پتروشیمی‌های بورس در معرض بحران

بررسی نرخ ارز خوراک بین مجتمعی پتروشیمی در دستور کار جلسه فردای شورای رقابت قرار دارد.

به گزارش انرژی امروز، پس از گذشت ۳ سال از هشدارهای پی در پی صنایع پایین دستی پتروشیمی نسبت به تبعات ناشی از تغییر مبنای نرخ ارز از مبادله ای به آزاد همزمان با سالگرد ابلاغ نامه جنجال برانگیز قائم مقام اسبق وزیر صنعت در تاریخ ۱۲ تیر ماه ۱۳۹۳ مبنی بر تغییر فرمول قیمت پایه فروش محصولات پتروشیمی برمبنای ارز آزاد در بورس کالا؛ شورای رقابت بررسی نرخ ارز خوراک بین مجتمعی پتروشیمی را در دستور کار جلسه این هفته خود قرار داده است.

براساس اطلاعیه شورای رقابت در این جلسه قرار است نرخ ارز آزاد به عنوان نرخ مبنای تسعیر ارز در خوراک های بین مجتمعی پیشنهاد و نسبت به آن رای گیری شود.

اسناد دریافتی از منابع دولتی در این زمینه حاکی است در صورت تصویب نرخ ارز آزاد بعنوان نرخ مبنای تسعیر ارز در خوراک های بین مجتمعی قطعا تولید محصولات استراتژیکی مانند انواع PET، PP، PVC با مشکل مواجه شده و بدلیل عدم صرفه اقتصادی، تولید آنها متوقف خواهد شد.لذا این مصوبه موجب بحران در بازار محصولات پتروشیمیایی خواهد شد.

در حال حاضر موضوع توقف تولید پتروشیمی تندگویان به دلیل عدم صرفه اقتصادی ناشی از کنترل محصول توسط نهادهای حاکمیتی در دست بررسی هیات مدیره هلدینگ خلیج فارس است که در صورت تصویب مصوبه مذکور زیان این مجتمع در سال ۹۶ از ۴% به ۱۸% درصد رسیده و قطعا ادامه فعالیت آنرا را با ابهام مواجه خواهد نمود که این اتفاق صنعت نساجی کشور را با بجران مواجه نموده و مستند مناسبی برای مخالفان ورود مرکز ملی رقابت به موضوع مدیریت بازار محصولات پتروشیمیایی خواهد بود.

گفتنی است از سال ۱۳۹۳ تا به امروز نخستین بار اتحادیه سراسری تعاونی های تامین نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی با نامه نگاری ها و واکنش های گوناگون نسبت به تبعات تعیین نرخ ارز آزاد به عنوان مبنای تسعیر ارز مواد پتروشیمی و تبعات حاصل از آن در به تعطیلی کشاندن واحدهای تولیدی در صنایع پایین دستی پتروشیمی هشدار داده بود.

به نظر می رسد هشدار دیروز صنایع پایین دستی پتروشیمی امروز با توجه به افزایش نگرانی ها نسبت به توقف روند تولید مجتمع های پتروشیمی، اکنون پس از گذشت سال ها دامن صنایع بالا دستی پتروشیمی را نیز گرفته است.

لازم به ذکر است براساس مستندانی که منابع دولتی ارایه داده اند ۲۴ مجتمع پتروشیمی بالادستی به طورمستقیم از بابت تغییر مبنای نرخ ارز در زمینه خوراک بین مجتمعی دچار بحران می شوند که در این بین ۱۷ مجتمع پتروشیمی با توقف تولید و ۷ مجتمع دیگر با مشکل جدی در زمینه تولید مواجه خواهد شد.

در ادامه نام مجتمع هایی که از سوی این منابع اعلام شده منتشر می شود:

مجتمع هایی که تولید آنها غیر اقتصادی شده و متوقف می شود

۱ـ پتروشیمی آبادان

۲ـ پتروشیمی اروند

۳ـ پتروشیمی ایلام

۴ـ پتروشیمی بیستون

۵ـ پتروشیمی پلی نار

۶ـ پتروشیمی تخت جمشید

۷ـ پتروشیمی تندگویان

۸ـ پتروشیمی رجال

۹ـ پتروشیمی طاهاسازان پیشتاز

۱۰ـ پتروشیمی غدیر

۱۱ـ پتروشیمی کارون

۱۲ـ پتروشیمی لاله

۱۳ـ پتروشیمی مهر

۱۴ـ پتروشیمیایی تخت جمشید پارس

۱۵ـ سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران

۱۶ـ فرساشیمی

۱۷ـ محب پلیمر قم

  مجتمع هایی که در تولید با مشکل مواجه خواهند شد:

۱ـ بانیار پلیمر گنبد

۲ـ پتروشیمی تبریز

۳ـ پتروشیمی جم

۴ـ پتروشیمی قائد بصیر

۵ـ پلی پروپیلن جم

۶ـ شرکت پلی استایرن انباسطی سهند

۷ـ نوید زر شیمی

لازم به ذکر است این موضوع در حالی دغدغه مجتمع های پتروشیمی بزرگ کشور شده که از ابتدای ماه می سال ۲۰۱۷ میلادی کشور چین با وضع قوانین جدید خود برسر صادرات محصولات پتروشیمی ایران و دسترسی به وجه دریافتی آن مانع تراشی می کند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن