عشق آباد و ریاض در زمینه نفت و گاز همکاری می کنند

  شبکه تلویزیونی `آلتین اسیر` ترکمنستان اعلام کرد که قربانقلی بردیمحمداف، رئیس جمهوری ترکمنستان و مجید بن عبدالله القصابی، وزیر تجارت و سرمایه گذاری عربستان سعودی روز شنبه در حاشیه نشست بین دولتی بر آمادگی دو کشور برای گسترش همکاری ها دز حوزه نفت و گاز تاکید کردند.

براساس این گزارش، آنها طی دیداری که امروز در عشق آباد انجام گرفت ضمن تاکید بر این همکاری دوجانبه به عنوان دو قدرت انرژی جهان، بر همکارهای چندجانبه از جمله برای ادامه ساخت خط لوله ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند (تاپی) پافشاری کردند.

در این دیدار بیش از هر چیز بر دستاوردهای سفر ماه مه سال 2016 (اردیبهشت 1395) رئیس جمهوری ترکمنستان به ریاض تاکید شد تا برای تکمیل همکاری های راهبردی تر بر آنها تمرکز بیشتری صورت گیرد.

رئیس جمهوری ترکمنستان ضمن اشاره به اینکه کشورش برای اجرای سیاست های اقتصادی بیش از همه بر دستآوردهای اخیر علمی و فناوری برای جذب شرکت ها و سرمایه های خارجی تاکید می کند، به عربستان سعودی حق ویژه بهره برداری از پروژه های مشترک در حوزه های کلیدی اقتصاد ملی کشورش را عطا کرد. وی در این دیدار با اشاره به اینکه عشق آباد تلاش های زیادی برای تقویت روابط دوستی بین ترکمنستان و عربستان سعودی انجام می دهد، گفت: همکاری بین عشق آباد و ریاض در سال های اخیر توسعه یافت و در حال حاضر مورد رضایت دو دولت است.

القصابی نیز در این دیدار ابراز اطمینان کرد از اینکه تاکنون اقدامات مهمی برای افزایش تعاملات دو جانبه به ویژه در زمینه سوخت و انرژی، منسوجات، صنایع غذایی، بانکداری، رسانه، آموزش، علوم، فرهنگ، ورزش و گردشگری میان دو کشور انجام گرفته است.

دو طرف همچنین بر امکان سنجی برگزاری نشست ها و کنفرانس های منظم کاری که به ایجاد ارتباط نزدیکتر بخش های خصوصلی و دولتی دو کشور بیانجامد تاکید کردند.

همچنین در چارچوب این دیدار افزایش نقش کمیسیون بین دولتی ترکمنی- سعودی برای امضای قراردادهای سودمند متقابل مورد بررسی قرار گرفت.

خبرگزاری رسمی ترکمنستان (ترکمن پرس) نیز با اعلام برگزاری اجلاس کمیسیون بین دولتی ترکمنی- سعودی در بخش تجاری- اقتصادی در عشق آباد، اعلام کرد که ترکمنستان و عربستان سعودی طی سال های اخیر فعالانه در زمینه های مهم اجرای پروژه های راهبردی برای دو کشور از جمله احداث یک سیستم چند منظوره برای فعال کردن منابع انرژی ترکمنستان به بازارهای جهانی همکاری می کنند، که طرح تاپی نمونه ای از این همکارهای های چند منظوره است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن