افزایش سفارشات و کاهش قیمت نفت نگران‎کننده نیست

نرخ اجاره کشتی‎های غول‎پیکر نفتکش (VLCC)  کاهش داشته، تعداد سفارش ساخت کشتی‎های  VLCC در سال جاری  افزایش یافته و سطح بالای ذخایر نفت جهان موجب کاهش قیمت نفت شده است. اما آیا این اتفاقات برای بازار کشتی‎های نفتکش مشکل ساز است؟

به گزارش انرژی امروز، به اعتقاد برخی از مدیران عامل شرکت های کشتیرانی  نفتی، سفارش کشتی‎های نفتکش جدید و قیمت پائین نفت برای بازار  کشتی های نفتکش `به هیچ وجه` نگران کننده نیست.با این وجود گفته می شود که در شرایط کنونی مالکان کوچک‎تر از بازار بیرون رانده خواهند شد.

ترگیو مانت، مدیرعامل DHT Holdings  گفت:  سفارش کشتی‎های جدید به 14 درصد ظرفیت کنونی ناوگان می رسد اما این موضوع نگران‎کننده نیست چراکه قوانین جدید موجب سرعت گرفتن اوراق کشتی‎های قدیمی تر می‎شود.

مانت گفت: تحلیلگران  بسیار بر روی تعداد سفارش ها تمرکز می‎کنند اما باید درک کرد که شرایط همین است.

پدی راجرز، مدیرعامل کشتیرانی Euronav نیز  افزود:  بازه زمانی 30 ماهه ای که برای تحویل این تعداد کشتی وجود دارد به طور کامل با میانگین اوراق 5 درصدی کشتی ها در این مدت مطابقت دارد.

وی ادامه داد که این تعداد سفارش موجب ایجاد حباب جدیدی در بازار نمی شود چراکه بخش بزرگی از این سفارش ها توسط بازیگران بزرگ این صنعت داده شده است که به فکر نوسازی ناوگان خود هستند.

راجرز افزود: جریان نقدینگی پائین در صنعت موجب می شود که تعداد سفارش کشتی‎های جدید در نیمه دوم سال کاهش یابد.

وی تاکید کرد: خبر خوب اینکه تمامی خریداران این کشتی‎ها صنعتی هستند، مسئولیت پذیرند، و ناوگان های بزرگی دارند که سن آنها به بازنشستگی نزدیک است.

در همین حال با ادامه مازاد عرضه نفت در بازارها، کاهش قیمت نفت ادامه دارد و  این نگرانی وجود دارد که قیمت‎های پائین موجب محدودیت در تقاضای  کشتی های نفتکش شود. اما لوئیس زابروکی، مدیرعامل International Seaways، اعلام کرد که قیمت نفت بین 40 تا 60 دلار برای تقاضای کشتی های نفتکش سودآور و مفید است.

مانت نیز با تاکید بر این موضوع، گفت: شاید تنها در زمانه‎ای به سر می‎بریم که میزان ذخایر نفت بالاست.

چیزی که در این میان به نظر می رسد باید تغییر کند اندازه شرکت‎های کشتیرانی نفتی است چراکه امروزه شرکت‎های بسیار بزرگ نفتی جهان به ناوگان‎ بزرگ کشتی‎های نفتکش نیاز دارند. راجرز اظهار کرد که میزان نفتی که جابجا می‎شود نشان می دهد که امروز فقط شرکت‎هایی که مالک ناوگان بسیار بزرگ هستند ، قادر به رقابت خواهند بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن