پیشنهادهای هفت‌گانه دکتر فروغ فرساد برای تامین و حفظ منابع آب بخصوص در استان‌های مرکزی ایران

 

دکتر فروغ فرساد عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست واحد علوم و تحقیقات در پی برگزاری نشست «الزامات زیست محیطی و سنجش وضعیت پایداری بخش آب و فاضلاب کشور» در این واحد دانشگاهی، در قالب یادداشتی به ارائه پیشنهادهای هفت گانه در ارتباط با تامین و حفظ منابع آب بخصوص در استان‌های مرکزی ایران پرداخته که متن این یادداشت را در ادامه می‌خوانیم.

«وضعیت منابع آب داخلی به دلیل خشکسالی‌های مستمر و استفاده بیش از حد و نامتعارف هم از نظر کیفی و هم کمی به شدت آسیب دیده است. در بعضی از شهرها کیفیت منابع آب به حدی پایین است که به هیچ وجه استفاده از منابع محلی بدون اختلاط با آب انتقالی برای تامین آب شرب میسر نیست. لذا اقداماتی از جمله شیرین‌سازی آب‌های غیرمتعارف باید صورت پذیرد که نیازمند بودجه کافی است. لذا موارد زیر در جهت تامین و حفظ منابع آب خصوصا در استان‌های مرکزی پیشنهاد می‌شود:

واگذاری اجرای تاسیسات فاضلاب به بخش خصوصی با هدف جلوگیری از آلودگی منابع محدود آب زیرزمینی و بازچرخانی پساب به منظور استفاده از آن در فضای سبز شهری و صنعت

شیرین‌سازی آب از محل آب‌های غیرمتعارف به منظور افزایش ظرفیت تامین آب

جداسازی آب شرب از آب مصارف بهداشتی

اصلاح و بازسازی شبکه‌های آبرسانی در راستای کاهش هدر رفت آب

ایجاد محدودیت مصرف برای ادارات و سازمان‌ها و مکلف کردن آنها برای استفاده از روش‌های نوین آبیاری

جداسازی شبکه آب شهر و فضای سبز شهری

اقدامات فرهنگی و تبلیغاتی در راستای مصرف بهینه و همچنین تعامل با گروه‌های موثر از جمله دانش‌آموزان و دانشجویان و…»

به گزارش روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، الزامات زیست محیطی و سنجش وضعیت پایداری بخش آب و فاضلاب کشور به تازگی در نشست مشترک اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست واحد علوم و تحقیقات با مسئولان آبفا کشور برگزار شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن