بازار نفت شاهد تکانه و شگفتی دیگری خواهد بود

باتوجه به کمتر بودن میزان معافیت های صادره توسط واشنگتن برای خریداران نفت ایران نسبت به آنچه پیش از این انتظار می رفت، بهای هر بشکه نفت در بازارهای جهانی تا ۹۰ دلار افزایش خواهد یافت.

موسسه مدیریت ریسک «هج آی» اعلام کرد: بازارهای جهانی نفت در پی اجرای تحریم های نفتی آمریکا بر صادرات نفت ایران تا حدود یک هفته دیگر، ممکن است شاهد تکانه و شگفتی دیگری باشد.

جو مک مانیگل رئیس بخش سیاست انرژی هج آی در یادداشتی نوشت: معامله گرانی که انتظار دارند برخی کشورها با دریافت معافیت های ایالات متحده، امکان ادامه خرید نفت از جمهوری اسلامی را بیابند، به شدت دچار اشتباه محاسبه هستند.

این کارشناس بازار نفت افزود: ما با احتمال بیش از ۵۰ درصد پیش بینی می کنیم که اجرای زودهنگام تحریم های واشنگتن بر ایران، با ارسال پیامی به بازارهای نفت، دیگران را برای قطع واردات نفت از ایران تحریک کند و به نظر ما این امر موجب ایجاد تکانه غیرمنتظره ای در بازارهای نفت خواهد شد.

یکی از علت های کاهش ناگهانی بهای نفت در ماه جاری (اکتبر)، گمانه زنی هایی بود که ممکن است معافیت های واشنگتن از تاثیرهای منفی تحریم ها بر تهران در بازارهای جهانی بکاهد.

اما کارشناسان موسسه هج آی در گمانه زنی دیگری، چنین پیش بینی می کنند که با کاسته شدن عرضه روزانه دستکم یک میلیون بشکه نفت از صادرات ایران به بازارهای جهان، بهای نفت خام برنت تا پنج دلار درهر بشکه بالا برود.

به نظر مک منوگیل؛ بهای نفت شاخص بین المللی برنت دریای شمال، حتی ممکن است برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ به این سو، به ۹۰ دلار برای هر بشکه برسد و سپس در حدود ۸۵ دلار برای بشکه تثبیت شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن