ایران چطور نفت می فروشد؟ گزارش بی پرده «تانکر تراکر» از نفتکش های خاموش ایرانی

«تانکر تراکر» گزارشی از میزان نفت صادراتی ایران از طریق نفتکش ها و تاکتیک هایی که این نفتکش ها برای مخفی کردن خود و مسیر جابجایی شان به کار می برند منتشر کرده است. 

به گزارش خبرنگار بین الملل «انرژی امروز» وب سایت «تانکر تراکر» می نویسد: ماه سپتامبر برای ما ماهی بود که نشان داد نفتکش های ایرانی باز هم از روش های جالبی برای پنهان سازی  موقعیت و محموله خود تا چهارم نوامبر و شروع تحریم‌های نفتی بهره می گیرند. 

تانکر تراکر می نویسد ما توانستیم توان خود برای ردیابی نفتکش هایی که به ایران وارد یا از آن خارج می شوند بدون اینکه ردیابی شوند را بهبود دهیم: نفتکش های ایرانی به راحتی فرستند AIS خود را خاموش می کنند. 

تانکر تراکر می گوید که توانسته است نفتکش هایی را رد یابی و شناسایی کند که در این ماه روزانه 1807110 بشکه نفت حمل کرده اند و در این میان مقدار نفتی که با خاموش کردن سیستم فرستند AIS حمل و نقل شده است برابر با 720367 بشکه در روز بوده است. 

یعنی به بیانی برابر با 40 درصد نفتکش های شناخته شده. 

تانکر تراکر اذعان می کند که برخی از این ردیابی ها بسیار آسان انجام شده اما برخی دیگر مراحل پیچیده ای چون آنالیز AIS در طی روزهای متوالی داشته اند و دلیل این امر هم این بوده است که محموله این نفتکش ها در امارات به صورت STS یعنی کشتی به کشتی تغییر کرده و برای ارسال به چین بارگیری شده اند. 

در این میان نقش تغییر محموله به صورت کشتی به کشتی در نفتکش های کوچک بین ایران و امارات غیر قابل چشم پوشی است. 

تانکر تراکر می نویسد «آن‌ها فکر همه چیز را کرده‌اند». 

البته این همه ماجرا نیست. سه فروند VLCC (نفتکش بسیار بزرگ) یعنی سوپرنفتکش که شناسایی نشده‌اند در انتهای ماه سپتامبر بنادر ایران را ترک کرده‌اند. 

اگر هر کدام از این نفتکش های غول‌پیکر دو میلیون بشکه نفت حمل کنند، مجموع نفت آنها می شود 6 میلیون بشکه. 

اگر این نفت را به 30 روز تقسیم کنیم می شود روزی 200 هزار بشکه. 

اگر این مقدار را به مقادیر نفت شناسایی شده اضافه کنیم می شود روزی 2 میلیون 7 هزار و 100 بشکه. 

تانکر تراکر می نویسد اجازه بدهید عدد روند 2 میلیون بشکه را در نظر بگیریم. 

این عدد به این معنی است که نیمی از نفت ایران پنهانی صادر می شود. 

در تصاویری که Planet Labs در صبح روز 24 ماه سپتامبر سال 2018 گرفته است می توان سه سوپرنفتکش را در سمت چپ اسکله آذرپاد و نفتکش چهارم را در سمت شرقی این اسکه دید. 

بعد از اینکه این نفتکش ها اسکله را ترک کردند فقط یکی از آنها قابل شناسایی بود که نام آن HUGE بود. 

این نفتکش دو روز بعد در سواحل شرقی امارات دیده شد که به طرف بندر نیومانگالور هند حرکت می کرد. 

تانکر تراکر می نویسد که بیشتر صادرات نفت ایران از ترمینال صادراتی جزیره خارک انجام می شود. 

اتفاقی که در ماه سپتامبر افتاده است این است که تعدادی نفتکش کاملا پر در اطراف این جزیره و در لنگرگاه شرقی این جزیره بر روی آب شناور هستند. 

این نفتکش ها را می توان «ذخیره سازی شناور» فرض کرد، اما برخی از این نفتکش ها به سمت مقاصد خود حرکت کرده‌اند. 

تانکر تراکر می نویسد: تعریف ما از ذخیره سازی شناور این است که یک نفتکش کاملا پر در یک محل به صورت ساکن باشد و این ساکن بودن کمتر از 30 روز نباشد. 

اگر نفتکشی کمتر از این مدت در جایی ساکن باشد به این معنی است که این نفتکش منتظر اعلام یک مقصد جدید است. 

تصاویر ماهواره ای در ماه سپتامبر نشان می دهد که آخرین روز ماه است. دایره های قرمز نشان دهنده چهار سوپر نفتکش VLCC (با ظرفیت 2 میلیون بشکه در روز) هستند اما دایره های زرد دو نفتکش Suezmax (با ظرفیت یک میلیون بشکه) را نشان می دهند یعنی به اندازه 10 میلیون بشکه فقط در این محل.

این همان نفتی است که از تانکرهای ذخیره سازی جزیره خارک برداشت شده‌اند و ظرفیت ذخیره سازی نزدیک به 40 میلیون بشکه نفت را دارد. 

حالا به میدان نفتی فراساحلی سروش می رسیم. یک سکو EPSO (سکوی استخراج، ذخیره سازی و بارگیری شناور نفت) به نام «خلیج فارس» یک نفتکش VLCC به نام «هیومنیتی» را با 1.45 میلیون بشکه ظرفیت پر کرده است. 

«هیومنیتی» در تمام طول ماه بعد از عملیات کشتی به کشتی در سوم ماه سپتامبر بر روی آب بود. 

این امر به این معنی است که این یک نوع نفتکش هست که ما نام «FliSto» به آنها می دهیم. این FliSto ها تا 11.45 میلیون بشکه در ماه ذخیره دارند. 

تانکر تراکر آماری هم راجع به میعانات گازی عسلویه هم دارد اما می نویسد تا پایان ماه فعالیت خاصی در این خصوص دیده نشد و دو نفتکش در این منطقه لنگر انداخته اند. 

تانکر تراکر می نویسد احتمالا باید منتظر گزارش ماه اکتبرش از این نفتکش ها باشیم.

Iran`s September 2018 Crude Oil Exports in Barrels Per Day

Destination

Barrels per Day

Total Barrels

Percentage by Destination

China

623.055

18.691.650

31.04

%India

499.097

14.972.910

24.87

%3 Unidentified VLCC`s

200.000

6.000.000

9.96

%UAE

150.103

4.503.090

7.48

%Turkey

141.250

4.237.500

7.04

%Italy

137.214

4.116.420

6.84

%Spain

102.583

3.077.490

5.11

%Japan

46.194

1.385.820

2.30

%Greece

36.418

1.092.540

1.81

%Syria

36.061

1.081.830

1.80

%Croatia

35.134

1.054.020

1.75

%Total

2.007.109

60.213.270

Value ($82.72 barrel)

$166.028.056

$4.980.841.694

پس از آن تانکر تراکر گزارشی از میزان صادرات نفت ایران می آورد و می نویسد: همانطور که مشاهده می شود چین و هند بزرگ ترین وارد کننده نفت ایران بوده اند و هند نزدیک به نیم میلیون بشکه نفت در روز از ایران وارد کرده است. 

امارات متحده عربی (که بیشتر میعانات گازی از ایران وارد می کند و نفت خام ایران را دوباره صادر می کند) و ترکیه بعد از آن قرار دارند. 

اتحادیه اروپا که در این آمار با کشورهای ایتالیا، اسپانیا، یونان و کرواسی مشخص شده‌اند حدود 311349 بشکه در روز یعنی معادل 15 درصد از ایران نفت وارد می کنند. 

در مورد ژاپن هم تانکر تراکر از نفتکشی به نام YUFUSAN نام می برد که میعات گازی از عسلویه بار زده است و بعد از آن به جزیره خارگ رفته تا بعد از بارگیری نفت خام از خارگ به کویت برود و یک گرید نفتی دیگر بار بزند. این نفتکش پس از آن به سوی ژاپن حرکت کرده است. 

این یک رویه کاملا معمولی در مورد نفتکش های ژاپنی است. البته اگر شما بلومبرگ را مطالعه کنید مرتب گزارش می دهد که «هند هم به جمع دیگر خریداران آسیایی نفت ایران پیوست که مثل کره جنوبی و ژاپن میزان واردات نفت خام خود را از این کشور حاشیه خلیج فارس و قبل از تحریم های آمریکا به نصف کاهش دادند».

اما تانکر تراکر این ادعا را رد می کند. 

در تصویر دیگری از عسلویه یک خط لوله زیردریایی وجود دارد که میعانات گازی را به فراساحلی منتقل می کند. 

حالا این نفتکش YUFUSAN قبل از رفتن به کویت در جزیره خارگ بارگیری شد و پس از آن به ژاپن رفت. 

در 14 سپتامبر هم نفتکش RIS GLORY از جزیره خارک با یک میلیون بشکه نفت به سمت سوریه حرکت کرد. این نفتکش بعد از عبور از کانال سوئز به صورت آف‌لاین حرکت کرده است. 

تانکر تراکر از نفتکش دیگری به اسم «دنیا» نام می برد که از 26 آگوست به صورت آف‌لاین حرکت کرده و به بندر چینی چانگ ژیان داگو رسیده است. 

پس از آن تانکر تراکر از میزان تولید نفت ایرن سخن گفته است. و نوشته است که هرچند در آمار ماه به ماه کمی کاهش وجود دارد اما این کاهش خیلی زیاد نیست. 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن