رشد تقاضای جهانی پتروشیمی سرعت می گیرد

آژانس بین المللی انرژی می گوید پتروشیمی ها کلید رشد تقاضای نفت در آینده هستند. 

به گزارش خبرنگار بین الملل «انرژی امروز» مهمترین منبع تقاضای نفت با سرعت رشد بالا، پتروشیمی ها و به ویژه پتروشیمی های کشورهای ایالات متحده و چین هستند. 

بر اساس گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی، IEA، انقلاب شیل در ایالات متحده باعث شد که منبع ارزانی از نفت برای مصارف داخلی این کشور فراهم شود. 

حدود 1.7 میلیون بشکه یا 25 درصد از کل رشد تقاضا در سال 2030 را اتان و نفتا تشکیل می دهند. 

رشد اقتصاد جهان نیز باعث خواهد شد مردم بیشتری در کشورهای در حال توسعه به سطح زندگی متوسط برسند و بنابراین با افزایش درآمد، تقاضا برای کالاها و خدمات نیز در این کشورها افزایش خواهد یافت. 

گروه بزرگی از مواد شیمیایی و مشتقات نفت و گاز طبیعی برای تولید محصولات مورد نیاز جامعه و برآورد تقاضای مردم ضروری هستند. به عنوان مثال می توان مواد شیمیایی لازم برای خودروسازی، تولید مواد غذایی، کودها، مبلمان خانگی و شهری، رنگ ها و روان کننده های خودروسازی ها و صنایع را نام برد.

موضوع مهمی که مطرح می شود این است که تغییر استانداردهای سوخت حمل و نقل دریایی که توسط سازمان بین المللی دریانوردی IMO وضع شده بر این تقاضا تاثیر خواهد گذاشت. 

قوانین جدید صنایع پالایشی و دریایی را با چالش بزرگی روبه رو کرده است. البته با به پایان رسیدن سال 2018، هنوز معلوم نیست که این قوانین به چه نحو قابلیت اجرا خواهند یافت. به ویژه این که تقاضا برای گریدهای غیر دریایی گازوئیل هم افزایش یافته است. 

این قوانین جدید باعث می شوند تا تقاضا برای سوخت نفتی با سولفور بالا کاهش یابد و از طرفی تقاضا برای سوخت کم سولفور هم افزایش یابد. 

IEA معتقد است به طور کلی تقاضای کلی برای محصولات نفتی تغییر چندانی نخواهد داشت اما تاثیر این تغییر میزان سولفور بر ترکیب محصولات، عدم قطعیت بزرگی به وجود خواهد آورد. 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن