رایزنی هند با فرانسه برای احداث نیروگاه هسته ای 9600 مگاواتی

کارشناسان پیش بینی می کنند هند که در میان بزرگ ترین مصرف کنندگان انرژی در جهان است، تا 20 سال آینده همراه با چین به پیشگام رشد انرژی هسته ای در جهان تبدیل خواهد شد.

براساس آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، تا سال 2040 تولید انرژی هسته ای در جهان 46 درصد رشد خواهد کرد که 90 درصد این رشد مربوط به هند و البته چین خواهد بود.

بر اساس گزارش وضعیت صنعت جهانی انرژی هسته ای در سال 2018، تولید جهانی انرژی برق هسته ای در سال 2017، با یک درصد رشد مواجه بود و کشور های دارای این انرژی 2 هزار و 503 ترا وات ساعت (TWH) برق هسته ای تولید کرده اند.

اجنتا رایزینگ، رئیس انجمن جهانی انرژی هسته ای، گفت: سال گذشته، ظرفیت انرژی هسته ای در آسیا 8 تا 9 درصد رشد کرد که بالاترین رقم رشد انرژی هسته ای به خصوص در هند است. انرژی هسته ای کاملا برای یک آینده سبز و کاهش تولید کربن ضروری است.با توجه به داده های آژانس بین المللی انرژی هسته ای، هند دارای 22 راکتور هسته ای است و هفتمین کشور در جهان از نظر تولید انرژی هسته ای محسوب می شود.

ظرفیت کلی برق هسته ای هند، هم اکنون 6 هزار و 255 مگاوات است که این مقدار بسیار کمتر از ظرفیت برق  هسته ای 42 هزار و 800 مگاواتی چین است. قوانین هند برای حضور شرکت های خارجی در بخش هسته ای تسهیل یافته اند که این امر ، بخش انرژی اتمی هند را برای سرمایه گذاری خارجی آماده ساخته است.

به دلیل کمبود سوخت های فسیلی، هند به دنبال جایگزینی سرمایه گذاری در بخش انرژی هسته ای جهت تقویت توسعه کشور است.توسعه سریع توانایی های هسته ای هند پس از سالها محرومیت از تجارت مواد و فن آوری هسته ای به دلیل عدم امضا معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای حاصل می شود. قانون مسئولیت مدنی هند که اجازه می دهد در صورت وقوع یک حادثه هسته ای اوپراتور های خارجی تا 80 سال تحت پیگرد قانونی قرار گیرند نیز یکی دیگر از موانع رشد سرمایه گذاری و همکاری بین المللی در بخش هسته ای هند بوده است.

فقط پس از توافق سال 2005 میان آمریکا و هند در مورد همکاری های انرژی هسته ای بود که فرانسه، کانادا و انگلیس رویکردی مشابه در مقابل هند اتخاذ کردند. همکاری دو جانبه در توسعه انرژی هسته ای یکی از مهمترین دستاورد های نشست بین امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه و نارندرا مودی، نخست وزیر هند در ماه مارس(اسفند) بود.

شرکت برق فرانسوی «الکتریسیته د فرانس (EDF)» که یکی از بزرگ ترین شرکت های هسته ای در جهان است هفته گذشته اعلام کرد که در حال مذاکره با مقامات هندی برای ساخت 6 راکتور اروپایی در هندوستان است.

ماریان لاگیونو، معاون ارشد اجرایی این شرکت گفت: با ظرفیت 9.6 گیگاوات، پروژه مشترک فرانسه و هند در جیپور، بزرگ ترین نیروگاه هسته ای در جهان خواهد بود. این در حالی است که ظرفیت انرژی هسته ای در سطح جهانی نیز افزایش خواهد یافت زیرا کشورها تلاش های خود را برای کاهش تولید کربن افزایش داده اند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن