تهدید 64 پروژه ایرانی در عراق ناامنی منطقه، صادرات برق را در تیررس گلوله قرار داد

پانیسا حسن‌زاده، خبرنگار «انرژی امروز»

در سال‌های اخیر، تحریم همواره بر فعالیت صنایع گوناگون، واردات و صادرات سایه افکنده بود اما درد صنعت آب و برق ایران فراتر از تحریم است چرا که اسیر جنگ خاورمیانه شده است و تنها پرچم سفید می‌تواند روزهای خوش را رقم بزند.

به گزارش خبرنگار «انرژی امروز»، صنعت برق همواره در صادرات خدمات فنی و مهندسی پیشرو بوده و سهم بالایی را از آن خود کرده بود تا وقتی که کشورهای هدف این صنعت، در تیررس گلوله‌های دشمنان داخلی و خارجی قرار گرفت؛ با ویرانی کشورهای همسایه، پای صادرات ایران نیز لنگید.

علیرضا دائمی، قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل در گفتگو با خبرنگار نیروی «انرژی امروز»، با توجه به اهمیت و ارزش فعالیت شرکت‌های صادرکننده کالا و خدمات مهندسی، درمورد تاثیر جنگ در کشورهای همسایه و بازار صادراتی ایران، گفت: هرچند برجام محیط را برای افزایش ارتباطات بین‌المللی مساعد کرد، اما ناامنی منطقه‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم و به‌ویژه کشورهای عراق، سوریه و افغانستان که کشورهای هدف برای فعالیت‌های مربوط به صادرات کالا و خدمات فنی بودند و همچنین تغییرات قیمت نفت در منطقه خاورمیانه، بر روند صادرات بسیار تاثیر گذاشت.

وی تصریح کرد: چه در دورانی که تحریم شدیم و چه در دوران دفاع مقدس، یاد گرفتیم سیستم داخلی کشورمان را به جلو ببریم و به روز کنیم. به عنوان مثال صنعت ساخت نیروگاه‌های گازی ایران از تکنولوژی روز و خوبی برخوردار و این بخش، توان مهندسی خود را به روز کرده است. از سوی دیگر ترانس‌های ساخت ایران قابل رقابت با کشورهای اروپایی هستند. همچنین در ساخت پمپ و تجهیزات آبی، بخش عمده تولیداتمان تحت لیسانس کشورهای معتبر دنیاست و در این شکی نیست.

قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل با تاکید بر اینکه ما توانستیم خلق تکنولوژی داشته باشیم، گفت: با این حال در استفاده از ظرفیت‌های موجود در خارج از مرزها همچنان محدودیت داریم و این محدودیت صرفا ناشی از تحریم نبوده است. پیش از تحریم نیز اثرات ناامنی ایجاد شده در خاورمیانه بر صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق تاثیر گذاشته بود. ایران تامین کننده بخش عمده برق همسایه‌های غربی خود بود اما امروز به‌دلیل ناامنی شمال عراق و سوریه، این ظرفیت ازبین رفته و جایگزین هم نشده است.

دائمی با تاکید بر اینکه اکنون پایانه‌های برق ایران توسط نیروهای تروریستی منطقه کاملا از بین رفته است، اظهار کرد: در حوزه صادرات برق نمی‌توان به شکل انتخاب شرکت جایگزین، عمل کرد بلکه منابع تولیدات باید نزدیک به منطقه صادراتی باشد و ظرفیت انتقال داشته باشیم. لازم است کشور واردکننده، منابع مالی خوبی راهم فراهم کرده و نیاز به واردات نیز داشته باشد.

وی افزود: ناامنی در کشورهای همسایه در صادرات برق، کالا و خدمات مهندسی بسیار موثر بوده است. ایران در کشور عراق حدود 64 پروژه بزرگ داریم و اجرای بخش زیادی از این پروژه‌ها متوقف شده است. سال گذشته بخش عظیمی از کارگاه‌های ما مورد حمله قرار گرفت و تعدادی از همکاران و نیروهای ایرانی در سایت مپنا به شهادت رسیدند. بدون امنیت نمی‌شود توسعه ایجاد کرد.

قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل در پاسخ به این پرسش که با توجه به ایجاد ناامنی در ایران، آیا اتفاقات عربستان و کشورهای عربی بر فعالیت‌های وزارت نیرو اثر دارد؟، گفت: صنعت آب و برق با سایر صنایع و زیرساخت‌ها متفاوت است چرا که بهداشت، معیشت و سلامت مردم به آن وابسته است. هیجانات منطقه‌ای بر این صنایع خیلی تاثیر نمی‌گذارد. مسئله ما با کشورهای همسایه امنیت است. هزینه امور نظامی این کشورها می‌توانست به راحتی برای ایجاد و تکمیل زیرساخت‌ها و امکاناتی برای تامین آب و برق صرف شود.

دائمی تصریح کرد: بزرگترین تهدید در منطقه خاورمیانه که کاملا هدایت شده هم به نظر می‌رسد، صرف منابع رفاه و سلامت مردم در بخش نظامی است.

قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل درمورد میزان خسارت و زیان پایگاه‌های ایران در عراق نیز یادآور شد: اسمش زیان نیست. پروژه ها یا نیمه کاره بوده یا بخش‌هایی تخریب شده است. همه اینها هزینه است.

باید دید تحولات اخیر در عراق و آزادسازی موصل از چنگ تروریست‌های داعش، می‌تواند زمینه فعال شدن پروژه‌های زیرساختی برق ایران را در این کشور فراهم کند؟

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن