افزایش 40 درصدی ظرفیت باتری‎های لیتیومی توسط شرکت «سیلا»

محققان شرکت استارتاپ نانوفناوری Sila موفق شدند نمونه‎ای از باتری‎های لیتیمی حاوی آند سیلیکونی را تعبیه کنند که ظرفیت آنها را تا 40 درصد افزایش داده و در چند سال آینده روانه بازار می‎شود.

امروزه باتری‎های لیتیم یون در عرصه‎های مختلف گسترش پیدا کرده‎اند. این باتری‎ها می‎توانند انرژی کافی برای گوشی‎های هوشمند و خودروهای الکتریکی را تامین کنند. اما هنوز هم گوشی‎های هوشمند پس از چند ساعت کار، انرژی خود را از دست می‎دهند و از طرفی، خودروهای الکتریکی نیز با مشکل کمبود مسافت طی شده مواجه هستند.

تاکنون شرکت‎های مختلفی سعی کرده‎اند تا بر محدودیت‎های باتری‎های لیتیم یون چیره شده و نسل نوینی از این باتری‎ها را پدید آورند. 

شرکت نانوفناوری Sila، یکی از این شرکت‎های نویدبخش است که ارزش آن به 350 میلیون دلار تخمین می‎رسد. این شرکت ادعا دارد که فناوری باتری‎های آن می‎تواند ظرفیت باتری‎های لیتیم-یون را تا 40% افزایش دهد. شرکت Sila با جذب سرمایه‎ای که انجام داده، قصد دارد نمونه‎های اولیه باتری خود را به نمونه‎های تجاری ارتقا دهد و پیش‎بینی می‎شود که طی چندسال آینده، این نمونه‎ها روانه بازار شوند.

مناسب‎ترین روش برای افزایش ظرفیت باتری، افزایش تعداد یون‎های لیتیمی است که در هر الکترود ذخیره می‎شوند. بهبودهایی که توسط تولیدکنندگان این صنعت صورت گرفته، مربوط به مواد کاتدی است که از ترکیباتی از نیکل، منگنز و کبالت استفاده کرده‎اند. ساختار کریستالی این مواد، زمانیکه با هم ترکیب می‎شوند، می‎توانند یون‎های لیتیم بیشتری را ذخیره کنند و همچنین تحرک یون‎ها را بین آند و کاتد تسهیل می‎کنند. با وجود تمام بهبودهایی که برای مواد کاتدی رخ داده، اما برای آند باتری‎ها همیشه از گرافیت استفاده شده است.

شرکت‎های مختلفی نظیر Sila، Enovix، Enevate و Angstrom بر روی افزایش ظرفیت مواد آندی متمرکز شده‎اند تا بتوانند در ساختار آنها از سیلیکون استفاده کنند و بدین ترتیب میزان ظرفیت را تا 25 برابر افزایش دهند. اما هیچ کدام تاکنون موفقیت چشمگیری نداشته‎اند، زیرا ذرات سیلیکون در اثر فشار، خرد شده و پودر می‎شوند و درنتیجه باتری از کار می‎ایستد.

در این میان شرکت Sila سعی کرده تا با قراردادن اتم‎های سیلیکون در ماتریکس نانوذرات با فضای بسیار زیاد، این مشکل را رفع کند. بنابراین هنگامیکه آند سیلیکون، یون‎های لیتیم را جذب می‎کند، این یون‎ها فضای خالی موجود را پر کرده و از اعمال فشار بر سیلیکون جلوگیری می‎شود و ساختار آند هم تخریب نخواهد شد.

این نمونه باتری پس از 7 سال تحقیق و بررسی بدست آمده و انتظار می‎رود که در قدم‎های اولیه بتواند در ساعت‎های هوشمند و گوشی‎های هوشمند بکار رود. با جذب سرمایه‎ای که اخیرا توسط این شرکت انجام شده، می‎توان به تولید سالانه 20 مگاوات ساعت رسید که برای تامین انرژی 2 میلیون گوشی هوشمند یا 10 میلیون ساعت هوشمند کافی است. البته این رقم ، بخش کوچکی از 1 میلیارد گوشی هوشمندی است که سالانه فروخته می‎شوند؛ اما برای تایید فناوری باتری کافی به نظر می‎رسد. اگر این پروژه موفق شود، شرکت Sila قصد دارد تا باتری‎های بزرگتری را برای تامین انرژی خودروهای الکتریکی بسازد. پیشتر نیز این شرکت گزارش داده بود که توافقی را با شرکت BMW انجام داده و این شرکت خودروسازی ابراز تمایل دارد که به عنوان اولین شرکت از نمونه‎های باتری سیلیکون ساخت شرکت Sila در خودروهای الکتریکی خود استفاده کند.  

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن