فرماندار شهر ری : زورم به وزارت نیرو نمی‌رسد

نشست مردمی مجمع امید تهران با حضورنمایندگان مجلس و شورای اسلامی شهر تهران در حالی برای بررسی مسائل و مشکلات اهالی منطقه 20 در سالن اجتماعات فرهنگسرای ولا برگزار شد که صدای اعتراضات مردم در این دیدار چند ساعته نسبت به وضعیت فعلی شهرری و انجام نشدن مصوبات قبلی بلند بود.

 نشست مردمی مجمع امید تهران با حضور تنی چند از نمایندگان مجلس و شورای اسلامی شهر تهران به بیان مشکلات متعدد خود که در سطح منطقه با آن روبه رو بودند پرداختند و  از مسوولان درخواست کردند که به این مشکلات رسیدگی جدی شود.

آیا قبله تهران این است؟!

دبیر شورایاری منطقه 20 در ابتدای نشست با تشریح جامعی از مشکلات مردم و مصوبات انجام نشده گفت: همه به خوبی می‌دانیم سال‌هاست مقام معظم رهبری از ری به عنوان قبله تهران یاد کرده اند تا اهمیت آن برای همگان مشخص شود و مقصود هم پیشتاز و الگو بودن ری است؛ اما حقیقتا تاکنون آن گونه که باید و شاید برای تحقق این مطلب کاری صورت نگرفته است و فکر می‌کنم تنها از سخن ایشان برای بیلبوردها، تبلیغات و در شعارها استفاده شده است.

مسعود امان الهی با اشاره به برخی معضلات قدیمی این شهر ادامه داد: حسرت یک پارک و شهربازی خوب مانند پارک‌های شمال تهران و یا داشتن پارکینگ طبقاتی با توجه به وجود اماکن زیارتی در این شهر در دل مردم مانده است.

وی افزود: اهالی محله ظهیر آباد پس از 14 سال فعالیت عمرانی بابت پروژه فرهنگی برج طغرل و به سرانجام نرسیدن آن خسته شده‌اند و نکته دیگر این که با وجود احداث بیش از 1500 واحد مسکونی در سال های اخیر در این محله فقر سرانه آموزشی همچنان مشهود است.

امان الهی با بیان این که ساماندهی گاراژهای محله ابن بابویه بارها مطالبه شده است، یادآور شد: با وجود ایستگاه مترو در این محله که از مسوولان انتظار داریم با تخصیص اعتبارات لازم به افتتاح زودتر ایستگاه‌ها کمک کنند، لازم است موانعی مثل وجود این گاراژها قبل افتتاح مترو مرتفع شود چرا که اگر رسیدگی نشود، با بازگشایی مترو بر نابسمانی محله می‌افزاید.

 دبیر شورایاری منطقه موارد دیگری چون بحث زیست محیطی و ترافیکی بازار آهن مکان در محله 13 آبان، رفع معضل بافت های فرسوده، کمبود ایستگاه آتش نشانی و تعیین تکلیف ساماندهی اطراف حرم با تعیین اعتبار از صندوق توسعه حرم های وزارت راه و شهرسازی مصوب در نشست قبلی را خاطرنشان کرد و خطاب به مسوولان حاضر در جلسه گفت: آیا قبله تهران این است؟!

مسعود امان الهی با بیان این که ضمانت اجرایی مصوبات چیست به برخی از مصوبات مهم اجرا نشده در جلسه قبل هم چون جمع آوری دکل‌های فشارقوی برق، رفع نیاز بهداشتی درمانی تقی آباد، موضوع امنیت در محلات، ساخت پمپاژ فاضلاب محله های بهشتی، عباس آباد و دولت آباد و نیز واگذاری دبیرستان عباس آباد به دانشگاه پیام نور اشاره کرد.

قانون در شهرری اجرا نمی شود  دولت، مجلس و شورای شهر را برای دوره بعد واگذار کرده‌ایم

طنایب رئیس شورای هماهنگی تشکل‌ها و از فعالان فرهنگی شهرستان ری در ادامه این نشست خطاب به مسوولان گفت: 40 سال است در مجلس قانون گذاری هستید ولی قانون در شهرری انجام نمی شود و این جا تنها شهرستانی است که بی قانونی در آن مشهود است.

اسماعیل شاه محمدی با اشاره به اصل 100 قانون اساسی، ادامه داد: یکی بودن شورای شهر تهران، ری و تجریش مغایر این قانون است که متاسفانه با یک تبصره الحاقی که ظلم و جفای بزرگی به مردم ری شده، کمک کرده است تا این بی قانونی به قانون تبدیل شود.

شاه محمدی معتقد است با توجه به شرایط حاکم تا الان دولت، مجلس و شورای شهر را برای دوره بعد واگذار کرده ایم چرا که خروجی خاص و قابل توجهی تا الان و حداقل در ری ندیده ایم و باید در این مدت کوتاه باقی مانده تلاش ها و اقدامات مضاعف شود.

وی در پایان با انتقاد از احداث بیمارستان میلاد در بهترین نقطه و مرفه نشین تهران گفت: برای مردم محروم و مستضعف ری، اسلامشهر، رباط کریم، قرچک، ورامین، پیشوا و محلات جنوبی تهران بیمارستان شماره دو میلاد در جنوب تهران را ایجاد کنید.

مردم ری به آن چه استحقاق دارند، نرسیده‌اند  زور فرماندار به وزارت نیرو نمی‌رسد

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان ری در این دیدار موارد مطرح شده توسط مردم و شورایاری ها را حقوق طبیعی مردم دانست و معتقد بود در چند سالی که در خدمت مردم ری هستم آن چه استحقاق این شهر و مردم آن بوده، محقق نشده است.

هدایت الله جمالی پور با بیان اینکه روستاهایی که روزی مثل ری بودند امروز جلوتر از ری حرکت می‌کنند، گفت: علت همه این مسائل عقب رفت 40 ساله‌ای است که از سال 1348 شهرستان ری با حکم نخست وزیر ابطال و به شهرستان تهران الحاق می شود و از آن روز به مدیریت شهری غیر مستقل تبدیل می شود و خسارت ها و هزینه‌های زیادی بابت آن متحمل شده است.

وی با اشاره به مشکلات مستقل نبودن مدیریت شهری ری، ادامه داد: مشکل اساسی شهرری محروم کردن مردم از حقوق اصلی آن ها که داشتن شورای شهر و شهرداری مستقل است، می‌باشد؛ اگر اینگونه بود امروز بسیاری از این مشکلات در این نشست بیان نمی‌شد و ده ها اتفاق خوب و موثر برای ری همانند جاهای دیگر اتفاق می افتاد. قیامدشت کمتر از یک سال است که جدا شده اما سرعت تحول آن بیشتر از ری است.

فرماندار ویژه ری با انتقاد از عدم همکاری دستگاه‌های کشور در بررسی و رفع مشکلات ری گفت: ۱۰ بار با مرکز آمار رایزنی کردم تا آمار جمعیتی شهر ری را در سامانه اصلاح کند اما این کار را نمی‌کند.

وی در پایان سخنان خود در مورد موضوع جمع آوری دکل های برق فشار قوی در محله‌های جوانمرد قصاب و صالح آباد گفت: سال‌های زیادی است مردم خوب این محله ها با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند؛ جلسات و پیگیری‌های زیادی برای گرفتن حق مردم داشته‌ام ولی تامین اعتبار مشکل اصلی این طرح است و در واقع زور من هم به وزارت نیرو نمی‌رسد؛ جا دارد با ورود نمایندگان محترم این مساله برای همیشه حل شود. سال 91 این مشکل با 4 میلیارد حل می‌شد که انجامش ندادند و امروز به اعتباری بالغ بر 30 میلیارد تومان نیاز دارد.

مشکل درمانی محله تقی آباد

یکی از موضوعاتی که وقت زیادی از جلسه را به خود اختصاص داد تعطیلی مرکز درمانی محله تقی آباد بود که علی رغم مصوبه جلسه قبل همچنان مطالبه اصلی مردم این محله بود.

دکتر فاطمه تاجیک مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان ری معتقد است که در جلسه قبل مصوب شد اگر جمعیت آن محل ده هزار نفر بود مرکز بهداشتی دایر شود که با بررسی ما و فرمانداری جمعیت به پنج هزار نفر هم نمی‌رسد.

در همین حین فریادهای علی قبادی دبیر شورایاری محله مبنی بر این ادعا که  این محل حدود ۱۷ هزار نفر جمعیت دارد و نیاز جدی به این مرکز وجود دارد؛ بلند بود.

فرماندار ری با ورود به موضوع گفت: با توجه به نزدیکی محله علائین به این محله پیشنهاد می‌شود مرکزی که در این محل فعال است برای استفاده اهالی این دو محل ارتقا و تجهیز کنیم و با ایجاد پل عابر پیاده شرایط دسترسی آسان را نیز فراهم کنیم.

فرماندار وعده داد که با مساعدت حرم و شهرداری مشکل زمین مرکز بهداشت محله علایین که استیجاری است، نیز حل شود.

ری می‌تواند موتور محرک توسعه تهران باشد

شهردار منطقه ۲۰ با بیان این که تمام موارد مطرح شده جز چالش ها و نیازهای شهر است، گفت: از ۱۷ هزار میلیارد درآمد شهرداری چیزی بالغ بر ۸۵۰۰ میلیارد باید محقق شود که متاسفانه تنها ۶۰ درصد انجام شده است و از طرفی هم قیمت نهادهای خدماتی چندین برابر افزایش پیدا کرده است که در چنین شرایطی ارائه خدمات به شهروندان عزیز با چالش هایی مواجه می شود.

فرهاد افشار ادامه داد: ما تمام سعی خود را به کار می بریم تا از پتانسیل های بسیار زیاد موجود در ری چه از نظر وجود امامزادگان و اماکن مقدس و نیز آثار تاریخی فراوان استفاده کنیم و با کمک از بخش خصوصی مشکلات شهرری را در کوتاه ترین زمان حل کنیم.

وی با اشاره به اینکه ری می تواند موتور محرک توسعه تهران باشد تصریح کرد: شهرری پتانسیل عظیمی دارد که می تواند قطب سیاحتی گردشگری زیارتی تهران باشد.

وضعیت چشمه علی تا وضع مطلوب پیگیری می‌شود

خلیل آبادی در پاسخ به سوال یکی از شهروندان درمورد وضعیت آب چشمه علی گفت: چشمه علی میراث فرهنگی ارزشمندی است که زمین های بسیاری توسط این چشمه آبیاری می شد که متاسفانه با ادامه خط شش مترو بدون مطالعه جامع به آب این چشمه آسیب رساند که با پیگیری های شبانه روزی آب کمی به آن بازگشت که رضایت بخش نیست و تا وضعیت مطلوب از هیچ تلاش و پیگیری دریغ نمی کنیم.

وی سوال دیگر یکی از شهروندان مبنی بر خشک شدن و از بین رفتن قنات های زیادی را این گونه پاسخ داد: متاسفانه در توسعه پیوست زیست محیطی، میراث اجتماعی فرهنگی رعایت نمی شود و هیچ کشوری مثل ما قنات خود را برای ساختن املاک یا مترو خراب نمی کند؛ باید همه ما نگذاریم قنات های باقی مانده به سادگی از بین بروند.

وقتی نمایندگان از روند اجرای مصوبات راضی نیستند!

مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران، رى، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس در مجلس شوراى اسلامی به عنوان آخرین سخنران و جمع بندی این نشست از روند اجرای مصوبات، اظهار نارضایتی کرد و از فرماندار ویژه شهرستان ری خواست تا با اختصاص دبیرخانه ویژه‌ای تک تک مصوبات تا جلسه بعد به طور جدی و محکم انجام شود.

وی ادامه داد: قابل قبول نیست اهالی یک محل برای برداشتن چند تیر برق چوبی، داشتن یک مرکز بهداشت در محله ای حتی با وجود 5 هزار نفر جمعیت و مسائل جزئی از این دست مشکل داشته باشند یا به مردم برای شهربازی بگوییم منتظر سرمایه گذار مستقل هستیم و واقعا اگر سرمایه گذاری پیدا نشد تکلیف مردم برای داشتن یک پارک و شهربازی خوب چیست؟

کواکبیان با بیان این که کسانی که صدایشان بالا برود تازه مثل من در مجلس شده اند ابراز خوشحالی کرد که شورایاران با چنین حرارت و حساسیتی پیگیر موضوعات خود هستند و در ادامه بر داشتن شورای مستقل در شهرری با همان لحن و صدای بلند همیشگی تاکید کرد و گفت: اگر شهرری، شهر هست قانونش را اصلاح کنید و بگذارید به حق و حقوق خودش برسد و وضعیت بهتری پیدا کند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن