حرف و حدیث های رسانه ای بعد از پیروزی حناچی

 یک روز پس از آنکه پیروز حناچی در رقابت با عباس اخوندی با اختلاف یک رای به عنوان شهردار جدید تهران انتخاب شد، رسانه های داخلی به بیان تحلیل های مختلف از روند رای گیری در شورای شهر تهران پرداختند و هر یک، تعبیری متفاوت از برتری حناچی بر آخوندی ارائه کردند.

شورای پنجم در حالی روز گذشته، سومین شهردار پایتخت را انتخاب کرد که محمد علی نجفی اولین شهردار منتخب به علت ابتلا به بیماری استعفا کرد و محمدعلی افشانی دومین شهردار منتخب شورای پنجم نیز مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان و مجبور به کناره گیری از شهرداری شد.

پس از گمانه زنی های فراوان از سوی رسانه ها و افکار عمومی، حناچی که در دو مرحله پیشین از انتخاب شهردار توسط شورای پنجم نیز جزو نامزدهای مطرح شده بود و سابقه معاونت عباس آخوندی در حوزه معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی دولت حسن روحانی را در کارنامه خود داشت به عنوان شهردار تهران انتخاب شد.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز گذشته(22 آبان ماه)، در روند رای گیری که از میان پیروز حناچی و عباس آخوندی انجام دادند حناچی را با 11 رای به عنوان هجدهمین شهردار پایتخت پس از انقلاب اسلامی برگزیدند در حالی که آخوندی 10 رای اعضا را از آن خود کرده بود.

یک روز پس از اعلام رای نهایی شورا، بسیاری از روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای داخلی به انتشار سوابق اجرایی حناچی و بازتاب برنامه های او برای اداره پایتخت پرداخته و انتظارات مردم از شهردار جدید را برشمردند در مقابل برخی از رسانه ها نیز علل رای نیاوردن عباس آخوندی را به چالش کشیدند و آن را به جناح بندی های سیاسی مرتبط دانستند. برخی رسانه نیز نتیجه رقابت تنگاتنگ حناچی و آخوندی با اختلاف یک رای را `پیروزی شاگرد بر استاد` و `برتری علم بر ثروت` تعبیر کردند.

علل پیروزی حناچی

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان ` انتخاب یا اختلاف` نوشت: شورای شهر در عینی ترین حالت اختلاف، با یک رای بیشتر پیروز حناچی را انتخاب کرد و حناچی برای سومین تلاش خود به عنوان گزینه شهرداری تهران، در رقابت با رئیس سابق خود عباس آخوندی با 10 رای انتخاب شد…پیروز حناچی با رایی ناپلئونی که برخی می گفتند حاصل رای لحظه آخری یکی از اعضا بوده است با 11 رای بالا آمد.

روزنامه قانون در مطلبی با عنوان `شهردار پیروز` نوشت: رقابت برای شهردار شدن در تهران بین استاد و شاگرد بود. عباس آخوندی که تا چندی قبل سکان وزارت شهرسازی را در دست داشت و پیروز حناچی نیز چند سالی معاون وی بود، در دو سه روز گذشته رقابت تنگاتنگی برای رسیدن به شهرداری داشتند و در نهایت نیز با اختلاف یک رای، شاگرد بر استاد پیروز شد… پیروز حناچی با سابقه یک ساله فعالیت در شهرداری تهران و نیز سال‌ها فعالیت در حوزه شهرسازی و معماری ، به عقیده بسیاری از کارشناسان حتی نسبت به دو شهردار قبلی اصلاح طلبان یعنی نجفی و افشانی می‌تواند گزینه‌ای مطلوب و کارآمد باشد و پس از انتخاب به عنوان شهردار نیز با استقبال بدنه شهرداری مواجه شد.

روزنامه جوان نیز در گزارش خود با عنوان` افکار عمومی و رسانه ها، آخوندی را از بهشت راندند` نوشت:در رده بندی نهایی از میان دو گزینه تصدی کرسی شهرداری تهران به رغم آنکه فضا تا حدود زیادی به نفع وزیر مستعفی دولت رقم خورده بود با فشار افکار عمومی و بولد کردن ناکارآمدی های وی، پیروز حناچی با انتخاب 11 رای اعضای شورای پایتخت به عنوان شهردار منتخب چهاردهم انتخاب شد.

روزنامه اعتماد نیز در گزارشی نوشت: بر اساس بررسی های انجام شده حناچی توسط آرای 4 عضو فراکسیون کارگزاران شورا، 3 عضو فراکسیون اعتمادملی در کنار آرای علی اعطا ، مرتضی الویری ، الهام فخاری و مجید فراهانی در این رقابت پیروز و شهردار تهران شده است.

 چرایی کاهش آرای آخوندی

روزنامه شرق آورد: پیروز حناچی و عباس آخوندی در دو روز منتهی به جلسه انتخاب شهردار تهران در کمیسیون های تخصصی شورا با حضور اعضا حضور داشتند و نظراتشان تبادل شد. محسن هاشمی می گوید شاید یکی از دلایل ریزش رای آخوندی و رای نیاوردن او همین جلسات کمیسیون ها بوده است اما به نظر می رسد اعضای شورا ترجیح دادند ریسک انتخاب آخوندی را قبول نکنند.

روزنامه اعتماد نیز در گزارشی نوشت: چند سال قبل و در دور سوم شهرداری قالیباف، در روز رای گیری یکی از دو عضو شورا بر خلاف وعده های حزبی و سیاسی خود به قالیباف رای دادند تا حسن هاشمی از صندلی ریاست بر شهر تهران به دور بماند دیروز هم گویا بار دیگر تعدادی از اعضا بر خلاف وعده های حزبی خود و قرارهایی که گذاشته بودند در آخرین لحظه رای خود را از آخوندی به حناچی تغییر دادند تا بار دیگر بعد از پنج سال تاریخ دوبار تکرار شود.

روزنامه خراسان در گزارشی با عنوان `حنای حناچی رنگ داشت` آورد: شورای شهری ها دیروز ناچار بودند از بین دو گزینه آخوندی و حناچی از یک جناح، یک نفر را به عنوان سکاندار شهرداری تهران انتخاب کنند و همین موضوع علتی بود تا سرانجام این رای گیری با یک رای مشخص شود. رایی که گفته می شود به دلیل اقدام خلاف جهت «علی اعطا» عضو شورا و یکی از اعضای حزب اتحاد ملت به شکست آخوندی و انتخاب رقیبش منجر شد.

روزنامه مردم سالاری نیز نوشت: شنیده‌ها حاکی از این است که آخوندی تنها به این دلیل شهردار نشد که علی اعطا، از اعضای این حزب برخلاف سایر اتحاد ملتی‌ها، به وی رای نداد و بدین ترتیب حناچی با اختلاف یک رای پیش افتاد. در رای‌گیری برای انتخاب شهردار تهران، اعضای حزب اعتماد ملی و کارگزان با هم ائتلاف کردند و به پیروز حناچی رای دادند، آنان توانستند برخی از اصلاح‌طلبان مستقل شورای شهر را نیز جذب خود کنند.

این روزنامه در ادامه گزارش خود نوشت: بر اساس شنیده‌ها، یازده نفری که به حناچی رای دادند عبارتند از: محسن هاشمی، شهربانو امانی، محمدجواد حق‌شناس، ابراهیم امینی، حجت نظری، افشین حبیب‌زاده، محمد علیخانی، الهام فخاری، مرتضی الویری، مجید فراهانی و علی اعطا. علی اعطا بر خلاف سایر اعضای حزب اتحاد ملت، یعنی زهرا صدر اعظم نوری، آرش میلانی و محمود میرلوحی به حناچی رای داد…بر اساس شنیده‌ها ده نفری که به عباس آخوندی رای دادند نیز عبارتند از: زهرا صدر اعظم نوری، آرش میلانی، محمود میرلوحی، احمد مسجدجامعی، زهرا نژادبهرام، بهاره آروین، ناهید خداکرمی، حسن رسولی، محمد سالاری و حسن خلیل‌آبادی.

انتظارات رسانه ها از شهردار جدید تهران

روزنامه ایران در یادداشتی به قلم حسین ایمانی جاجرمی، جامعه شناس نوشت: واقعیت آن است که کار `حناچی` آسان نیست و او وارث مشکلات تهران و مدیریت شهری آن است که در طول نزدیک به دو سال گذشته به سبب تغییرات مدیریتی و شرایط کشور چندان فرصتی برای رسیدگی، تمشیت و تدبیر آنها فراهم نبوده است. از سوی دیگر با توجه به سقف زمانی 4 ساله فعالیت شورای شهر فرصت کافی برای تغییرات گسترده و استقرار نظام مطلوب مدیریتی شهردار جدید وجود ندارد.

روزنامه ابتکار نیز در گزارشی با عنوان `تیغ دولبه شهرداری تهران ` نوشت: پس از انتخاب پیروز حناچی به عنوان شهردار تهران انتظار می‌رود شورای شهر و شهردار منتخبش، بدون توجه به آنچه گذشته، فکری عاجل و سریع برای این شهر خسته و دلزده داشته باشند. حالا نوبت به عملیات‌های عمرانی و توجه به توسعه پایدار و متوازن تهران رسیده است و اصلاح‌طلبان تهرانی برای ادامه فعالیت راهی به جز توجه به زیرساخت و روبنای شهر تهران ندارند.

روزنامه کیهان هم در گزارش خود `کار به ‌جای سیاست بازی` را انتظار مردم از حناچی دانست و بر لزوم توجه به انتظارات مردم تاکید کرد . این روزنامه در بخشی از گزارش خود آورد: اکنون توقع مردم از شهردار جدید تهران پس از قریب 15 ماه از عمر شورای فعلی و به دل ننشستن انتخاب‌های قبلی اعضای شورا و همچنین کارنامه خالی مدیریت شهری در این مدت، انجام کار و تلاش مضاعف برای خدمت رسانی و دوری از سیاست بازی و سیاسی کاری است، چرا که مردم تهران فارغ از خاستگاه حزبی و گروهی افراد مسئول، خواستار و نیازمند توجه به مشکلاتشان توسط شهردار و شورانشینان هستند.

روزنامه همدلی در گزارشی با عنوان `حنای شهرداری پر رنگ شد` نوشت: یکی از مشکلات و معضلات پیچیده و در عین حال پر حاشیه شهرداری تهران بحث ساخت و سازهای بی رویه به‌ویژه در مناطق شمالی تهران است که صدای کارشناسان معماری، شهرسازی و محیط زیست را سال‌ها در آورده و حالا با انتخاب حناچی امید می‌رود که این مشکلات پس از سال‌ها و یک‌به‌یک، رفع شود…شاید پس از «محمد توسلی»، پیروز حناچی دومین کارشناس شهری است که شهردار تهران شده است، با توجه به شناخت و پیشینه‌، از او انتظار می‌رود که به صورت مستقل و حرفه‌ای از نگاه یک کارشناس، کار خود را در شهرداری انجام دهند.

برنامه های حناچی برای اداره پایتخت

روزنامه ایران در گفت و گویی با شهردار جدید تهران با عنوان `چاره ای جز تغییر نداریم` به نقل از پیروز حناچی نوشت: دو بحران جدی در شهر وجود دارد؛ اول بدنه سنگین و لخت شهرداری و دوم منابع مالی ناپایدار است. تغییر در نحوه درآمدزایی از منابع پایدار به منابع ناپایدارتغییری یک روزه نیست و نیازمند یک برنامه میان مدت و حداقل پنج ساله دارد. در این راستا بخشی از بودجه‌های جاری باید کنترل شده و معتدل گردد.

حناچی در ادامه این مصاحبه گفته است: معتقدم شهر تهران ظرفیت‌های مغفولی دارد که به آنها پرداخته نشده است. یکی از راه‌های تامین منابع پارادایم شیفت از صدور پروانه به سمت خلاقیت است. این کار به صورت آنی ممکن نیست، اما چاره‌ای هم جز این نداریم. باید با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان زمینه خدمات بیشتر را فراهم کنیم.

خبرگزاری فارس هم در گزارشی با عنوان `مدیریت تهران با روزی 25 میلیارد درآمد بی پولی و 4 میلیون حاشیه نشین پایتخت` نوشت: شهردار جدید تهران معتقد است اگر شهرداری نتواند روزی 25 میلیارد تومان درآمد داشته باشد ممکن است در امور جاری خود بماند و تراکم فروشی خطرات جبران ناپذیری برای پایتخت به همراه خواهد داشت… به اعتقاد حناچی،‌ اقداماتی که برای تهران به عنوان شهری برای همه انجام می شود موجب پایداری، زیست پذیری ،کاهش آلایندگی آب و هوا و از میان برداشتن عرصه های ناپایدار شهری، ایجاد عدالت و برخورداری از خدمات و کاهش ترافیک است. از همین رو تهران را با مدیریت خردمندانه، شفاف، هوشمند و مشارکت پذیر اداره خواهد کرد.

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارش خود، تکمیل خطوط 6و 7 مترو شهر تهران ، آماده‌باش برای بارش‌های زمستانی و ایجاد وضعیت متفاوت برای ترافیک و آلودگی پایتخت ، تعامل با بخش خصوصی برای جذب سرمایه و پیشبرد امور شهری، استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای تامین منابع و درآمد، تعامل غیرتشریفاتی و کاربردی با دولت، پیگیری برای به نتیجه رساندن لوایح دوقلو، سبک‌سازی ساختار شهرداری و در نهایت آشتی با پیمانکاران را هشت فوریت کاری برای شهردار جدید عنوان کرد.

پیام های الویری، آخوندی و حناچی در فضای مجازی پس از اعلام شهردار منتخب

ایلنا نوشت: پیروز حناچی پس از انتخاب برای شهرداری تهران در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت:` اکنون که با رای اعتماد برگزیدگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران، ری و شمیرانات به عنوان شهردار پایتخت برگزیده شده ‌ام، ضمن طلب یاری از خداوند کریم و سپاس از اعتماد اعضای شورای اسلامی شهر تهران، دست یاری به سوی همگان دراز می‌کنم تا شعار «تهران شهری برای همه» را با کمک همکارانم در شهرداری و همه نهادهای موثر به ویژه شورای اسلامی شهر، دولت، مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه، اندیشمندان، نهادهای مدنی و دانشگاهی محقق نمایم`.

روزنامه ابتکار نیز نوشت: عباس آخوندی در کانال تلگرامی خود، شهردار شدن پیروز حناچی را تبریک گفت و در کانال تلگرامی خود نوشت: «امروز اکثریت اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران دوست و همکار عزیزم آقای دکتر حناچی را به عنوان شهردار تهران برگزید. به ایشان تبریک می‌گویم و برای ایشان، شورای شهر و مردم تهران آرزوی موفقیت، بهروزی و سربلندی دارم. من نیز یاد گرفتم که برای تغییرات بنیادین و مبارزه با فساد نیاز به آگاهی و یکپارچگی بیشتر است. امروز آغاز یک راه است. برای ایران از پای نمی‌نشینیم».

به گزارش خبرگزاری ایسنا ، مرتضی الویری رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در واکنش به نبود نامش در میان اسامی رای‌ دهندگان به حناچی که در فضای مجازی منتشر شد، تصویر برگه رای خود را در توئیتر منتشر کرد و نوشت:`با توجه به برنامه های ارائه شده و شناختی که از هر دو کاندیدای محترم شهرداری تهران داشتم، امروز به اقای حناچی رای دادم و امیدوارم با توجه به سابقه مثبت وی در زمان تصدی دو معاونت شهرداری تهران، ایشان بتواند شهرداری شایسته برای پایتخت باشد.`

تحلیل های سیاسی رسانه ها از روند انتخاب شهردار تهران

روزنامه آفتاب یزد در گزارش خود انتخاب شهردار تهران را فرجام رقابت پنهان عارف و لاریجانی دانست و نوشت: پس از رقابت بر سر ریاست مجلس، این بار عارف و لاریجانی آن سوتر یعنی در ساختمان بهشت برای انتخاب شهردار پایتخت رقابتی پنهانی را آغاز کرده بودند که به نظر می رسد پیروز این رقابت، رئیس فراکسیون امید بود…حناچی گزینه مورد حمایت محمدرضا عارف و بسیاری از اصلاح طلبان بود.

خبرگزاری تسنیم نیز در گزارش خود `حناچی` را محصول کشمکش 3 فراکسیون اصلاح‌طلب در شورای 21 نفره دانست و نوشت: در واقع اعضای کارگزاران، اعتمادملی و نمایندگان سایر احزاب اصلاح‌طلب که به فراکسیون مستقلان معروفند به حناچی رای دادند. سایر اعضای شورا که از نزدیکان به اتحاد ملت هستند نیز به عباس آخوندی رای دادند.

تارنمای مشرق نیوز در گزارشی با عنوان ` تهران اسیر لیبرال‌ها؛ حناچی 2 سال «آواربرداری» می‌کند تا بعد` نوشت: افکار عمومی آشنایی چندانی با حناچی ندارد الا اینکه روزنامه سازندگی، روز دوشنبه قبل از انتخاب شهردار، در تیتر اول خود از عبارت «فینال لیبرال‌ها» استفاده کرد و از این گفت که حناچی هم لیبرال است و مشی لیبرالی دارد. او عملا اینطور گفته است که شهردار تهران بایستی طی 2 سال آینده مشغول آواربرداری باشد! 2 سالی که اگر بدسرپرستی شهرداری تهران طی یک و نیم سال گذشته را هم به آن بیافزاییم؛ یعنی تا پایان دوره شورای شهر پنجم تهران، عملا اتفاق خاصی در عرصه مدیریت شهر تهران رخ نخواهد داد.

تارنمای افکار نیوز نیز در گزارشی کنایه آمیز و عامیانه با عنوان` آیا بهشت به سومین شهردار وفا خواهد کرد؟ ` نوشت: یه دوره تو تهران ،شورای شهری داشتیم که مونده بودن شهردار کیو انتخاب کنن . هرکیو دست میذاشتن روش یه اتفاقی میفتاد، نجفی رو کردن شهردار، گفت مریضم !! البته نگفت چه مرضی ؛ افشانی رو کردن شهردار ، بازنشسته بود مجبور شد بره ؛ آخوندی رو خواستن بکنن شهردار ، دیگه دیدن خیلی سروصدا شد ؛هرکی یه چیزی گفت .. خلاصه اینکه شورای شهر زدو سریع جاروی حناچی رو بست به دم شهرداری و کرد شهردار تا مثلا کسی دیگه حرفی نزنه .. امیدواریم ایشون دیگه افتخاراتشون متفاوت تر از رئیسشون باشه.

پایگاه خبری صراط نیز در گزارشی با عنوان ` از سوابق اجرایی و علمی حناچی تا عمق رقابت او با آخوندی `نوشت: در این شرایط می توان پیروزی حناچی، با آن همه سوابق علمی مرتبط در حوزه شهرسازی را، در برابر آخوندی با ثروت نجومی را، پیروزی علم بر ثروت دانست. پس از اعلام نام حناچی به عنوان شهردار منتخب، برخی از اعضای شورا و خبرنگاران چهره ای شاد و برخی دیگر چهره ای غم زده پیدا کردند. چهره خبرنگاران هم بیش از آنکه به خاطر پیروز شدن حناچی خندان باشد، به خاطر شهردار نشدن آخوندی شاد شده بود !

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن