سفر ظریف برای محکم شدن توتال

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سفر به کشورهای اروپایی روز جمعه با حضور در کاخ الیزه با امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه دیدار کرد. سفر ظریف به فرانسه در حالیست که وزارت نفت در حال چیدن یکی از مهمترین میوه های برجام، یعنی انعقاد نخستین قرارداد نفتی با شرکت فرانسوی توتال است. این مسئله به اهمیت سفر ظریف به فرانسوی می افزاید.

حدود هشت ماه پیش شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین و شرکت پتروپارس، موافقتنامه اصولی برای طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را امضا کردند و شرکت توتال فرانسه گفته است توسعه میدان گازی پارس جنوبی را با سرمایه‌گذاری اولیه یک میلیارد دلار طی تابستان امسال آغاز می‌کند.

این اولین حضور این غول فرانسوی در ایران نیست. پیش از این نیز شرکت نفتی توتال از دهه ۱۹۹۰ میلادی در بخش نفت و گاز با ایران همکاری داشته و به خصوص در اکتشاف و توسعه میدان نفتی سیری و ذخایر گازی پارس جنوبی فعال بوده است.

در پی تشدید تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران، شرکت توتال فعالیت نفتی خود در ایران را متوقف کرد هرچند دفتر این شرکت در ایران بسته نشد.

فرانسه با جدیت همکاری‌های اقتصادی دو کشور را دنبال می‌کند

ژان ایوز لو دریان، در صفحه توییتر خود با انتشار تصاویری از دیدار روز پنج‌شنبه خود با ظریف نوشت: اولین دیدار با همتای ایرانی خود را انجام دادم. این گفت‌وگو ضروری بود و این مسیر گفت‌وگو را ادامه می‌دهم. وارد فرودگاه «شارل دوگل» پاریس شد.

نخستین برنامه وزیر امورخارجه در پاریس شرکت در ناهار کاری با روسای اتاق فکر و محققان و پژوهشگران فرانسوی بود و پس از آن ظریف به دیدار «ژرار لارشه»، رییس مجلس سنای فرانسه رفت.

دیدار با ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه دومین برنامه رسمی ظریف در سفر به پاریس بود. وزیر امور خارجه کشورمان در جریان دیدار با همتای فرانسوی خود خواستار فعال‌تر شدن بانک‌های فرانسوی در عرصه همکاری‌های مختلف مالی با کشورمان و رفع برخی از محدودیت‌های بانکی موجود شد.

محمدجواد ظریف پس از دیدارش با رییس‌جمهوری فرانسه در پاریس گفت: در این دیدار بحث روابط دو جانبه و علاقه دو طرف به گسترش روابط تاکید شد و مکرون تاکید کرد که فرانسه با جدیت همکاری‌های اقتصادی دو کشور را دنبال می‌کند.

وی افزود: همین‌طور درباره برجام و این‌که فرانسه متعهد به اجرای برجام است و تاکید دارد بر این‌که برجام یک توافق بین‌المللی غیرقابل مذاکره است، پس می‌باید توسط همه طرف‌ها به طور جدی اجرا شود.

وزیر امور خارجه گفت: بحث مفصل و خوبی درباره مسائل منطقه‌ای داشتیم و ضرورت یافتن راه‌حل‌های سیاسی و همین‌طور طرح‌هایی که دولت جدید فرانسه برای پیگیری جدی بحران سوریه دارد و پیدا کردن روش‌هایی برای کمک‌رسانی که مورد علاقه و تاکید جمهوری اسلامی ایران هم همواره بوده است.

ظریف افزود: پیام آقای روحانی به رییس‌جمهور فرانسه هم ارائه شد که در این پیام ریاست جمهوری کشورمان نسبت به همکاری‌های دو جانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی نظراتشان را مطرح کرده بودند.

وی گفت: کاملا مشخص است که دولت جدید فرانسه علاقه‌مند به گسترش بیش از پیش روابط با جمهوری اسلامی و علاقه‌مند به حضور فعال در مسائل منطقه‌ای است و در این زمینه‌ها جمهوری اسلامی این آمادگی را دارد که فعالیت و همکاری نزدیک داشته باشد.

ظریف افزود: البته با فرانسه در بعضی موارد طبیعتا اختلاف دیدگاه داریم اما موارد متعددی هست که روی موضوعات مشترک می‌توانیم کار کنیم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن