اعضای دولت انگلیس با پیش نویس توافق برگزیت موافقت کردند

نخست وزیر انگلیس چهارشنبه شب اعلام کرد که اعضای دولت با پیش نویس توافقنامه خروج از اتحادیه اروپا موافقت کردند.

«ترزا می» این اظهارات را پس از پایان نشست پنج ساعته خود با اعضای دولت در ساختمان دفتر نخست وزیری عنوان کرد و افزود: معتقدم که پیش‌نویس توافقنامه برگزیت بهترین سند ممکن است و کابینه بایستی تصمیم می‌گرفت که آیا مذاکرات می‌تواند به این شکل ادامه پیدا کند؟

وی تصریح کرد: اعضا دولت با انتخاب‌های دشواری ازجمله مساله آینده مرزی دو ایرلند مواجه بودند اما در نهایت با پذیرش پیش‌نویس توافقنامه و طرح کلی بیانیه سیاسی برگزیت موافقت شد.

نخست‌وزیر انگلیس این تصمیم را گامی «سرنوشت‌ساز» برای کشور توصیف کرد که بر اساس آن دولت می‌تواند به جلو حرکت کرده و توافق برگزیت را نهایی کند.

«می» تصمیم دولت را انتخابی دشوار خواند که در نهایت به سود منافع ملی انگلیس خواهد بود. او مدعی شد که توافق به‌دست‌آمده، کنترل سرمایه، قوانین و مرزهای کشور را طبق خاستگاه مردم انگلیس محقق خواهد ساخت. در غیر این صورت «می» هشدار داد که این کشور یا بایستی بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج و یا برگزیت متوقف شود.

نخست‌وزیر انگلیس پیش‌بینی کرد روزهای سختی پیش رو خواهد بود و تلاش خواهد کرد تا درباره تصمیم‌های دولت شفاف عمل کند.

وی تاکید کرد: معتقدم که تصمیم‌گیری برای منافع ملی، وظیفه من در قبال کشور است. از این منظر با تمام وجود اعلام می‌کنم که این تصمیم به نفع سراسر پادشاهی متحده (انگلیس) خواهد بود.

هم‌زمان وزارت برگزیت انگلیس بیانیه‌ای را منتشر کرد که در آن رسما تائید شده است که این کشور و اتحادیه اروپا درباره توافقنامه خروج انگلیس از اتحادیه به نتیجه رسیده‌اند.

در این بیانیه آمده است: دو طرف درباره طرح کلی بیانیه سیاسی برگزیت پیرامون آینده همکاری‌ها، توافق کرده‌اند. `بدین ترتیب مذاکرات برای نهایی کردن بیانیه سیاسی و برای بررسی از سوی نخست‌وزیر و سران 27 کشور عضو اتحادیه اروپا ادامه پیدا می‌کند.`

بر اساس برنامه اعلام‌شده، انگلیس قصد دارد تا ماه مارس سال آینده رسما از اتحادیه اروپا خارج شود. نخست‌وزیر انگلیس اینک بایستی این توافقنامه را برای رای‌گیری و اجرا به تصویب پارلمان برساند.

«می» قرار است امروز (پنجشنبه) در پارلمان پیرامون جزئیات توافق برگزیت سخنرانی کند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن