دولت برای کاهش مصرف سوخت تصمیمی نگرفته

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی راه کارهای دولت برای کاهش مصرف سوخت را تشریح کرد و گفت: هنوز برای هیچکدام از این راه حل ها تصمیم گیری نهایی صورت نگرفته است.

اسدالله قره خانی با اشاره به طرح دولت برای کاهش مصرف سوخت، اظهار داشت: هنوز دولت برای کاهش مصرف سوخت تصمیمی نگرفته است اما به هر حال این واقعیت وجود دارد که در کشور در زمینه سوخت دو مشکل و معضل اساسی وجود دارد.

روزانه 90 میلیون لیتر سوخت مصرف می شود

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی به میزان مصرف سوخت در کشور اشاره کرد و گفت: در سال های اخیر میزان مصرف سوخت افزایش یافته است، برای مقایسه به میزان مصرف سوخت در زمان اجرای هدفمندی یارانه ها و سهمیه بندی سوخت اشاره می کنم در آن سال ها سقف مصرف در روز 55 میلیون لیتر بوده است.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس دهم شورای اسلامی تاکید کرد: در حال حاضر مصرف سوخت در کشور به عددی بالای 90 میلیون لیتر در روز رسیده است.

وی بیان داشت: با وجود افزایش تولید و ایجاد پالایشگاه های متعدد، اما مصرف از تولید پیشی گرفته است، میزان تولید سوخت و بنزین در کشور از طریق پالایشگاه های جدید از جمله ستاره خلیج فارس، سرح توسعه آبادان، پالایشگاه لاوان و پالایشگاه شازند افزایش یافته است.

وسوسه قاچاق به دلیل اختلاف قیمت سوخت

قره خانی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با تاکید براینکه باید سیاست های برای جلوگیری از مصرف سوخت اتخاذ شود، عنوان کرد: در بخش دیگر افزایش قاچاق به مشکل اساسی تبدیل شده است، این قاچاق روز به روز در حال افزایش است چرا که اختلاف قیمت سوخت در داخل مرزهای کشور با کشورهای دیگر فاحش شده است و افراد سودجو وسوسه می شوند تا به نوعی به اقتصاد ملی ضربه وارد کنند.

این نماینده مجلس گفت: اما برای اینکه مشکلات برطرف شود و به  دو هدف جلوگیری قاچاق وجلوگیری از افزایش مصرف دست پیدا کنیم،  دولت راه های متعددی در نظر دارد، در این میان راهکارهای اقنونی از جمله مبارزه با قاچاق یا اجرای سیاست های کاهش مصرف تا حدودی اثر بخش بوده است اما نتیجه به قدری نبوده که نگرانی ها مرتفع شود.

سیاست قیمتی

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی با اشاره به سیاست قیمتی بیان داشت: عده ای بر این باورند که چون قمیت سوخت پایین است انگیزیه ای برای صرفه جویی وجو ندارد، آنها پیشنهاد افزایش قمیت را می دهند؛ اما واقعیت موجود این است که سطح درآمد مردم پایین است و توان گرانی سوخت را ندارند.

وی ادامه داد: با این حال پیشنهاد می شود که قیمت سوخت آزاد شود و مابه التفاوت قیمت را به صورت یارانه به افراد پرداخت شود تا نگرانی در خصوص تورم مرتفع شود.

سهمیه بندی سوخت

قره خانی به راه حل دیگر اشاره کرد و گفت: نگاه دیگر این است که سوخت به اندازه ای که پاسخ گوی مصرف اقشار پایین جامعه است، سهمیه بندی شود و قیمت سوخت برای سهمیه افزایش پیدا کند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: در نهایت قرار شد کمیته مرتبط با این مسائل در کمیسیون انرژی راه حل های مطرح شده را بررسی می کند و نتیجه یا به صحن علنی یا برای تصمیم گیری به شورای عالی اقتصاد سران سه قوه ارسال می شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن