چرا واردات نفت آمریکا از اوپک کاهش یافت؟

در سال 2016 فقط 40 درصد نفت خام وارداتی ایالات متحده از اوپک بوده است.

به گزارش «انرژی امروز» سهم اوپک در واردات نفت خام ایالات متحده در حال کاهش است و این کاش در چند سال اخیر روند سریع‌تری به خود گرفته است.

در سال 1990، اوپک حدود 62 درصد واردات نفت خام ایالات متحده را از آن خود کرده بود. این سهم از واردات نفت خام آمریکا تا سال 2008 به طور آرامی در حال کاهش بود و دلیل آن رشد صادرات نفت کانادا بود که ایالات متحده آن را با نفت اوپک عوض کرد.

بعد از سال 2008، این روند کاهشی با بحران مالی دنیا و ظهور نفت شیل ایالات متحده همزمان شد و در نتیجه سهم اوپک در تامین نفت خام ایالات متحده به سرعت رو به کاهش نهاد به طوری که در سال 2015 این سهم به 36 درصد رسید.

کاهش میزان تولید داخلی در آمریکا در سال 2016 باعث شد تا ایالات متحده نفت بیشتری از اوپک وارد نماید اما باز هم این واردات از 40 درصد بالاتر نرفت و برای بار دوم رکود کمترین میزان واردات نفت از اوپک را ثبت کرد.

بعد از این که اوپک به این نتیجه رسید که استراتژی پیشی‌ گرفتن از تولید کنندگان نفت شیل ایالات متحده با این روند نزولی قیمت نفت، کاری از پیش نخواهد برد، این سازمان تلاش کرد تا بازار نفت را به ثبات برساند.

استراتژی کاهش تولید برای کاهش حجم ذخایر نفت دنیا به اجرا درآمد اما چندان موفقیتی حاصل نشد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که عربستان صعودی احتمالا به طور ویژه انتقال نفت به ایالات متحده را کاهش دهد تا بلکه بتواند ذخایر نفت را کاهش دهد.

برهیمن اساس، اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده EIA، از سال 1986 داده‌های مربوط به واردات نفت ایالات متحده را ثبت می‌کند. این اطلاعات نشان می‌دهد که در 31 سال گذشته 91.2 میلیارد بشکه نفت از دیگر کشورها وارد ایالات متحده شده است.

واردات از کشورهای مستقل کم شده است

عربستان سعودی بزرگترین تولید کننده نفت و صادر کننده نفت به ایالات متحده در اوپک است و از سال 1986 حدود 14.5 میلیارد بشکه نفت وارد ایالات متحده کرده است.

در 23 سال از این 31 سال، پادشاه نشین سعودی در بین کشورهای اوپک بهترین تامین کننده نفت آمریکا بوده است.

واردات از این کشور در سال‌های اخیر رو به کاهش نهاده و دلیل آن افزایش تولید داخلی نفت ایالات متحده بوده که به طور کلی نیاز به واردات نفت خام را در آمریکا کاهش داده است. در سال 2016، ایالات متحده به طور کلی بیش از 400 میلیون بشکه نفت از عربستان سعودی وارد کرده است.

ونزوئلا هم دومین تامین کننده مهم اوپکی نفت خام ایالات متحده بود که 11.9 میلیارد تن نفت در 31 سال گذشته به ایالات متحده صادر کرده است.

نفت سنگین ونزوئلا در حال کاهش است و ایالات متحده نفت خام این کشور را با نفت خام کانادا جایگزین کرده است. در سال 2016 ونزوئلا 271 میلیون بشکه نفت به آمریکا رسانده بود.

نیجریه سومین تامین کننده اوپکی نفت خام ایالات متحده، از سال 1986 حدود 7.8 میلیارد بشکه در روز نفت وارد آمریکا کرده است. حالا به عنوان دومین تامین کننده نفت ایالات متحده، این کشور بیشتر نفت سبک را به آمریکا می‌فرستد.

ظهور نفت شیل و افزایش تولید داخلی نفت آمریکا به شدت بر معاملات نفتی نیجریه و ایالات متحده تاثیر گذاشته است. در سال 2010 ایالات متحده 983 هزار بشکه در روز نفت از نیجریه وارد کرد. فقط در چهار سال گذشته، این رقم به 58 هزار شکه در روز کاهش یافت.

فقط دو کشور اوپکی نفت سنگین صادر می‌کنند

  نوع نفت خامی که از کشورهای عضو اوپک وارد آمریکا می‌شود تفاوت‌های بسیاری باهم دارد. نفت با چگالی API کمتر از 25 اغلب به عنوان نفت سنگین شناخته می‌شود، در حالی که نفت با چگالی API بین 25 تا 35 نفت متوسط و از 35 بالاتر نفت سبک خوانده می‌شود.

ونزوئلا سنگین‌ترین نفت خام ایالات متحده را تامین می‌کند که به طور متوسط API برابر با 20 درجه دراد.

اکوادور تنها عضو دیگر اوپک است که نفت سنگینی برابر با یک دهم نفت ونزوئلا را به ایالات متحده صادر می‌کند.

بر خلاف دیگر اعضای اوپک، واردات نفت ایالات متحده از اکوادور معمولا در سال‌های اخیر رشد داشته است.

ایالات متحده به این دلیل به نفت سنگین نیاز دارد چون پالایشگاه‌های آن هنوز برای فرآوری نفت شیل به‌روز رسانی نشده‌‌اند. بیشتر پالایشگاه‌های آمریکا برای فرآوری نفت خام سنگین طراحی شده‌‌اند و هنوز برای ورود نفت نامتعارف آمادگی ندارند.

بیشتر اوپکی‌ها نفت متوسط تولید می‌کنند

عربستان سعودی، عراق، آنگولا،‌ کویت و ایران، اعضاء اوپکی هستند که بیشتر نفت متوسط تولید می‌کنند.

نفت خام عربستان سعودی از میدان نفتی عظیم قاوار به دست می‌آید. بیشتر واردات ایالات متحده از عربستان، نفتی با درجه API بین 25 تا 40 است و به طور متوسط کمتر از 32 درجه است.

عراق دومین تامین کننده بزرگ نفت متوسط درجه ایالات متحده در اوپک است که به طور کلی واردات از این کشور در 1991 به دلیل جنگ خلیج فارس قطع شد. این ممنوعیت تا سال 1997 ادامه داشت و در این سال دوباره واردات نفت از عراق از سر گرفته شد.

واردات از آنگولا به طور معمول از سال 2006 کاهش داشته است و اخیرا به کمتر از یک سوم واردات در حالت پیک رسیده است. برخلاف بسیاری از کشورهای عضو اوپک، واردات نفت ایالات متحده از کویت در دهه گذشته نسبتا ثابت مانده است.

واردات نفت آمریکا از ایران بسیار کم است و همگی مربوط به قبل از 1992 می‌شود. تنش ژئوپلیتیکی با ایران و تحریم‌های آمریکا علیه ایران باعث شده است این کشور کمترین میزان واردات نفت را از ایران داشته باشد.

نفت سبک از گردونه رقابت عقب مانده

واردات نفت سبک از کشورهای مختلف عضو اوپک نیز تقریبا روندی مشابه را طی کرده است. در حالی که نیجریه به مراتب مهمترین تامین کننده نفت خام سبک ایالات متحده بوده است، الجزیره، لیبی، گابن و قطر نیز برای صادرات به ایالات متحده نفت خام سبک تولید می‌کنند.

واردات از بیشتر این کشورها در سال 2007 افزایش یافت که مربوط به قبل از زمان تولید نفت شیل بود.

تولید از میادینی مثل باکن و پرمیان به سرعت واردات نفت سبک را غیرضرروی ساخت و حالا هیچ کدام از این کشورها تامین کننده عمده نفت خام سبک آمریکا نیستند.

تولید کنندگان شیل ایالات متحده نفت بسیار سبکی تولید می‌کنند

در مقابل تولید ایالات متحده نفت خام با درجه‌های مختلف را در بر می‌گیرد. کالیفرنیا و GOM نفت سنگین تولید می‌کنند و از کانادا نفت سنگین ماسه‌ای را وارد می‌کنند.

تولید نامتعارف نیز به طور خاص نفت سبک است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن