خودروهای بنزینی می توانند پاک تر از خودروهای برقی باشند

به اعتقاد بسیاری انواع خودرو برقی بسیار پاک تر از مدل های بنزینی و دیزلی هستند. با این حال برخی تحقیقات صورت گرفته خلاف این موضوع را ثابت کرده و درست بودن چنین عقیده ای را رد می کنند.

بر اساس این تحقیق به خاطر گرایش روز افزون خودروسازان به سمت مدل های برقی و هیبریدی، تقاضا برای باتری افزایش قابل ملاحظه ای پیدا کرده و کارخانه های تولید کننده با ظرفیت تمام در حال ساخت باتری هستند. 

طبق داده های موجود تا سال ۲۰۲۱ حدود ۱۰ میلیون باتری ۶۰ کیلووات ساعتی عمدتا در چین، تایلند و آلمان تولید خواهد شد. بخش اعظمی از انرژی کارخانه های موجود در این کشورها از طریق زغال سنگ تامین می شود.

نکته جالب توجه اینکه در کشوری مثل آلمان تولید یک باتری ۵۰۰ کیلوگرمی ۷۴ درصد دی اکسید کربن بیشتری در مقایسه با حرکت یک خودرو با استفاده از سوخت های فسیلی بر جای می گذارد.

همچنین این داده ها نشان می دهند میزان گازهای آلاینده آزاد شده از یک خودروی درون سوز آلمانی پس از سه سال کارکرد یا پیمایش 50 هزار کیلومتر، تازه با میزان گازهای آلاینده ای که در فرایندهای ساخت نیسان لیف وارد جو شده، برابری می کند.

در سال های اخیر نیاز به الکتریسیته به طور چشمگیری در جهان افزایش یافته است. ظهور اتومبیل های برقی از یک سو و متولد شدن صنعت ساخت باتری از سوی دیگر بعضی از عوامل اصلی بیشتر شدن این نیاز به شمار می روند.

آنطور که نتایج این تحقیق حکایت دارد، در حال حاضر تولید انبوه خودروهای برقی می تواند شرایط را بدتر کند؛ به جای این کار بهینه سازی موتورهای درون سوز کنونی به عنوان یک راهکار بهتر پیشنهاد شده است.

گفتنی است تحقیق مورد بحث بر اساس فاکتورها و روش های تولید فعلی به چنین نتیجه ای دست یافته است. مسلما در سال های آتی با تغییر رویه خودروسازان، بهره وری بیشتر و بهره برداری از انرژی های سبز، با نتایج کاملا متفاوتی روبرو خواهیم شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن