«ثامر غضبان» وزیر نفت جدید عراق، کیست؟

درحالی که عادل عبدالمهدی چهارشنبه دوم آبان ماه در پارلمان عراق به عنوان نخست وزیر این کشور سوگند یاد کرد، اما در آخرین ساعات پنجشنبه و هنگام بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی او برای تشکیل کابینه، فقط ۱۴ وزیر از کابینه ۲۲ نفره و پیشنهادی او رای اعتماد گرفتند. ازجمله وزرایی که موفق به اخذ رای اعتماد از پارلمان عراق شدند، «ثامر عباس غضبان» است که هدایت وزارت نفت عراق را برعهده خواهد داشت.

به گزارش «انرژی امروز»، نمایندگان پارلمان عراق نتوانستند در خصوص وزرای پیشنهادی برای 8 وزارتخانه از جمله وزارتخانه‌های دفاع و کشور به توافق برسند و برهمین اساس، قرار شد ششم نوامبر (۱۶ آبان) در خصوص 8 وزیر باقی مانده تصمیم‌گیری شود.

هرچند قرار بود عادل عبدالمهدی قرار بود تمام ۲۲ عضو کابینه خود را به پارلمان این کشور معرفی کند، اما برخی از اعضای ائتلا‌ف‌‌های سائرون، نصر، الوطنیه و ائتلاف اهل تسنن به دلیل بروز اختلاف، جلسه پارلمان را پیش از پایان رای گیری درباره 8 وزارتخانه باقی مانده ترک کردند.

یکی از نمایندگان پارلمان عراق که عضو ائتلاف نصر است، به رویترز گفته است: به این دلیل از نشست پارلمان خارج شدیم که با نامزدهای باقی مانده موافق نبودیم.

براساس اعلام محمد حلبوسی، رئیس پارلمان عراق، پارلمان ششم نوامبر برای رای گیری درباره وزاری باقی رای گیری خواهد کرد.

براساس گزارش رویترز، برخی از نمایندگان پارلمان عراق معتقدند بعضی از نامزدهای پیشنهادی برای کابینه این کشور، متهم به فساد و همکاری با حکومت صدام حسین هستند.

ازجمله وزرایی که موفق به اخذ رای اعتماد از پارلمان عراق شدند، «ثامر عباس غضبان» است که هدایت وزارت نفت عراق را برعهده خواهد داشت.

او در حالی جایگزین جبار اللعیبی شده است که پس از سقوط حکومت صدام حسین، در فاصله میان سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ نیز وزیر موقت نفت عراق بود.

همچنین با رای پارلمان عراق، محمد علی الحکیم وزیر امور خارجه، فواد حسین وزیر دارایی، نعیم الربیعی وزیر ارتباطات، علی بنکین وزیر مسکن، صالح الحسنی وزیر کشاورزی و احمد العبیدی وزیر جوانان شدند.

نمایندگان پارلمان عراق همچنین علی علا عبدالصاحب را به عنوان وزیر بهداشت، عبدالله الجبوری وزیر صنعت، باسم الربیعی وزیر کار، لوی الخطیب وزیر برق، محمد هاشم وزیر تجارت، جمال العادلی وزیر امور آب و عبدالله العیبی را نیز به عنوان وزیر حمل و نقل انتخاب کردند.

وزیر نفت جدید عراق، کیست؟

وزیر نفت عراق، متولد 1945 است که تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی در رشته زمین شناسی دانشگاه لندن در سال 1970 و کارشناسی ارشد را نیز در رشته مهندسی مخزن نفت از ایمپریال کالج لندن در سال 1973 به پایان رساند. ثامیر غضبان، به عنوان متخصص صنعت نفت، فعالیت خود را در وزارت نفت عراق از اوایل دهه 1970 آغاز کرد.

او در سال 2003 و در حالی رئیس اجرایی وزارت نفت عراق شد که در اواسط سال 2004، به عنوان وزیر موقت نفت در دولت عیاد علاوی، نخست وزیر موقت عراق انتخاب شد.

ثامر الغضبان در سال 2005 موفق به راهیابی به پارلمان شد و ریاست یکی از 6 کمیته اصلی تدوین قانون اساسی عراق را برعهده گرفت. همچنین به عنوان یکی از اعضای تیم منتخب 3نفره، پیش نویس قانون نفت عراق را آماده کردند که همچنان، در انتظار تصویب ازسوی پارلمان است.

در اواخر آوریل 2006 نیز گمانه زنی های زیادی مبنی بر اینکه او به عنوان وزیر نفت دولت نوری المالکی انتخاب خواهد شد که اینگونه نشد.

درحالی که هنگام بحث بر سر انتخاب دبیرکل اوپک در سال 2012 او نیز به عنوان یکی از کاندیداهای مطرح، نظر مساعد وزارت نفت ایران را نیز جلب کرده بود، اما  تا اوایل سال 2016 به عنوان رئیس کمیته مشورتی نخست وزیر فعالیت های سیاسی خود را ادامه داد.

در آوریل 2016، او موفق به دریافت نشان ویژه از امپراطور ژاپن به دلیل تلاش های ارزنده در راستای به توسعه روابط اقتصادی و درک متقابل بین ژاپن و عراق شد.

  

سوابق اجرایی وزیر نفت عراق

– سال 1973 در شرکت نفت نفت بصره (BPC) اسخدام شد.- در شرکت نفت نفت بصره در واحد مهندسی نفت و مخزن در جنوب عراق مشغول به کار بوده و سپس تا سال 1989 چندین سال به بخش مدیریت نفت و مخزن منتقل شد.

– در سال 1989 به شرکت ملی نفت عراق (INOC) منتقل شد.- در فاصله سال های 1989 تا 1990، مدیرکل مخزن و توسعه میادین نفتی در وزارت نفت عراق بود.- در سال های  1991 تا 1992، مدیرکل برنامه ریزی و مطالعات وزارت نفت شد.-  در سال های 1993 تا 2001، مشاور فنی وزارت نفت عراق شد. در این دوره، هدایت کمیته های تخصصی متعددی را برای تحقیق و تهیه طرح های توسعه با همکاری شرکت های نفتی بین المللی برای توسعه صنعت نفت عراق برعهده داشت.- در فاصله زمانی میان اوایل 2002  تا آوریل 2003، معاونت برنامه ریزی وزارت نفت عراق را برعهده گرفت.- از 3 مه 2003 تا ژوئن 2004، مدیر اجرایی وزارت نفت عراق بود.- از اوایل ژوئن 2004 تا مه 2005، وزیر نفت بود.- از 30 ژانویه 2005 تا اوایل 2008، به شورای ملی عراق منتقل شد.- از 2008  تا 2016 نیز رئیس کمیته مشاوران نخست وزیر و جانشین نوری المالکی بود.- در اکتبر 2018 نیز به عنوان وزیر نفت، موفق به اخذ رای اعتماد از پارلمان عراق شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن