجود در فوم نیکل به دست می‌آید، این دو واکنش را می توان انجام داد. 

محققان می‌گویند که کاتالیست جدید پتانسیل کاهش بسیار زیاد انرژی لازم برای تولید هیدروژن از آب را دارد. این خصوصیات به این معنی است که هیدروژن با هزینه کمی تولید می شود. 

یکی از دانشمندان این تحقیق می گوید این موفقیت دانشمندان را به تجاری سازی تولید ارزان هیدروژن نزدیک می کند. 

هیدروژن به عنوان یک منبع انرژی پاک برای پیل های سوختی در موتورهای الکتریکی کاربرد دارد. از آنجایی که هیدروژن را می توان مایع کرد، ذخیره سازی آن آسان تر است.

اما این که بتوان ماده ای یافت که هم ارزان باشد و هم دوستدار و محیط زیست و با آن بتوان از طریق شکافت مولکول آب مقادیر زیادی هیدروژن تولید کرد چالش بزرگی است. 

بیشتر هیدروژن تولیدی کنونی از طریق تغییر شکل متان بخار و گازی سازی زغال به دست می آید. اما این دو روش رد پای کربن سوخت تولیدی را افزایش می دهند، هرچند هیدروژن خود سوخت پاکی محسوب می شود.

از سویی کاتالیست مورد استفاده برای جداسازی هیدروژن از آب هم از موادی به دست می آید که از گروه عناصر گران قیمت پلاتینیوم هستند. از این رو هزینه تولید هیدروژن از آب به صورت تجاری بسیار بالا خواهد بود. 

اما کاتالیستی که دانشمندان این تحقیق از آن استفاده کرده‌اند با این که ارزان تر است کارکردی شبیه به کاتالیست پلاتینیوم دارد. از این رو هزینه‌ها هم کاهش می یابد.

این کاتالیست در طی 40 ساعت آزمایش ثبات خود را حفظ کرده است.  

نتیجه تحقیقات این دانشمندان در Nature Communications چاپ شده است. 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن