آیا آمریکایی ها پرتگاه را انتخاب خواهند کرد؟

شهروندان آمریکایی روز سه‌شنبه ۱۵ آبان پای صندوق‌های رای می‌روند تا در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره شرکت کنند. یکی از نتایج این انتخابات، بازتاب موافقت یا مخالفت آمریکایی ها با سیاست های محیط زیستی و انرژی دونالد ترامپ خواهد بود.

به گزارش خبرنگار بین الملل «انرژی امروز» نوام چامسکی نظریه‌پرداز آمریکایی معتقد است حزب جمهوری خواه «خطرناک‌ ترین سازمان در تاریخ بشر» است. رخ دادهای اخیر در سیاست خارجی و داخلی ایالات متحده این موضع گیری چامسکی را تایید کرده است. 

در این میان، «مایلز هوئینگ» تحلیل‌گر سیاسی و نامزد سابق حزب سبزها در کنگره امریکا با تایید سخنان «نوام چامسکی» زبان شناس، فیلسوف آنارشیست و مشهور امریکایی در خصوص عملکرد حزب جمهوری‌خواه در جهت تخریب زمین گفت: نظام سرمایه داری، عامل مهمی است که با تولید انگیزه برای به دست آوردن سود بیشتر، به اتخاذ سیاست های مخرب در امریکا در جهت تخریب زمین منجر می شود.

هوئینگ با اشاره به این واقعیت که بیشتر اعضای کابینه ترامپ و دولت امریکا را سرمایه داران بزرگ این کشور تشکیل می دهند؛ گفت که دولت امریکا و حزب جمهوری خواه به عنوان حامی اصلی آن، سیاست هایی را در زمینه های زیست محیطی اتخاذ می کنند که در جهت منافع شرکت های تجاری وابسته به آنها عمل کند.

کنگره ایالات متحده آمریکا از دو مجلس، یکی مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا با ۴۳۵ عضو و دیگری مجلس سنای ایالات متحده آمریکا با ۱۰۰ عضو تشکیل شده‌است که به صورت مشترک به امر قانون‌گذاری مشغول هستند. آمریکا سیستمی دو حزبی دارد که تعداد نمایندگان هر دو حزب که توانسته باشند به کنگره ایالات متحده وارد شوند، مشخص کننده سیاست های این کشور در داخل و خارج ایالات متحده است. 

به طور کلی در ایالات متحده، سازشکاران لیبرال و تندروهای محافظه‌کار هر دو، بر سر سه آرمان ممانعت از گسترش سلاح هسته‌ای، دفاع از متحدان و گسترش مردم‌سالاری توافق دارند، اما بر سر مسائل زیست محیطی، همکاری اقتصادی بین‌المللی، حمایت از سازمان ملل، بهبود زندگی در کشورهای در حال رشد و حقوق بشر با هم اختلاف نظر دارند.

جمهوری‌خواهان در سیاست داخلی بر کاهش نقش دولت در امور اقتصادی و اجتماعی تاکید می‌کنند، در حالیکه این نهاد می‌بایست در عرصه بین‌الملل از هر ابزاری برای حمایت مقتدرانه از منافع آمریکا بهره گیرد. جمهوری‌خواهان به کمتر از نقش رهبری ایالات متحده در عرصه‌های مختلف بین‌الملل رضایت نمی‌دهند و معتقدند در هر جای جهان کـه این نقش در معرض خطر قرار گیرد، دولت می‌بایست از موضع قدرت وارد عمل شود. آنان در عین اذعان به اینکه حفظ امنیت و منافع ایالات متحده در درازمدت به اتحاد و ائتلاف و نیز حمایت از نهادهای بین‌المللی بستگی دارد، حفظ نقش رهبری را خط قرمز عضویت در این نهادها عنوان می‌کنند.

دموکرات‌ها اما در مسایل داخلی و خارجی بر تکثرگرایی، ساختار باز و پاسخگو و نگرش آشتی‌جویانه به مخالفان تاکید دارند. دموکرات‌ها یکجانبه‌گرایی در استفاده از زور را رد می‌کنند و معتقدند علاوه‌بـر شرایطی کـه دفاع شخصی محسوب می‌شود، در شرایطی که ثبات جهانی ایجاب می‌کند، باید با همکاری و مشارکت دیگرکشورها از ابزار زور استفاده شود. دموکرات‌ها اگرچه تلاش برای حفظ رهبری ایالات متحده در عرصه‌های بین‌المللی را اولویت سیاست خارجی خـود قلمداد می‌کنند، معتقدند کشورشان می‌بایست به عنوان یک ابرقدرت خیرخواه و محترم با تهدیدات بین‌المللی مقابله نمایـد.

محیط زیست

راهبرد حزب دموکرات آمریکا در زمینه محیط زیست را می توان به این شکل خلاصه کرد: 

حفاظت از محیط زیست با تامین امنیت انرژی و مبارزه بـا تغییرات آب و هوایی. برای رسیدن به این هدف لازم است امنیت انرژی تامین شود، مصرف نفت تا سال2030 به میزان 35 درصد کاهش یابد، استفاده از انرژی پاک و مقابله با تغییرات آب و هوایی پیگیری شود.

حال در مقابل جمهوری خواهان معتقدند به دلیل وابستگی ایالات متحده به نفت خلیج فارس، هرگونه بی‌ثباتی و برخورد در ایـن منطقه بر منافع آمریکا تاثیرگذار است. بنابراین سیاست انرژی ایالات متحده با اقتصاد و سیاست خارجی در پیوند است و امنیت ملی آمریکا وابسته به ثبات سیاسی خاورمیانه و دیگر مناطق تولید کننده نفت و گاز در جهان است.

مسائل مربوط به محیط زیست در نظریات این حزب آنقدر ارزش دارد که «متعهد بودن ایالات متحده به توافق پاریس» داشت! خروج ایالات متحده از توافق پاریس بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ، مواضع این کشور را در خصوص خطرات اقلیمی تهدید کننده زمین به خوبی نشان داد. 

اختلافات زیست محیطی دو حزب دموکرات و جمهوری خواه ایالات متحده فقط مربوط به روزگار کنونی نمی شود. به عنوان مثال می توان از قانونی نام برد که معادن ایالات متحده را ملزم به پاکسازی خسارات محیط زیستی می کرد و در سال 2000 و پایان دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون تصویب شده بود، اما جورج بوش پسر در سال 2001 آن را لغو کرد. 

اما شاید بارزترین اختلافات این دو حزب بعد از ریاست جمهوری باراک اوباما و روی کار آمدن دونالد ترامپ مشاهده شده است. ترامپ در واقع هر آنچه اوباما رشته بود را پنبه کرد. 

نوام چامسکی در مصاحبه ای در سال 2015 گفته بود: «در صحنه جهانی ما بسرعت به سمت پرتگاه می رویم و مصمم هستیم که در آن سقوط کنیم. این مسیر به شدت چشم انداز زندگی و بقای مناسب و معقول را به خطر افکنده است.»

وقتی از او راجع به این پرتگاه پرسیده شد گفت: «در واقع دو پرتگاه. یکی فاجعه زیست محیطی که قریب الوقوع است و ما زمان زیادی برای مقابله با آن نداریم و در حال حاضر در حال حرکت در مسیر اشتباهی هستیم و دیگری که حدود ۷۰ سال سابقه دارد، تهدید جنگ هسته ای است که در واقع شاهد افزایش تهدید آن هستیم. اگر به پرونده این موضوع نگاه کنید، باید بگویم واقعا معجزه است که تاکنون جان سالم بدر برده ایم.»

جیمی کارتر، رییس جمهور پیشین آمریکا نیز اخیرا در یک سخنرانی گفته بود: تا زمانی که دونالد ترامپ در کاخ سفید رهبری کشور ما را داشته باشد، امید چندانی برای تغییر سیاست‌های حقوق بشری و زیست محیطی آمریکا وجود ندارد.

انرژی

در زمینه سیاست های مربوط به انرژی نیز اختلاف فاحشی بین این دو حزب اصلی ایالات متحده وجود دارد. 

دموکراتها به استفاده از منابع انرژی برگشت ‌پذیر اعتقاد دارند. در خصوص منابع سنتی انرژی نیز آنها معتقدند تولید نفت و گاز می‌بایست در مناطق موجود در خشکی انجام شود. در همین راستا بسیاری از سیاستمداران این حزب خواستار وضع مالیات های بیشتر برای حمایت از منابع انرژی برگشت پذیر و اقتصادی هستند.

اگرچه هر دو حزب معتقدند که وابستگی به واردات نفت تهدیدی برای اقتصاد و دفاع ملی این کشور محسوب می‌شود، اما حزب جمهوری خواه به توسعه منابع سنتی انرژی تمایل بیشتری دارد. به اعتقاد آنها انرژی هسته‌ای وافر و مقرون به صرفه بوده و جز انرژی های پاک به شمار می‌رود. این حزب معتقد است که برای تولید نوع بی خطر این انرژی باید به توانایی بازار آزاد اعتماد کرد. به اعتقاد آنها ترکیبی از انرژی‌های مختلف، گزینه مناسبی برای اقتصاد آمریکا به شمار می‌رود.

نتیجه

نتیجه این انتخابات یا پیروزی یک حزب در هر دو مجلس یا پیروزی هر یک در یکی از مجالس کنگره است؛ به این معنی که یا هم‌حزبی‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا قدرت را در کنگره حفظ خواهند کرد، چراکه در حال حاضر اکثریت در دست آن‌ها است، یا این‌که حزب دمکرات موفق می‌شود در یک یا هر دو مجلس اکثریت را به‌دست آورد.

امروز ممشخص می شود که آیا مردم با سیاست های جمهوری خواهان از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ موافق هستند یا نه؟

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن