افزایش ۵ ساله عمر آسفالت با استفاده از روشهای پیشگیرانه

معاون راهداری سازمان راهداری و حملونقل جادهای بابیان اینکه استفاده از اقدامات پیشگیرانه و همچنین نیروهای متخصص میتواند عمر آسفالت راههای کشور را ۵ تا ۶ سال افزایش دهد گفت: طبق برنامهریزیهایی که در این سازمان صورت گرفته است قرار است که سالانه 10 تا 15 هزار کیلومتر از راههای کشور بهسازی شوند.
حیدر مطاعی در دهمین همایش قیر، آسفالت و ماشینآلات با اشاره به اینکه لازم است تا اقدامات تخصصی و نویی برای کاهش هزینههای نگهداری رویه راههای کشور صورت گیرد تصریح کرد: افزایش بهرهوری قیر و آسفالت در پروژههای مختلف بهخصوص روسازی جادههای کشور یکی از مهمترین اقداماتی است که بهصورت جدی در سازمان راهداری و حملونقل جادهای دنبال میشود.
وی با یادآوری اینکه درگذشته بررسی وضعیت موجود روکش راههای کشور بهصورت سنتی و بدون کارهای مطالعاتی صورت میگرفت اظهار کرد: برداشت وضعیت موجود راههای کشور درگذشته بهصورت بصری انجام میشد که این روشها نیازمند اصلاح و رجوع به مطالعات علمی بود که خوشبختانه در این سالها این تغییر صورت گرفته است.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطاعی با تاکید بر اینکه راههای موجود در کشور ۵۱ هزار کیلومتر است که ۳۶ هزار کیلومتر آن نیاز به بازسازی و نگهداری دارد افزود:با اقدامات پیشگیرانه میتوان ۵ الی ۶ سال به عمر آسفالتهای و رویههای جادههای کشور اضافه کرد زیرا هماکنون عمر آسفالت راههای کشور بسیار پایین بوده درصورتیکه این عمر در کشورهای خارجی بیش از ۱۰ سال است.
معاون سازمان راهداری و حملونقل جادهای با اشاره به اینکه استحکام برخی از آسفالت راههای کشور از بین رفته است گفت: در برخی از این مقاطع هزینه تعمیر و نگهداری راهها بیشتر از ساخت دوباره آنها شده است و این مسئله باعث شده تا هزینههای صورت گرفته برای تهیه آسفالت از سقف تعیینشده بسیار بیشتر باشد.
وی افزود: بستر و زیرسازی راههای کشور دارای استحکام کافی نیستند و باید دوباره با اقداماتی از اول کار زیرسازی و تثبیت بستر در آنها صورت گیرد به همین منظور اگر شیوههای دیگری برای روکش آسفالت در نظر گرفته شود و متدهای جدید آسفالتریزی در کشور اجرایی شوند قاعدتا هزینههای بلندمدت کاهشیافته و میتوان از توسعه خرابیها کاست.
مطاعی با تاکید بر اینکه در سازمان راهداری برای ارتقا سطح سرویس مناسب به مردمداریم تصریح کرد: بودجه دولت فقط میتواند چند درصد ناچیز خرابی راهها را پوشش دهد و آن قسمتهایی که در معرض خرابی قرارگرفتهاند اگر بهموقع اصلاح نشوند مطمئنا هزینههای بیشتری برای اصلاحشان بر دولت تحمیل خواهند کرد و عملا در این شرایط ما مجبور هستیم تا اقدامات را بهصورت پیشگیرانه انجام دهیم.
معاون سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور در انتها بابیان اینکه این سازمان از متخصصان و مشاوران بهروز در حوزه راهداری بهرهگیری میکند افزود: با بهرهگیری از این افراد و با استفاده از شیوههای نوین آسفالت مانند رویههای بتنی میتوان عمر آسفالت، کیفیت آن را افزایش همچنین هزینههای تمامشده در این بخش را کاهش داد.



