تاثیر شگفت آور مزارع بادی بزرگ در کاهش اثر توفندها

مطالعات نشان داده است که مزارع بادی احتمالا باعث کاهش بارش به هنگام رخ داد توفندها هستند. 

به گزارش خبرنگار بین الملل «انرژی امروز» در دوسال گذشته ایالات متحده خسارات فراوانی از توفندهای بزرگ دیده است اما محقان دانشگاه دلاوار کریستینا آرچر اخیر مقاله ای منتشر کرده‌اند که نشان می دهد مزارع بادی بزرگ مزیتی غیرقابل تصور داشته اند: این مزارع توانسته‌اند میزان بارش باران حاصل از توفندهای بزرگ و ویران کننده را کاهش دهند. 

محققان می گویند مزارع بادی فراساحلی قادر هستند انرژی جنبشی توفندها را جذب کنند و اثر مخرب باد و طوفان آنها را کاهش دهند. 

حالا این مطالعه نشان که این مزارع بادی می توانند اثر بارشی این توفندها را نیز کاهش دهند. 

در این تحقیق به وضوح تاثیر کاهش بارش در خشکی‌های پایین دست مزارع بادی بزرگ به هنگام توفند و افزایش بارش در فراساحلی مزارع بزرگ بادی یا در خود منطقه این مزارع بادی ثابت شده است. 

در این تحقیق از توفند هاروی به عنوان مثال استفاده کردند چون این توفند سنگین ترین بارش‌ها را در سواحل تگزاس ایالات متحده داشت و باعث جاری شدن سیل ویرانگری شده بود. 

برعکس توفندهای کارتینا و سندی که خود طوفان مشکل بزرگی را به وجود آورده بود، در توفند هاروی مشکل جاری شدن سیل به دلیل بارش شدید باران در شهر بود. 

دانشمندان نشان دادند که مزارع بادی بزرگ می توانند با تاثیر بر دو فاکتور و عامل بارش یعنی همگرایی و واگرایی باد، میزان بارش را کاهش دهند. 

وقتی توفندهای بزرگ به مزارع بادی می رسند از قدرت بادهای آنها کاسته می شود.

برای تصور بهتر این وضعیت می توان این طور تصور کرد که خودروهای بسیاری در یک بزرگراه به سرعت در حال عبور هستند اما به یکباره با دیدن یک تصادف همه خودروها باید سرعت خود را کاهش دهند. شما همگرایی خودروها را می بینید چون هر کس باید سرعت خود را کاهش دهد. 

این همگرایی در بالادست یک مزرعه بادی هم مشاهده می شود. این امر باعث می شود بارش در این منطقه بیشتر شود.

دوباره از تشبیه بزرگراه استفاده می کنیم. واگرایی هم زمانی رخ می دهد که خودروها از این تصادف عبور کرده باشد و هر کدام دوباره سرعت می گیرند. 

این واگرایی تاثیری مخالف دارد. باعث می شود پایین دست مزرعه بادی سرعت بگیرد، هوایی را که به پایین می رود جذب کند، این هوا خشک است و رطوبت را جذب می کند. 

بنابراین هر چه تعداد مزارع بادی بیشتر باشد میزان تاثیر آنها نیز بیشتر خواهد بود. 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن